TESLA-KONKURRENT: Den kinesiske bilprodusenten Nio lanserte den nye fullelektriske SUV'en ES8 under et arrangement i Beijing lørdag 16. desember i år. Foto: AP
TESLA-KONKURRENT: Den kinesiske bilprodusenten Nio lanserte den nye fullelektriske SUV'en ES8 under et arrangement i Beijing lørdag 16. desember i år. Foto: APVis mer

Nio ES8

Lanserer Tesla-konkurrent til halve prisen

Nio har allerede satt fartsrekord på selveste Nürburgring. Nå skal super-SUV'en ES8 bli tilgjengelig for vanlige folk.

De har allerede tatt banerekorden på Nürburgring. Nå lanserer det kinesiske bilmerket Nio sin aller første bil til folket.

Og da snakker vi ikke om hvilken som helst bil. Les bare videre.

En fullverdig SUV, med firehjulstrekk og plass til sju personer, treffer i seg selv blinken for det norske bilmarkedet.

Peugeot og Citroën tok forøvrig de fleste på senga da de kom med meldingen om at de vil levere nye elbilmodeller til det norske markedet, allerede før påske.

Konkurrerer med Tesla

At Nio ES8 er helelektrisk, har en batteripakke som leverer 70 kWh og en rekkevidde som konkurrerer med Tesla Model X P100D (ca 500 km), gjør at den kinesiske pila i alle fall treffer den grønne delen av bullseye.

Den andre pila, den på speedometeret, stopper allerede på 180 km/t. Likevel skal Nio ES8 gå fra stillestående til 100 km/t på 4,4 sekunder. Tilsvarende tall for Model X P100D er imidlertid 250 km/t og 3,1 sekunder.

TEKNOLOGISK: Nio ES8 kan på noen måter minne litt om Tesla på innsiden. Foto: Nio
TEKNOLOGISK: Nio ES8 kan på noen måter minne litt om Tesla på innsiden. Foto: Nio Vis mer

– Tesla gikk foran. Nå skal vi ta utviklingen videre. Vårt mål er å endre mobilitet, sa leder av den amerikanske delen av Nio, Padmasree Warrior, til Wall Street Journal.

Teknologi tilsvarende Teslas autonome kjøring skal allerede også være implementert i Kina-varianten.

Nios svar på Elon Musk, William Li, lanserte den elektriske SUV'en ES8 electric SUV under en tilstelning i Beijing, lørdag 16 desember. Foto: AP
Nios svar på Elon Musk, William Li, lanserte den elektriske SUV'en ES8 electric SUV under en tilstelning i Beijing, lørdag 16 desember. Foto: AP Vis mer

Spesifikasjoner og pris

I tillegg tilbyr kineserne mulighet for full lading av batteripakken på én time, selvparkeringsfunksjon, et avansert infotainment-system og dashbord-display med to LED-skjermer, samt et spennende berøringsgrensesnitt i midtkonsollen.

Spesifikasjoner

Rekkevidde*350-500 km
Toppfart180 km
0-100 km/t4,4 sek
Egenvekt2.460 kg
L/B/H-
Akselavstand301 cm
Hengervekt-
Pris**570.000 kr
*Ikke bekreftet NEDC
**Kinesisk pris

På toppen av det hele skal hele batteripakken kunne skiftes ut i løpet av få minutter. Om det legges videre til rette for det, med riktig infrastruktur, kan dette gjøre at Nio ES8 ikke vil stå mye tilbake for tradisjonelle forbrenningsbiler over lange avstander.

Og prisen? Den er ikke langt fra halvparten (448.000 yuan/cirka 570.000 kroner), sammenlignet med den selvutnevnte konkurrenten, Tesla Model X (836.000 yuan/cirka 1.010.000 kroner).

Kort og godt vil Nio ES8 kunne være en elbil for folket - om og når den kommer til Norge.

Dette er forresten bokstavene som tar over når det går tomt for elbilenes EK-skilter.

Subsidieres

Ett sted SUV'en i alle fall kommer, er i hjemlandet Kina. Der ble den lansert for bare halvannen uke siden. Så får vi se om de vil skipe bilen over til Europa og om prisforskjellen blir like stor som på hjemmebane.

Der skal nemlig kineserne ha gitt sitt eget prosjekt store fordeler (les; subsidier), sammenlignet med den amerikanske Tesla-revolusjonen, som i Kina står overfor både høye importpriser og avgifter siden den ikke er lokal.

Blir Nio ES8 utstyrt med hengerfeste i tillegg, er det i alle fall sikkert at mange nordmenn vil være nysgjerrige på den kinesiske super-SUV'en.