Helomvending for parkerings­plassene til Maxbo

Lanserer elvare­-sykler og -bil

Reguleringssaken om sykkel-parkeringsplasser ble til tilbud om elektrisk transport.

GJØR HELOMVENDING: I januar stormet det da Maxbos filial på Sinsen i Oslo «måtte ofre bilparkeringsplasser for 88 sykkelplasser». Et halvt år etter har varehuset latt seg inspirere til å lansere et innovativt tilbud til kundene sine.
GJØR HELOMVENDING: I januar stormet det da Maxbos filial på Sinsen i Oslo «måtte ofre bilparkeringsplasser for 88 sykkelplasser». Et halvt år etter har varehuset latt seg inspirere til å lansere et innovativt tilbud til kundene sine.Vis mer

På starten av året havnet Maxbo Sinsen midt i medias søkelys. Da gikk nyheten om at Oslo-filialen hadde blitt pålagt å opprette 88 sykkelplasser, framfor tradisjonelle parkeringsplasser, som varmt hvetebrød i sosiale medier:

«Hvordan kunne det offentlige pålegge Maxbo å bytte ut parkeringsplasser for biler, med en haug av unyttige sykkelplasser - ved et byggvarehus?» spurte mange seg.

Også Maxbos første reaksjon var; «Ingen henter Leca-blokker på sykkel. Men så fikk de tenkt seg om.

Fake news

Selv om selve saken viste seg å ikke stemme, inspirerte det Sinsen-filialen til å tenke nytt rundt transport.

Nå lanserer de nemlig muligheten til å leie både el-varesykler og el-varebiler, for å få varene med seg hjem. De setter også opp en rekke sykkelparkeringer og ny skilting som gjør det enklere for syklister.

- Vi ser at kundenes behov endrer seg. Mange har ikke egen bil og flere foretrekker sykkel og annen miljøvennlig transport. Vi ønsker å tilby kundene våre gode og fleksible løsninger, og derfor lanserer vi nå utlån av el-lastesykkel og el-varebil, som hjemtransport-alternativer, sier Markus Solvik, direktør for forretningsutvikling i Løvenskiold Handel.

LANSERER ELVARE-SYKLER OG -BIL: Markus Solvik i Løvenskiold Handel og varehussjef Jørgen Rønbeck ved Maxbo Sinsen i Oslo har stor tro på å dekke enda flere kundebehov ved å leie ut elvaresykler og elvarebil. Foto: Maxbo/Katrine Lunke
LANSERER ELVARE-SYKLER OG -BIL: Markus Solvik i Løvenskiold Handel og varehussjef Jørgen Rønbeck ved Maxbo Sinsen i Oslo har stor tro på å dekke enda flere kundebehov ved å leie ut elvaresykler og elvarebil. Foto: Maxbo/Katrine Lunke Vis mer

Kan inspirere flere

- Dette supplerer vårt eksisterende tilbud med utlån av tilhengere til bil og hjemkjøring av varer for kundene. Flere har allerede etterspurt dette, og vi tror det blir et attraktivt og innovativt tjenestetilbud for kunder i Oslo, sier Solvik entusiastisk.

Nyheten gleder Syklistenes Landsforening, som ikke har sett noen tilsvarende løsning andre steder. De har gitt råd til Maxbo for å få til et best mulig tilbud for syklistene.

- Det er veldig bra at de tar tak og jobber aktivt for grønn hjemtransport. Våre innspill er blitt tatt godt imot, og vi håper kundene setter pris på det nye tilbudet, sier generalsekretær Morgan Andersson.

- Denne tilretteleggingen vil forhåpentlig inspirere andre til å ta tilsvarende grep. Og vi håper erfaringene som høstes vil gi grunnlag for utrullingen av grønn hjemtransport på stadig flere utsalg, sier generalsekretæren.

Ny trend?

Virke, handel- og tjenestenæringens hovedorganisasjon merker at stadig flere virksomheter tilbyr miljøvennlige løsninger.

- Stadig flere bedrifter jakter etter å møte forbrukernes behov om å svare på miljøutfordringene. Det gleder å se at Maxbo Sinsen har kommet med et slikt forbrukerrettet og miljøvennlig tilbud. Tjenesteinnovasjon er sentralt for å utvikle bærekraftig handel, som møter kundenes behov, sier administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke.

Varehussjefen på Sinsen sier han allerede opplever at tilbudet er ønsket velkommen.

- Alt fra profesjonelle håndverkere til unge folk i små leiligheter på Grünerløkka kommer hit - med ulike transportbehov. Jeg er glad for at vi nå kan ha et tilbud som i stor grad dekker disse behovene, sier varehussjef Jørgen Rønbeck.

- Jeg tror denne formen for rimelig, enkel og grønn utleie kommer til å bli populær hos kundene våre. Det er allerede mange som har tatt i bruk både syklene og elvarebilen, og de synes det er et veldig godt tilbud, sier Rønbeck.

Ifølge Maxbo er tilbudet på Sinsen i Oslo foreløpig et pilotprosjekt. Hvis dette er noe kundene tar i bruk, kan tilbudet blir rullet ut i varehus hvor kundene er i sykkelavstand.