Lanserer nytt markedsføringstriks

Seiglivede rykter vil ha det til at både Fiat og Alfa Romeo har et høyere verditap enn andre bilmerker. Derfor introduserer importøren nå et nytt markedsføringstriks - innbyttegarantien.

Det er ikke første gang Motor Gruppen, som importerer både Mitsubishi, Fiat, Alfa Romeo og Daewoo, har tatt i bruk kreative markedsføringsteknikker for å tiltrekke seg nye kunder. Via TV-skjermen har storparten av landets befolkning blitt informert om Mitsubishi-kampanjen, der kunder lokkes med 5 år nybilgaranti og 5 år gratis service.

Fem referanse-biler

Nå satser Motor Gruppen sine krefter på de tre andre merkene og innfører en såkalt innbyttegaranti. Garantien fungerer på følgende måte: Når kunden kjøper for eksempel en Fiat Punto, velger kunden samtidig ut fem konkurrerende bilmodeller fra andre produsenter. Poenget er at forhandleren garanterer at kundens bil ikke skal ha et større verditap enn de fem referanse-bilene. Dette garanterer forhandleren ved å forplikte seg til å kjøpe tilbake bilen - til en pris som avspeiler verditapet til de fem utvalgte bilene. Garantien gjelder i fem år.

Gjennomsnittlig verditap

Når kunden kommer tilbake, for eksempel etter tre år, brukes boken "Brukte Biler" fra Bransjeforlaget. På grunnlag av bokens bruktbilpriser regner man ut gjennomsnittlig verditap i prosent for de fem bilene. Deretter trekkes et tilsvarende verditap fra Puntoens nybilpris.

Dette høres jo svært forlokkende ut. Men, som kjent, gratislunsjer finnes ikke. Leser du hele avtalen, vil du nemlig finne ut at den er belemret med en rekke forutsetninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallrike forbehold

For det første utløses innbyttegarantien kun av forhandleren som solgte deg bilen. For det andre må din neste bil være av samme merke og av tilsvarende størrelse som den du bytter inn.

Du kan altså ikke selge bilen til Fiat-forhandleren og ta med pengene til Ford-forhandleren. Du kan heller ikke bytte inn din Fiat Barchetta mot en Fiat Punto 80 og deretter bruke overskuddet til en sydentur.

Motor Gruppen har med andre ord klart å "låse" deg til både egne merker og egne forhandlere. Du kan selvsagt selge bilen privat, men da får du altså ingen nytte av innbyttegarantien.

Omkostninger og fortjeneste

I tillegg inneholder kontrakten et punkt om at forhandleren kan trekke forventede salgsomkostninger og egen fortjeneste fra innbytteprisen. I verste fall kan forhandleren med bakgrunn i dette punktet redusere innbytteprisen med tusenvis av kroner. Det er derfor viktig at du blir enig med forhandleren om disse summene før du undertegner kontrakten.

Fullt service-hefte

Men Motor Gruppen gir seg ikke med dette. Kontrakten forutsetter også at alle servicer er fulgt og at disse er utført hos autorisert merkeforhandler. Hvis kjørelengden er unormalt høy må du også regne med reduksjon i innbytteprisen. Og bare så dét er sagt, eventuelle utgifter til reparasjoner trekkes selvsagt også fra prisen.

Risikerer forsinkelse

Hvis du leser kontrakten vil du også finne ut at "Selgeren tar forbehold om at innbyttetidspunktet kan forskyves 3 til 4 måneder hvis selgerens bruktbilsituasjon tilsier dette." Det betyr at forhandleren for eksempel kan skylde på at bruktbillageret er fullt og be deg om å komme tilbake senere.

Fordi kontrakten er knyttet til den enkelte forhandler, må man også ta med i beregningen at forhandleren kan gå konkurs og at kontrakten dermed blir verdiløs.

Ikke imponerende

Vi synes det er flott at bilimportørene innfører ordninger som våre lesere har fordel av. Men innbyttegarantien til Motor Gruppen ser vi ingen grunn til å juble over. Hvis Motor Gruppen er ute etter å pusse opp et frynsete bruktbilrykte, så finnes det bedre og mer troverdige fremgangsmåter. Hva med for eksempel å følge Mitsubishi-eksempelet, og innføre 5 år nybilgaranti også på Fiat, Alfa Romeo og Daewoo?

Relaterte artikler

  • Nybilgaranti for 32 bilmerker
  • Krav om bedre rust- og lakkgarantier
  • Fikk 12.000 i "vrakpant" - til slutt