ET ORK Å SKRAPE? Du får store bøter om du ikke frigjør bilrutene for is og snø. Foto: Jacques Hvistendahl
ET ORK Å SKRAPE? Du får store bøter om du ikke frigjør bilrutene for is og snø. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Lei av å skrape is og snø fra frontruta? Slik kan du unngå det

Å kjøre bil med isete frontrute kan bli dyrt, og i verste fall føre til førerkortbeslag. Her er våre tips til hvordan du kan slippe å bruke isskrapa.

Alle bilførere kjenner følelsen av å komme ut i kulda til en nediset bil, og finne frem den udugelige isskrapa fra hanskerommet. Hvis du kjører av sted med isete frontruter, kan det imidlertid bli dyrt, om onkel politi får øye på deg - eller enda verre: Du risikerer også å kjøre på noe eller noen.

– Man skal ha tilstrekkelig utsyn, og full kontroll på bilen. En viss mengde snø og is tolereres, men man skal kunne se ut både foran og bak bilen, har Olav Markussen i utrykningspolitiet (UP) tidligere uttalt til Dinside.

- Større risiko for beslag

Stadig kan vi lese skrekkeksempler om folk som har blitt stoppet med is-dekkede ruter. Avhengig av hvor ille hvert enkelt tilfelle er, kan man få advarsel, bot, eller i verste fall miste førerkortet.

– Vi har sett folk med bare noen kvadratcentimeter hull i isen. Jo mindre du ser, jo større er risikoen for å miste førerkortet. Vi bruker skjønn i hvert tilfelle, forklarte Markussen.

Men det er ingen av oss som ønsker dårlig sikt eller å bryte loven. Derfor serverer vi her våre ni tips til hvordan du kan få isfrie ruter denne vintere - uten å måtte skrape:

9. Garasjen

Det sikreste, men dyreste trekket ... En oppvarmet garasje er det beste for bilen, og du slipper is og fryste dører. Men dette koster mye penger, og man må begynne med nabovarsel og byggesøknad ...

8. Ullteppet

Old fashion-trikset ... Et gammelt, utrangert ullteppe fra bestemor fungerer utmerket som isfjerner. Legg teppet over frontruta når du parkerer, og klem det fast i dørene på hver side. Når du skal ta igjen bilen, trekk av teppet, og vips er frontruta isfri. Et billig, gammelt og godt triks. Minuset er at siderutene er like fulle av is ...

7. Sprayen

Isfjerner-spray fås kjøpt hos de fleste bensinstasjoner eller din nærmeste bilrekvisita. Kan brukes på alle ruter, og forhindrer videre nedising. Kan imidlertid fryse ved ekstra kalde dager ...

6. Kupévarmeren

Den behagelige metoden ... Har du tilgang på motorvarmer, og har kontakt inne i bilen kan du sette inn en kupevarmer. Dette fjerner is på alle rutene og varmer samtidig opp motor og kupé. Minuset er at den trenger to til tre timer for å varme skikkelig opp ...

5. Omstarten

For deg som ikke bruker bilen hver dag ... Står bilen lenge rolig ute om vinteren kan det danne seg skikkelig stålis. Dette kan fort koste favoritt-isskrapa livet, eller gi deg solid neglesprett.

For å unngå dette kan du starte bilen av og til, slik at den går seg varm og fjerner isen. Dette lader også på batteriet, som igjen gjør at bilen starter lettere neste gang. NB! Gjelder fossilbiler.

4. Spylervæska

For deg i farta ... Når isen er på det tynneste, kan du fjerne den med spylervæske og vindusviskerne. Varmeapparatet bør blåse varmt, ellers fryser spylervæska på igjen etter kort tid. Du må også huske å løsne fastfryste viskerblader ...

3. Plastposen med varmtvann

MacGyver-varianten ... Hvis du fyller en plastpose med varmt vann, kan du bruke denne på fryste låser, dører og isete vinduer. Hold posen inntil - og vipps - isen forsvinner på et blunk. Et alternativ på gamle biler, eller når du har glemt låsespray er å ha silikon på listene. OBS: Ikke tøm det varme vannet på bilen, det vil gjøre vondt mye verre ...

Og husk: Ikke bruk kokende vann. Da kan dette skje ...

2. Varmetrådene

Ford og noen flere leverer varmetråder i både front- og bakrutene. En funksjon som virkelig er egnet for norske forhold. Dette burde vært tilgjengelig fra enda flere bilmerker. Trykk på knappen og bli kvitt is og dugg. Genialt og enkelt ...

1. Nattstarten

For de nattaktive ...
Den siste Tom Cruise-filmen er slutt, og det nærmer seg at vekkerklokka ringer. Nå kan du gjøre som i punkt 5, la bilen gå seg isfri på tomgang. Dette vil gi et langt tynnere islag når du står opp, og i beste fall er bilen fortsatt isfri, og du kan dra rett på jobb. Av miljøhensyn bør dette være absolutt siste utvei, i hvert fall hvis du har fossilbil.

Nattstarten egner seg dessuten best på egen tomt - med ettersyn ...

Deler av saken har vært publisert tidligere. Sist oppdatert 23.12.2018