HISSIG: Bare utseendet oser at dette er en hissigpropp. Ikke forvent riktig så mye bredding på gateversjonen. Foto: Jamieson Pothecary
HISSIG: Bare utseendet oser at dette er en hissigpropp. Ikke forvent riktig så mye bredding på gateversjonen. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Endelig ny Toyota Supra

Legenden gjenoppstår

Toyotas heftigste bil noensinne kommer tilbake i ny drakt. Supra, velkommen skal du være.

Enhver bilentusiast får rykninger når Toyota Supra nevnes. Bilen kom på markedet i 1978, og var gjennom fire generasjoner i produksjon fram til 2002.

Nå er det igjen dags for en ny generasjon, for sjefen – Mr. Toyoda – har sagt at Toyota aldri mer skal lage kjedelige biler. Supra er selves definisjonen på «ikke kjedelig».

På bilmessen i Genève viste Toyota fram en racing-rigget utgave av den helt nye og kommende Supra. Velkommen, Gazoo Racing Supra Racing Concept.

BRED OG LAV: Vi kjenner igjen linjene fra konseptbilen FT-1. Foto: Jamieson Pothecary
BRED OG LAV: Vi kjenner igjen linjene fra konseptbilen FT-1. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Samarbeid

Bilen som kommer på markedet med Supra-emblem til høsten er laget i samarbeid med BMW. Dette er kjent, men det vil likevel ikke ropes så høyt om dette fra noen av leirene, tipper vi. Den tyske evkalenten vil være den nye BMW Z4. Samarbeidet startet allerede i 2012, først og fremst med tanke på utvikling av motorer og batterier. Dette utvidet seg til også å gjelde en plattform for bakhjulsdrift.

At Toyota nå viser bilen som et racingkonsept handler først og fremst om at de vil tenne pluggene til de entusiastene som har glemt at Supra alltid har ment å være en fullblods sportsbil. Nå er det ingen som tviler på det lenger.

Men hva med de tekniske spesifikasjonene? Hva vil sitte under panseret? 0–100 km/t? Toppfart? Dreiemoment?

Ja, si det. Vi gleder oss like mye som alle andre til alle disse detaljene blir offentlige. Faktisk er det ikke bekreftet at bilen vil få navnet Supra engang, selv om racing-konseptet har navnet Supra i seg.

Konseptbilen på gateversjonen het FT-1 sist den ble vist, FT for Future Toyota.

Samtidig har Toyota smertelig fått erfare at det er dumt å endre navn i tide og utide, noe de innrømmer å ha lært av etter å ha døpt Corolla om til Auris.

FERDIG RIGGET: Her er alt overflødig kastet ut, og inn med det funksjonelle for å kjøre fort. Foto: Jamieson Pothecary
FERDIG RIGGET: Her er alt overflødig kastet ut, og inn med det funksjonelle for å kjøre fort. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Rykter

Om vi skal tro noe som helst rundt motorisering og øvrig drivverk, så har et japansk magasin skrevet at bilen vil få en 3-liters rekkesekser på 335 hestekrefter.

Sett i ettertid er dette veldig nært motoren som blant annet sitter i M240i og øvrige 40i-modeller fra BMW.

Et annet alternativ som ryktes er en V6 bensinmotor med hybridoppsett. På slutten av året kommer bilen, så detaljene kan umulig være langt unna. Kanskje New York-messen i påsken, eller Paris til høsten?