Mindre privatleasing i 2019

Leasingen stuper

Tesla får en stor del av skylden for at leasing av bil var mindre populært i første kvartal av inneværende år.

STUPER: Det har vært en stor tilbakegang i privatleasing av biler i årets tre første måneder. Tesla, som leverte en rekordstor <i>batch</i> av Model 3 i mars, kan forklare mye av dette. Foto: Øystein B. Fossum
STUPER: Det har vært en stor tilbakegang i privatleasing av biler i årets tre første måneder. Tesla, som leverte en rekordstor batch av Model 3 i mars, kan forklare mye av dette. Foto: Øystein B. FossumVis mer

Nordmenn leaset 11,3 prosent færre nybiler i første kvartal 2019, sammenlignet med de tre første månedene av 2018. Det viser tall fra Finansieringsselskapenes Forening (FINFO), som bransjenettstedet Bilnytt (abonnement) har gjengitt.

I kroner og øre er nedgangen på hele 19 prosent. For mens det totale leasingbeløpet var på hele 3,1 milliarder kroner i januar til mars i fjor - for nye og brukte biler - var tilsvarende tall bare 2,5 milliarder kroner i samme periode i år.

Andelen privatleaste biler stod dermed for 17,2 prosent av nybilmarkedet, mens det i de tre første månedene av fjoråret stod for 22 prosent av markedet. Dette står i stor kontrast med tidligere år, da leasing av bil har økt betydelig hvert år siden 2009.

Finansiering av personbiler i Norge - første kvartal

1. kvartal 2019 1. kvartal 2018 2018/2019
Nye personbilerAntallAndelAntallAndelendring
Leasing (privat)6.60517,2 %7.44822,0 %- 11,3 %
Leasing (bedrift)4.46211,6 %4.93914,6 %- 9,7 %
Lån (privat)9.00323,4 %7.87523,3 %14,3 %
Lån (bedrift)2.6736,9 %2.4957,4 %7,1 %
Totalt finansiert22.74359,1 %22.75767,3 %- 0,1 %

Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO)

Nordmenn lånte mer

Å lease biler har, som tallene viser, blitt stadig mer populært i Norge - også på privat basis. Ved å lease har man fordelen med mer forutsigbar økonomi, samt at det ikke trenger å påvirke andre lån - for eksempel boliglån.

Ved privat leasing av bil er det vanlig å betale ett beløp i forkant, for så å betale faste beløp hver måned. Å ha en avtale på tre eller fire år er mest vanlig. Etter denne perioden må kunden levere den tilbake. Det er da én av ulempene kommer til syne - nemlig påkost - som man må betale for unormal slitasje og skader.

Samtidig som de var en nedgang i antall privatleasinger, økte belåning til bilkjøp. I første kvartal ble det i år kjøpt 1.128 (+14,3 %) flere biler, finansiert av lån, skal vi tro FINFO-tallene.

I kroner og øre er det 427,5 millioner mer, vel og merke for nye og brukte biler, samlet. De tre første månedene i 2019 lånte vi nemlig 9,9 milliarder kroner til bilkjøp, mens vi bare lånte knappe 9,5 milliarder i 2018.

Slik finansierte vi bilkjøpet i første kvartal

Nye og brukte personbiler 1. kvartal 2019 1. kvartal 2018 Endring
Leasing - Privatkr 2.515.720.000,-kr 3.106.230.000,-- 19 %
Leasing - Bedriftkr 2.111.288.000,-kr 1.813.520.000,-16,4 %
Lån - Privatkr 9.912.073.000,-kr 9.484.614.000,-1,5 %
Lån - Bedriftkr 1.418.224.000,-kr 1.374.904.000,-3,2 %
Totalt finansiertkr 15.957.305.000,-kr 15.779.268.000,-1,1 %

Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO)

Gir Tesla skylden

Administrerende direktør Christina Åhlander i FINFO mener nedgangen i privatleasing-markedet skyldes bilene som har blitt registrert i år. Elbiler blir som regel ikke leaset, og spesielt i mars ble nyregistrerings-statistikken dominert av én elbil - Tesla Model 3, som satte en suveren norgesrekord.

- Det er stor forskjell på hvilke biler som er aktuelle. Leasing er avhengig av hvor dyre bilene er og hvilken type bil det er snakk om. Når det kommer til typiske leasingbiler er det vanlige biler - bare ikke de elektriske, forklarer Åhlander overfor Dinside.

- Tror du kundene også kan ha blitt skremt av påkost på leasingbilene?

- Jeg tror ikke det. Det er jo sånn, at selv om du eier og skal selge etter tre fire år, så vet du at du får mindre for bilen om den har bulker og ødelagte seter. Behandler man bilen rett er det ingen fare.

- Hvordan tror du leasingtallene vil utvikle seg videre i løpet av 2019?

- Det er jeg ikke sikker på, men vi har sagt at det blir likt eller noen flere biler i år, totalt sett.

Økning for bedrift

Ser man på bedriftsmarkedet er det også en nedgang, på 9,7 prosent, i antall nybil-leasinger. Men oppsiktsvekkende nok øker verdien her. I første kvartal gikk nemlig dette tallet opp 16,4 prosent, fra 1,8 milliarder til 2,1 milliarder fra 2018 til 2019.

Altså leaset norske bedrifter biler for nærmere 300 millioner kroner mer. Men til tross for bedriftsmarkedets økning er det ikke nok til å utjevne nedgangen fra privatleasing. Totalt ender årets tre første måneder 293 millioner bak fjoråret. Inkludert bedriftsmarkedet var leasingnedgangen dermed på seks prosent.

Utvikling i leasingmarkedet for biler (1990-2018)

År Kroner År Kroner År Kroner
1990909.000.000,-1991845.600.000,-1992938.100.000,-
19931.515.600.000,-19943.255.300.000,-19954.028.700.000,-
19964.133.900.000,-19975.206.900.000,-19984.884.600.000,-
19994.090.800.000,-20003.788.900.000,-20015.632.200.000,-
20024.087.900.000,-20033.391.200.000,-20045.016.200.000,-
20055.813.900.000,-20066.782.100.000,-20076.997.900.000,-
20087.015.000.000,-20096.531.100.000,-20109.473.700.000,-
201110.556.700.000,-201211.361.600.000,-201312.358.200.000,-
201415.261.600.000,-201512.970.800.000,-201616.462.700.000,-
201721.352.000.000,-201821.552.385.000,-2019-

Tabellforklaring: Tallene viser FINFOS tall over leasing av biler (privat og bedrift) fra 1990 og fram til og med 2018. Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO).