Lengre og mer luksuriøs A8

A8 har spist på seg en del centimeter i forhold til originalen, og kommer som en spesiell langversjon som skal presenteres på bilmessen i Frankfurt. En gledens dag for langbeinte bakseteslitere?

I hvert fall vil langversjonen bety bedre plass for de som oppholder seg i baksetet. I forhold til den originale, ordinære A8, er langversjonen 13 centimeter lengre -- noe som gjør den 5.164 meter lang. Disse ekstra centimetrene er skutt inn mellom B og D-stolpen: altså mellom midtstolpen og den bakre stolpen. Med andre ord: bakdørene er blitt 13 centimeter lengre, og beinplassen til baksetesliterne er øket med 7 centimeter. I tillegg er baksetepassasjerene tilgodesett med bedre skulder- og albuerom, samt bedre hodeplass -- som er oppnådd ved å flytte baksetet 6 centimeter fremover.

I første omgang med 4,2-liters V8

Langversjonen blir i første omgang kun tilgjengelig med den samme og største motoren som sitter i den ordinære A8 i dag, bare med litt mer krefter: en 4,2-liters V8'er med 310 hestekrefter, og med firehjulstrekk og 5-trinns tiptronic gearkasse som standard. Bilen skal akselerere fra 0-100 kilometer i timen på 7 sekunder, og farten har en automatisk sperre som setter inn ved 250 kilometer i timen.

Luksus

I tillegg til de ekstra centimetrene med plass som i hovedsak kommer baksetepassasjerene til del, kommer en del ekstra luksus med langversjonen: skinninteriør, varme i forseter og bakseter og elektrisk justerbare seter foran -- med memory-funksjon i førersetet. Som tilleggsutstyr kan du få elektrisk setejustering i baksetet -- eller hva med en spesialutviklet kontorpakke som inneholder: et halv- eller helautomatisk sammenleggbart bord på setertyggen til forsetet, TV og video til glede og bruk for baksetepassasjerene, samt kjøleboks og minibar i baksetet. Med dette utstyret vil det ganske sikkert være ganske OK å bli forvist til baksetet i denne A8 langversjonen.

Leveres på bestilling

Bilen presenteres på bilutstillingen IAA i Frankfurt i september, og vil kunne leveres på bestilling her i Norge, sannsynligvis utpå vinteren. Den norske importøren, Harald A. Møller AS, har ikke prisen på langversjonen på dette tidspunkt, men vi vil tippe at den nok blir dyrere enn originalversjonen A8 4,2 -- som koster 1.085.000 kroner.

A8 med enda kraftigere motor?

Flere motorpublikasjoner har i den senere tid spekulert i om det kommer en A8 med enda mer krefter: en W12 med en 5,6-liters 12-sylindret motor med 420 hestekrefter. Informasjonssjef John Røhrt ved Harald A. Møller AS, kan ikke bekrefte at dette medfører riktighet, men sier at noe som er sikkert, er at det i fremtiden vil komme en bil i serieproduksjon fra Volkswagenkonsernet som har en motor med mer enn 8 sylindre -- men i hvilken form denne bilen kommer, vet han ikke ennå. Den store overraskelsen på IAA i Frankfurt fra Volkswagen-konsernet vil bli en VW med en motor større enn en 8-sylindret -- men om dette blir en 10- eller 12-sylindret -- se, det skal være overraskelsen…