EU-MERKING: Resultatene som gjengis på dette EU-merket, forteller ikke sannheten om hvordan dekkene støyer på norsk asfalt. Foto: Pirelli
EU-MERKING: Resultatene som gjengis på dette EU-merket, forteller ikke sannheten om hvordan dekkene støyer på norsk asfalt. Foto: PirelliVis mer

Dekkene som bråker minst

Lappen på dekket lyver ofte om støyen

Mange sliter med mye støy i bilen, men lappen på nye dekk forteller deg ikke alltid sannheten. Vi har testet hvilke dekk som støyer minst og mest.

Med stadig større, bredere og lavere dekk, sliter mange med mye støy i bilen. Det blir ikke bedre av at mye av kjøringen vinterstid skjer på tørr eller våt asfalt.

Det er imidlertid stor forskjell på hvor mye de forskjellige dekkene støyer. Dermed kan noe av problemet avhjelpes ved å velge riktige dekk.

EU-merkingen, som alle nye piggfrie vinterdekk og sommerdekk er utstyrt med, kan imidlertid lure deg til å velge feil. Den forteller nemlig ikke sannheten om hvor mye dekkene støyer - selv om det er det som er meningen.

Forteller ikke sannheten

Støyen som angis på merkelappen er for det første målt utvendig. Det er selvfølgelig viktig for omgivelsene, men sier lite om støyen inne i bilen.

Testene er dessuten kjørt på EU-asfalt, som blant annet ikke er slitt av piggdekk. Tester som ble gjort av SINTEF i Trondheim, da EU-merkingen ble innført i november 2012, viste at støyen som dekket skaper på slitt, norsk asfalt, ofte kan være svært forskjellig fra støyen som er målt etter EU-standarden.

«På testbanen er det også en helt annen type asfalt enn det vi har i Norge. Resultatet kan faktisk være at et dekk som er merket som støysvakt, ikke er det i det hele tatt», konkluderte SINTEF den gang.

Tonen har ikke forandret seg til i dag.

- Når du kjøper et kjøleskap og ser på energimerkingen, får du gode opplysninger om hvor miljøvennlig kjøleskapet er. Slik er det ikke med merkingen av dekk, verken når det gjelder støy eller rullemotstand, forklarer forsker Truls Berge i SINTEF til Dinside.

VÅR STØYTEST: Alle vinterdekkene i vår store test, er mål for støy inne i bilen. Forskjellene er store. Foto: Lasse Allard
VÅR STØYTEST: Alle vinterdekkene i vår store test, er mål for støy inne i bilen. Forskjellene er store. Foto: Lasse Allard Vis mer

- Våre tester viser at EU-merkingen stemmer dårlig med den støyen vi opplever på norsk asfalt. Det er beklagelig. Vi har ønsket å få til en bedre merkeordning, også for støy fra vinterdekk, men har ennå ikke fått finansiering til dette.

- Nå håper vi å kunne få til et samarbeid med de andre nordiske landene om en merkeordning som bedre gjenspeiler virkeligheten i Norge, sier Berge.

Store forskjeller

I vår store dekktest kjører vi alltid egne målinger inne i bilen, av hvor mye dekkene støyer. Det er neppe noen stor overraskelse at det er de piggfrie dekkene som støyer minst.

I år var det ett dekk som fikk toppkarakteren 10. Bortsett fra kinesiske Linglong, fikk alle de andre piggfrie dekkene karakteren 9.

Piggdekk har ingen EU-merking for støy. Vi har tolv piggdekk med i vår test, og blant disse er støy-forskjellen tydelig.

De tre beste oppnår karakteren 7. Helt på bunn, med karakteren 5, finner vi Goodyear Ultra Grip Ice Arctic, Hankook Winter RS2 og Pirelli Ice Zero.

Øret som hører

Dekkstøy måles under kjøring på dårlig underlag, med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Målingene sjekkes også med en subjektiv evaluering, med flere sjåfører.

Årsaken er at det menneskelige øret kan oppfatte en del frekvenser lite forstyrrende, selv om støy-trykket er relativt høyt - og omvendt.

Den subjektive evalueringen kjøres som en blindtest, der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

Så lite støyer dekkene

Dekk #
Continental Viking Contact710
Bridgestone Blizzak 809
Falken Espia EPZ II9
Goodyear UG Ice29
Hankook Winer. I*Cept9
Michelin X-Ice 39
Nokian Hakkapeliitta R39
Pirelli Ice Zero FR9
Yokohama IceGuard 609
Linglong Winter Ice8
Continental Ice Contact.27
Cooper Weathermaster7
Gislaved Nord Frost 2007
Bridgestone Noranza 0016
Michelin X-Ice North 46
Nexen Winguard WS6
Nokian Hakkapeliitta 96
Vredestein Wintrac Ice6
Yokohama Ice Guar 656
Goodyear UG Ice Arctic5
Hankook Winter RS25
Pirelli Ice Zero5

Dekkene i uthevet skrift er piggdekk. Dekkstøy blir målt under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, med utstyr som etterlikner det menneskelige øret. Karakter 10 betyr svært lite støy, karakter 1 betyr svært mye støy.