Lapp dekket selv

Er uhellet ute? Det tar bare fem minutter å lappe dekket selv.

Det er enklere enn du tror å skifte hjul. Sjekk filmen og følg sjekkpunktene i saken, så gjør du det bra og billig selv. Vis mer

Å punktere er alltid irriterende: Det passer aldri, og kan fort koste både tid og penger. Ekstra kjedelig er det om du ikke har jekk og reservehjul i bagasjerommet, noe som gjelder stadig flere biler.

Har dekket revnet?

Dersom hullet er stort, hjelper det ikke med medfølgende reparasjonssett som består av skum eller tykk væske og kompressor. Da må du ringe berging og prisen for det irriterende hullet blir ennå høyere.

 MER ENN DU TRENGER: Settet er bitte lite og koster bare et par tre hundrelapper. Foto: RUNE M. NESHEIM
MER ENN DU TRENGER: Settet er bitte lite og koster bare et par tre hundrelapper. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Et billig reparasjonssett til nær vekslepenger kan imidlertid være løsningen i nødstilfeller. I tillegg trenger du en tang eller et multiverktøy og en liten kompressor til å stikke i sigarettenneruttaket, eller ei håndpumpe. Ja, kommer du deg til en bensinstasjon, så trenger du ikke kompressoren engang.

Etter en slik reparasjon kan hjulet holde i en god stund, selv om dette altså er snakk om en nødløsning når uhellet er ute.

Det geniale, når ting skjer og du ikke har reservehjul og jekk, er at du ikke engang trenger å ta hjulet av bilen. Det eneste du trenger er å lokalisere hullet og rulle bilen slik at det er greit tilgjengelig. Har du punktert på forhjulet er det kjempeenkelt. Gi full sving på rattet, så har du flott tilgang på reparasjonsstedet.

Bak blir det imidlertid litt mer kronglete.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein B. Fossum erfare under test av Tesla Model 3. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Dette bør du ha i bilen.

Våre tips

 Foto: BILTEMA
Foto: BILTEMA Vis mer

Velger du å bruke en jekk, for eksempel for å få bedre tilgang bak, husk da å sette bilen i gir, med håndbrekket på. Originale jekker er vaglete, og ekstra ille dersom du må sette den på grus. Ikke under noen omstendighet ha noen kroppsdeler under bilen når bilen er jekket opp uten støttebukker.

Hjulmuttere eller bolter kan være vanskelige å få av. En avtaker med forlenger i skaftet er tingen, en såkalt latmannsarm. Den gir deg mye mer kraft på grunn av ekstra lengde, og tar stort sett ikke stort større plass enn bilens originale. For enkelhets skyld har vi tatt av hjulet og bruker kompressoren i garasjen. Vår bil har nemlig reservehjul, så vi kom oss hjem.

Slik gjør du det:

1. Fjern fremmedlegemet

Bruk en tang eller skrujern for å grave frem gjenstanden som har forårsaket skaden.

2. Forstørr hullet

Bruk medfølgende bor/fil for å gjøre hullet noe større og jevnere, slik at det blir lettere å presse ned tettemassen. Pass på å føre boret i samme retning som hullet. Det tar maksimalt et minutt.

3. Tett hjulet

Bruk den medfølgende nålen. Sett inn en av de medfølgende klebende strengene. Det kan være litt grisete. La nåla være omtrent på midten. Press nåla ned i hullet. Bruk nødvendig makt. La det være igjen en drøy centimeter på oversiden av dekket. Vri nåla en kvart omdreining og trekk den ut. Nåla har et tynt spor i front som gjør at strengen slipper og ikke blir med opp igjen.

4. Pump opp

Dersom du ikke har en kompressor, så fås rimelige versjoner for 12 volt på bilvarehus. Kompressoren på bildet koster 269 kroner på Biltema, men du må være tålmodig, for det tar litt tid. Eventuelt kan du bruke gassbeholderne som følger med reparasjonssettet, hvis det aktuelle settet har slike.

Settet vi kjøpte hadde ikke ventiloverganger som passet på bil, så de ble liggende ubrukt. Vær oppmerksom på at disse skal være så kalde som mulig når de skal brukes og blir veldig kalde når de tømmes. Det følger med strømpe å tre utenpå slik at du slipper frostskader. Vi valgte å bruke kompressoren i garasjen.

Tut og kjør.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!