LEASE BIL? Sett deg godt inn i vilkårene og totalprisen, før du bestmmer deg for å lease. Foto: NTB Scanpix
LEASE BIL? Sett deg godt inn i vilkårene og totalprisen, før du bestmmer deg for å lease. Foto: NTB ScanpixVis mer

Leasing av bil:

Lease bil? Da bør du vite hva du risikerer

Les avtalen nøye før du eventuelt velger å lease bil.

Antall nordmenn som velger å lease framfor å kjøpe bil, er økende: Ifølge Forbrukerrådet ble det inngått 34.000 private leasingkontrakter i 2017, som er en økning på 36 prosent sammenliknet med året før.

De anbefaler forbrukere som vurderer å velge leasing om å være obs på disse sju leasingfellene, og publiserer mandag en større leasingguide som samler fordeler, ulemper og potensielle feller ved å velge leasing av bil.

- Vi ønsker å øke forbrukerens trygghet ved leasing av bil. I tillegg ønsker vi å gjøre et komplekst marked forståelig, sier Thomas Iversen, fungerende leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet til Dinside, når vi spør om hva målet er med deres ferske leasingguide.

Han tror den største utfordringen med leasing, er at produktet generelt sett er komplekst. Dessuten kan det være utfordrende for forbrukeren å få oversikt over totalkostnaden for hele leasingperioden, og den såkalte påkostvurderingen når avtaletida er over.

Forbrukertilsynet mener selskapene i dag har for store muligheter til å endre avtalen, og at dette gir en urimelig uforutsigbarhet for forbrukerne.

Sjekk dette nøye før du leaser

Er du usikker på om du bør velge leasing av bil eller kjøp av bil, bør du begynne med å ta en kikk på denne oversikten fra Forbrukerrådet. Her får du en indikasjon på hva som er smart å velge avhengig av hva du er mest opptatt av.

Sjekk også denne huskelista for leasing, som påpeker hva du bør passe på når du skal signere en leasingavtale.

Kort oppsummert er dette noen av de viktigste punktene du bør være obs på når du skal lease en bil, ifølge Forbrukerrådets leasingguide:

  • Bilen: Føler du deg sikker på at den aktuelle bilen vil dekke dine behov i hele leieperioden?
  • Kjørelengde: Føler du deg sikker på at den foreslåtte kjørelengden vil passe dine behov i hele leieperioden? Kjørelengden bør verken være for kort eller for lang.
  • Fast rente: Er du opptatt av størst mulig forutsigbarhet? Da bør du vurdere en fastrenteavtale.
  • Vurdér kun seriøse aktører: Vurdér kun tilbud fra aktører som på en ryddig måte informerer om følgende:
  1. Totalpris: Hva blir totalprisen for hele leieperioden?
  2. Inkludert: Inkluderer totalprisen vinterhjul, metallic lakk og frakt- og leveringsomkostninger, noe den bør gjøre? Inkluderer totalprisen service, hjulskift eller dekkhotell? Inkluderer den påkost-forsikring eller startleie-forsikring?
  3. Rente: Hvor høy er renten? Er renten flytende eller fast? Hvis den er fast, gjelder den i hele leasingperioden? Hvis den er flytende, kan den endres i andre tilfeller enn ved endring i den generelle pengemarkedsrenten?
  4. Startleie/etableringsgebyr: Hvor stort beløp må du betale ved kontraktsinngåelse?
  5. Månedsleie: Hvor høy er månedsleien? Hva inngår i månedsleien?
  6. Bindingstid: Hvor lang tid binder du deg for?
  7. Kjørelengde: Hvor lang kjørelengde binder du deg til?
  • Ikke velg første og beste: Tydelig informasjon fra leasingselskapene gjør det mulig for deg å sammenlikne tilbud fra flere aktører. Bruk totalprisen som sammenlikningsgrunnlag. Hvis ett tilbud inkluderer mer enn et annet tilbud – eksempelvis service og hjulskift – bør du ta hensyn til dette.
  • Unormal slitasje: Vurdér kun aktører som benytter en seriøs veileder for unormal slitasje. Jo mer detaljert veilederen er, jo bedre. NAF og LeasePlan er blant aktørene som har utviklet relativt detaljerte veiledere. Som et minimum bør aktøren forplikte seg på veilederen utviklet av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Finansieringsselskapenes Forening (finfo).
  • Påkost: Bruk kun aktører som aksepterer at det brukes en uavhengig tredjepart om du er uenig i påkost vurderingen ved tilbakelevering av bilen
  • Startleie: Hvis du er av den uheldige typen, bør du vurdere å be om en lavest mulig startleie. Hvis du blir nødt til å si opp kontrakten før tiden, risikerer du å tape startleien. Også hvis bilen blir stjålet, brenner eller må kondemneres av andre årsaker, kan startleien fordufte. Sistnevnte kan du imidlertid forsikre deg mot.
  • Kjørelengde: Undersøk hvor mye det vil koste deg hvis du kjører lengre enn avtalt kjørelengde, såkalte overkjørte kilometer. Hvis aktøren tilbyr deg tilbakebetaling ved underkjørte kilometer, er dette positivt.
  • Kontrakt: Les kontrakten nøye før du signerer.

Krav til markedsføringen

Avdelingsdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukertilsynet sier til Dinside at de sammen med bransjen har laget noen krav til hva leasingreklamen skal innhold.

Eksempelvis må totalprisen komme fram i markedsføringen, dersom reklamen for eksempel viser priseksempler på hva det koster i måneden, påpeker Gjedrem.

- Finansieringsselskapenes Forening (Finfo) og Forbrukertilsynet ble i 2014 enig om en norm for markedsføring av privatleasing og hva annonsene skal inneholde. Det er vårt inntrykk at denne normen overholdes, sier administrerende direktør Christina Åhlander.

Også Tore Rylander, fagsjef for bilsalg i Norges Bilbransjeforbund (NBF), sier han har inntrykket av at kravene fra Forbrukertilsynet blir fulgt.

Gjedrem forteller at Forbrukertilsynet tok en gjennomgang av markedsføringen av leasing sist for to år siden.

- Vi fant færre brudd enn før, men det var noen enkeltbrudd, forteller han - og viser til at det nettopp var mangelfulle prisopplysninger i noen av reklamene som brøt med kravene.

En annen gjenganger, var at det ikke kom klart fram om det var reklame for lån eller for leasing.

Reagerer på avtalevilkår

Både NBF og Finfo sier til Dinside at de opplever at selskapene som leaser biler til privatpersoner er flinke nok til å informere om alle vilkår ved avtalen i leasingavtalen.

Det er ikke Forbrukertilsynet nødvendigvis enig i: Når de har sett nærmere på en del avtalevilkår, er det noen ting de har reagert på, ifølge Gjedrem.

- Leasingselskapenes vilkår for å endre priser underveis, bør være mer begrenset enn i dag. Selskapene har for store muligheter til å endre avtalen, og det gir en urimelig uforutsigbarhet for forbrukerne. Dette er noe vi vil jobbe videre med, sier han.

Han påpeker at det må komme tydelig fram i avtalen mellom leasingselskapet og forbrukeren om hva som kan gi eventuelle prisendringer.

Tore Rylander i NBF mener det er i forhandlernes interesse at alle vilkår er godt informert om og forstått av kunden, siden det er forhandlerne som bærer ansvaret for restverdien og får bilene tilbake etter endt leasingperiode.

Unormal slitasje?

Enkelte forbrukere har fått seg en overraskelse når de skal levere inn bilen etter endt leasingavtale, hvorpå de har fått en skyhøy ekstraregning på grunn av det som kalles unormal slitasje. Da Harald Karlsen leverte inn sin bil, fikk han bakoversveis da leasingselskapet ville ha 79.000 kroner i påkost (krever innlogging).

Forbrukerrådet anbefaler i sin leasing-guide at kunden ber om å få se leasingselskapets retningslinjer for unormal slitasje før signering av kontrakten. De anbefaler at man kun bør velge leasingselskaper som aksepterer bruk av en uavhengig tredjepart ved uenighet om påkost - altså det du blir pålagt å betale for den unormale slitasjen.

Jo Gjedrem påpeker at Forbrukertilsynet ønsker leasingavtaler som er mest mulig forutsigbare for forbrukerne. Her tror han det som omhandler unormal slitasje kan skape uforutsette situasjoner.

- Det kan komme som en overraskelse på forbrukerne hva som ligger i dette med unormal slitasje. Det er nok ikke alltid like lett å vite hva som ligger i det begrepet. Er det definert for vidt, vil mange måtte betale en ekstrasum når leasingperioden er over, sier Gjedrem.

God info om slitasje

NBF sier at de sammen med Finfo har laget to dokumenter for å tydeliggjøre både hva som er unormal slitasje og hvilke forpliktelser kunden har til å vedlikeholde bilen i leasingperioden.

- Disse dokumentene, som kalles «Retningslinjer for unormal slitasje» og «Service- og vedlikeholdsforpliktelse i leasingforhold» gis til kunden ved inngåelse av leasingavtalen, slik at kunden har denne informasjonen før man tar i bruk bilen. Sammen med Finfo jobber vi for at alle forhandlere skal benytte disse verktøyene, sier Tore Rylander.

Christina Åhlander i Finfo mener at de nevnte retningslinjene for unormal slitasje gir en god anvisning på hva som regnes som normal og unormal slitasje og hvordan man kan unngå unormal slitasje.

- Ved eventuelle uoverensstemmelser kan kunden forlange at bilen vurderes av en nøytral takstmann fra for eksempel NAF, noe som også står i retningslinjene, sier Åhlander i Finfo.

Etterlyser regelverk

Forbrukertilsynet mener det trengs egne krav til leasingavtalene, nettopp fordi det er en del som er problematisk med disse.

- Vi ønsker en forskrift om leasingavtaler, noe vi har spilt inn til justisdepartementet. I dag finnes det ikke regelverk som er relevant for disse avtalene, hvor det er snakk om store verdier for forbrukerne, og det omhandler mange, sier Jo Gjedrem.