SYNET BEDRAR: Ved første øyekast ser den ut som en ny og rimelig barsk Harley Davidson. Men under skallet er batterier og en elektrisk motor.
Video: Jamieson Pothecary Vis mer Vis mer

Elektrisk Harley Davidson LiveWire

Legenden har gitt etter - Nå kommer Harley med el-motor

Selv verdens kanskje mest tradisjonelle motorsykkel-produsent må innse at tiden er inne - og har nå laget sin første elektrisk motorsykkel.

Midt i et hav av TV-sjermer, mobiltelefoner og hvitevarer - snublet vi på elektronikkmessa i Los Angeles nesten bokstavelig talt over den:

En Harley Davidson motorsykkel. Men hva i all verden gjorde en motorsykkel på standen til Panasonic?

Motorsykkelen er Harley Davidsons første elektrisk drevne modell. Den har fått navnet LiveWire.

BARSK: Utseende er det ingenting å klage på. Det er motorlyden vi kommer til å savne. For LiveWire er elektrisk og meget stillegående. Foto: Jamieson Pothecary
BARSK: Utseende er det ingenting å klage på. Det er motorlyden vi kommer til å savne. For LiveWire er elektrisk og meget stillegående.
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vanligvis er ville du ikke vært i tvil om det fantes en Harley Davidson, innenfor én kilometers rekkevidde fra stedet du befinner der. Lyden er ikke til å ta feil av.

Men med LiveWire blir du nok bare sett - ikke hørt. For ifølge Harley Davidson selv, er «den eneste lyden du vil høre, ditt eget hjerteslag». Tja, det og vindsus ...

Ungdoms-racer

Om mangelen på lyd ikke skulle være nok til å friste deg, vil kanskje prestasjonene til sykkelen friste mer:

  • 0-100 km/t går unna på hakket under 3,5 sekunder - mye takket være dreie-momentet, som er 100 prosent tilgjengelig fra start.
  • Toppfarten er ikke fullt så brysthårete, men mer enn nok for de fleste, på 177 km/t.

Og det er sikkert like greit, for Harley Davidson har ikke laget LiveWire for motorsykkel-veteraner, med ZZ top-skjegg. Tvert imot, LiveWire sikter seg inn på de som fortsatt venter på ansiktshår-vekst.

Harley Davidson håper LiveWire skal appellere til den yngre generasjon. Sykkelen er helt uten gir, og dermed fjerner den mye av angsten forbundet med å lære å kjøre motorsykkel.

Apropos: Nå kan det forresten bli enklere å ta lappen på sykkel.

LIVEWIRE: Harley Davidsons første helelektriske motorsykkel. Foto: Jamieson Pothecary
LIVEWIRE: Harley Davidsons første helelektriske motorsykkel. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
«FALSKE ELEMENTER»: Det ser ut som en ekte fossildrevet motor, men er bare design-elementer for å gi inntrykk av at det sitter noe grommere der. Foto: Jamieson Pothecary.
«FALSKE ELEMENTER»: Det ser ut som en ekte fossildrevet motor, men er bare design-elementer for å gi inntrykk av at det sitter noe grommere der. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Ikke til langtur

Batteriet er plassert lavest mulig på ramma, for å gi motorsykkelen beste mulig balanse og kjøreegenskaper. Demperne er justerbare, for å kunne endre oppsettet til stivere, for en enda mer sportslig opplevelse - eller mykere, for komfort langtur.

Men ikke planlegg en «Easy Rider-roadtrip» på Route 66, på tvers av USA med LiveWire ennå. Rekkevidden er på 177 kilometer. Dermed blir nok 4000 kilometer litt for drøyt - med om lag 23 ladestopp på turen ...

En 4,3 tommers berøringsskjerm sitter der man forventer, med klassisk analogt instrumentpanel. Musikk, navigasjon og batteristatus styres her, i tillegg til vanlig kjøre-informasjon. Og når du ikke er ute og cruiser på stripa, har Panasonic laget telefon-appen, som gir deg full ladeoversikt og andre funksjoner som varsling i tilfelle noen finner på å tukle med sykkelen.

Rimelig pris

LiveWire virker lovende - en tøff sykkel som er lettere og tryggere for ungdommer å kjøre, kan slå an. Vi tror de klarer å se forbi de litt «fake» motorelementene, som skal gi inntrykk av at en ekte motor er på plass.

Startprisen i USA er på 29.799 dollar, litt over 250.000,- norske kroner. Synes du det er i overkant? Les videre om et annet alternativ vi fant på elektronikkmessa i Los Angeles.

ELEKTRISK HIPSTER-SYKKEL: Den ser ut som en moped, men er faktisk en el-drevet motorsykkel. Vi har ikke helt klart å bestemme oss for om utseende faller i smak eller ei. Foto: Jamieson Pothecary
ELEKTRISK HIPSTER-SYKKEL: Den ser ut som en moped, men er faktisk en el-drevet motorsykkel. Vi har ikke helt klart å bestemme oss for om utseende faller i smak eller ei. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mandags-motorsykkel

Om Harley Davidson-imaget er litt for harry for deg, eller om du ikke helt tør å slippe dine yngste løs, med en slik kjøremaskin ennå? Da kan du vurdere en «Monday Motorbike».

HEFTIG: Uten sperre, skal Monday Motorbike klare 70 km/t. Da kreves det litt sterke drivverk. Den må nok begrenses til 25 km/t fra fabrikken skal den bli godkjent som sykkel her i Norge. Foto: Jamieson Pothecary
HEFTIG: Uten sperre, skal Monday Motorbike klare 70 km/t. Da kreves det litt sterke drivverk. Den må nok begrenses til 25 km/t fra fabrikken skal den bli godkjent som sykkel her i Norge. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den ligner en cafe racer-moped, men har pedaler og er begrenset til ca 30 km/t. Toppfarten uten sperre skal ha vært målt til 70 km/t. Den skal gi deg opplevelsen av en motorsykkel, men være like lett å bruke som en sykkel.

Og med en rekkevidde på ca 160 kilometer, kan den være et perfekt hipster-tilbehør, som transport mellom café-barer og «Design Thinking»-seminarer.

«Dirty Tricks»

Ifølge Monday Bikes selv, skal en turboknapp på styret gi sykkelen 5000 watt med krefter i korte perioder, nok til å kunne dra på bakhjulet, kun ved hjelp av motorkraft.

Personling synes vi designet ligner litt vel mye på en undermotorisert moped. Men det kan dere avgjøre. Vi er langt ifra kule nok til å bedømme. Prisen ligger på ca 45.000 kroner.