NYTT KONSEPT: Peugeot trekker fram legendariske 504 som inspirasjon til sitt nye elbilkonsept, e-Legend. Foto: Peugeot
NYTT KONSEPT: Peugeot trekker fram legendariske 504 som inspirasjon til sitt nye elbilkonsept, e-Legend. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot E-Legend Concept

Lekkert Peugeot-konsept med enorm kraft og rekkevidde

Franske Peugeot lover 600 kilometer rekkevidde i sitt siste elbil-konsept, samtidig som ny ladbar hybrid-teknologi lanseres.

PSA og Peugeot ønsker å vise at elektrifisering ikke nødvendigvis utraderer 120 år med bilhistorie. Dermed lanserer de nå en ny konseptbil, Peugeot e-Legend.

Røttene til elbilkonseptet er 50 år gamle. Peugeot 504 ble lansert i 1968, med en kupéversjon av samme modell.

Det skjer mye i PSA-konsernet for tiden. DS 3 ble akkurat vist som elbil, mens Opels Ampera-e-arv ble vist fram i august. Dessuten utvikler det franske konsernet sine ladbare hybrider - blant annet den populære SUV-en Peugeot 3008 - noe du kan lese om lenger ned i saken.

Prioriterer kjøreglede

Elektrifiseringen kommer, og Peugeot varsler at de vil tilnærme seg denne trenden med mange konsepter framover. I e-Legend-konseptet vil Peugeot vise at kjøreglede, i noe som nærmest må kalles en elektrisk muskelbil, også vil eksistere i framtida.

«Å finne ekstra tid i en overstimulert hverdag kan være en utfordring. Med e-Legend vil autonom kjøring gjøre at turen vil minne mer om fritid og alenetid hvis man ønsker det. Velger du autonom kjøring legger seteryggen seg bakover og rattet forsvinner i dashbordet», skriver den norske importøren i en pressemelding.

600 km rekkevidde

Peugeot e-Legend Concept skal forsterke merkets identitet, samtidig som bilen kombinerer historien med den mest avanserte teknologien på markedet.

Peugeot vil bevise at en high-tech-bil med framtidsrettede teknologier også skal være attraktiv for dem som liker å kjøre bil. Kupéformen skal understreke ytterligere at bilen skal appellere til sjåføren.

I tråd med merkets seineste tilnærming til elektrifisering, er Peugeot e-Legend helelektrisk. Den har en elektrisk motor med 462 hestekrefter og 800 newtonmeter dreiemoment.

Se bilder av e-Legend her

KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot
KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot
KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot
KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot
KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot
KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot
KONSEPT: Peugeot e-Legend Concept er inspirert av 50 år gamle Peugeot 504. Foto: Peugeot

Kraften fordeles til alle fire hjul. Null til 100 kilometer i timen skal gå unna på under 4 sekunder. Elbilen er utstyrt med et 100 kWt batteri, og rekkevidda skal ifølge importøren være 600 kilometer (WLTP).

Med hurtiglader kan bilen lades til en rekkevidde på 500 kilometer på 25 minutter. Den er også utstyrt med induksjonslader.

LADBARE FIREHJULTREKKERE: Både Peugeot 508 (sedan og stasjonsvogn) og SUV-en 3008 vil snart komme som plug-in-hybrid og firehjulstrekk. Foto: Peugeot
LADBARE FIREHJULTREKKERE: Både Peugeot 508 (sedan og stasjonsvogn) og SUV-en 3008 vil snart komme som plug-in-hybrid og firehjulstrekk. Foto: Peugeot Vis mer

Ladbare biler med firehjulstrekk

I tillegg til elbilkonseptet, viser Peugeot også snart sin nye produktrekke med ladbare hybrider. Disse kommer i tillegg til dagens modeller, og blir kraftig motoriserte lavutslippsbiler, ifølge importøren. Modellene som er på vei vil få navnene «Hybrid» eller «Hybrid4», alt etter om modellene har firehjulsdrift eller ei.

Her skal man får flere valgmuligheter: med eller uten firehjulsdrift, 225 eller 300 hestekrefter og sedan, stasjonsvogn eller SUV.

De nye ladbare hybridene vil bestå av Peugeot 508 Hybrid, 508 SW Hybrid, 3008 Hybrid og 3008 GT Hybrid4.

Dermed blir den populære «Norges-bilen» Peugeot 3008 å se både som ladbar hybrid - og ikke minst med drift på alle fire hjulene, noe mange har etterlyst.

Den franske bilprodusenten presenterer nå en rekke nye ladbare hybrider som de håper vil tilby kundene mer kjøreglede. Alle modellene er basert på kjente modeller og 1,6-liters bensinmotorer med turbo. Automatgirkassa har åtte gir og har fått navnet e-EAT8.

Tre versjoner

PLUG-IN-OFFENSIV: Peugeots satsning på nye ladbare hybrider skal kunne fås som både sedan, stasjonsvogn og SUV. Foto: Peugeot
PLUG-IN-OFFENSIV: Peugeots satsning på nye ladbare hybrider skal kunne fås som både sedan, stasjonsvogn og SUV. Foto: Peugeot
PLUG-IN-OFFENSIV: Peugeots satsning på nye ladbare hybrider skal kunne fås som både sedan, stasjonsvogn og SUV. Foto: Peugeot

Elektrifisert bakaksel

På «Hybrid4» har multilink-hjulopphenget blitt utstyrt med en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Det er denne som skaper firehjulstrekk.

Energikilden til de elektriske motorene er et 300 volt Litium–ion-batteri, som er plassert under baksetet på begge motorvariantene («Hybrid» og «Hybrid4».

På «Hybrid»-versjonene har batteriet en kapasitet på 11,8 kWt, mens det på «Hybrid4» har en kapasitet på 13,2 kWt. Dette skal ifølge Peugeot sørge for en elektrisk rekkevidde på opptil 50 kilometer (WLTP).

I kjøremoduset «Zero-emission» har de ladbare hybridene en toppfart på 135 kilometer i timen.

Kan spare strøm

Peugeot lanserer samtidig en ny ladefunksjon for de ladbare hybridene. I nedoverbakker kan man klikke girspaken bakover, og dermed aktivere motorbrems med elmotorene.

PEUGEOTS FRAMTID: Nå skal også de ladbare hybridene til Peugeot kunne spare strøm ved for eksempel bremsing. Foto: Peugot
PEUGEOTS FRAMTID: Nå skal også de ladbare hybridene til Peugeot kunne spare strøm ved for eksempel bremsing. Foto: Peugot Vis mer

Dette sørger for ekstra lading, i stedet for å bremse med de vanlige bremsene. Funksjonen deaktiveres ved å klikke girspaken bakover én gang til. Dette er i tillegg til det vanlige systemet som gjør at bilen lader når den ruller fritt.

Denne funksjonen gjør det mulig å spare strøm til bruk i framtida. Hvis man for eksempel kjører på motorveien, kan man reservere 10 km, 20 km eller hele batteriet til elektrisk kjøring i bystrøk eller liknende. Dette for å sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst.

PS: Peugeot E-Legend Concept vises på bilutstillingen i Paris 2. oktober.