<b>I OPPHAVSLANDET:</b> Citroën trivdes visst med besøket i "hjemlandet" (her i Roscoff i Bretagne), og det gjorde passasjerene også. Foto: KNUT MOBERG
I OPPHAVSLANDET: Citroën trivdes visst med besøket i "hjemlandet" (her i Roscoff i Bretagne), og det gjorde passasjerene også. Foto: KNUT MOBERGVis mer

LANGTEST: Citroën Grand C4 Picasso

Vi kjørte 600 mil med Citroëns nyeste. Og ble forelsket ...

Mellomklassestasjonsvogner og folke-SUV-er er greie nok til sitt bruk. Men vi skal gladelig innrømme at som barnefamilie tilsier vår erfaring at ingenting slår fleksi-og flerbruksbiler til sommerferie-langtur.

LES OGSÅ:

En slik bil bør derfor testes under de forholdene den er beregnet på, noe vi gjorde. Turen gikk til Bretagne i Frankrike og varte i over tre uker. Godt over 500 mil ble tilbakelagt.

Flere etapper

Vi «jukset litt» og lot far ta lengste transportetappe via DFDS til København via tyske Autobahn, gjennom Belgia og en del av Nederland, til Dieppe i Normandie. Der ble første ferieuke ble tilbragt - resten av familien hadde i mellomtiden fløyet til Paris og tatt toget ut til kysten. Men det ble deretter tilbragt mye familietid i bilen med flere etapper i Vest-Frankrike som tilsammen klokket inn oppimot 300 mil.

Bykjøring, små landeveier, grusveier på grensen til kyststier, motorvei - alle typer vei ble prøvd og bilen taklet alt like godt - komforten på dårlig vei var god og lydnivået av det laveste man kan oppdrive i denne klassen. Dieselmotoren høres noe i lav hastighet og på tomgang, men den jevne duren blir raskt diskret og forsvinner helt i høyere hastigheter.

Vi kan røpe her og nå at Grand C4 Picasso besto prøven med glans.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etappene:

Typiske konkurrenter er Volkswagen Touran, Peugeot 5008, Opel Zafira Tourer, Toyota Verso og nye Kia Carens.

Lettere og lengre

Grand C4 Picasso har blitt omtrent 140 kilo lettere sammenlignet med utgående utgave. Takket være ny modulær arkitektur, har man tatt frem en plattform som veier 60 kilo mindre enn den som ble benyttet før. Man har blant annet tatt i bruk vektbesparende høystyrkestål, aluminium og komposittmaterialer. Dette har hatt en positiv effekt på kjøreegenskapene til bilen. Mer om det lenger ned i artikkelen.

Designen på 7-setersversjonen skiller seg klart ut fra modellen med fem seter. Nye Grand C4 Picasso har samme lengde som sin forgjenger (459 centimeter), men takket være den nye plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2), er akselavstanden forlenget til 284 centimeter. Det er 11 centimeter mer enn forrige generasjon, den lengste i denne bilklassen.

Bedre kjøreegenskaper

Det er overhenget foran som er blitt redusert for å få til denne økningen. Motorblokken og gulvet er senket (fem centimeter for motoren og to centimeter for gulvet), og i tillegg er sporvidden utvidet med 8,2 centimeter foran og 3,1 centimeter bak. Dette bidrar til at bilen har fått forbedret stabilitet og generelt bedre kjøreegenskaper enn forrige Grand C4 Picasso.

Utmerket kjørekomfort

I praksis betyr det utmerket retningsstabilitet, god balanse ved svingkjøring og lite krenging og duving. Kompromisset komfort/kjøreegenskaper er her så bra som vi tror det kan gjøres. I forhold til Peugeot 5008, som vi hadde på langtest sist, er kjørekomforten hakket bedre og støynivået minst like lavt. På langtur er dette egenskaper man virkelig setter pris på,

IKKE ALLFARVEI: Ploguerneau ligger nesten ytterst på Bretagnes vestspiss, 60 mil fra Paris. Her fikk "vår" Grand C4 Picasso prøvd seg på små og til tider nesten ufremkommelige landeveier. Foto: KNUT MOBERG
IKKE ALLFARVEI: Ploguerneau ligger nesten ytterst på Bretagnes vestspiss, 60 mil fra Paris. Her fikk "vår" Grand C4 Picasso prøvd seg på små og til tider nesten ufremkommelige landeveier. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Lett å trives

TEKNISKE DATA
Motor2.0 Blue HDi 150
DrivstoffDiesel
GirkasseAut.6
Slagvolum1.997 ccm
Effekt150 hk
Dreiemoment340 Nm
ved o/min.2.000
Toppfart207 km/t
0-100 km/t10,2 sek.
Forbruk0,46 l/mil *)
CO2-utslipp120 g/km
Lengde460 cm
Bredde182,6 cm
Høyde164,4 cm
Akselavstand284 cm
Vekt1.430 kg
Tilhengervekt1.600 kg
Bagasjerom645 l
*) Med 18-tommers hjul

Interiøret er resolutt moderne. Med unntak av elementer i hardplast fremst over dashbordet og nedenfor, fremstår interiøret som høyverdig på en moderne måte. Det har forseggjorte detaljer og materialkvalitet som inngir tillit.

Vi fant setene gode i testbilen, og inntrykket av manglende sidestøtte vedvarte ikke - det er av og til nyttig å erfare hvordan man over tid lærer å sette pris på andre egenskaper ved en bil enn dem man først legger merke til. Derav nytten av langtester ...

Sitteputen syntes vi var passe avbalansert mellom fasthet og komfort, og den ga dermed god lårstøtte. Viktigst av alt - etapper på over 100 mil ble tilbakelagt uten følelse av tretthet i korsryggen eller «tresmak i baken». Det er et skussmål relativt få var forunt for ikke så mange år siden.

Varebil

Annen seterad er forbilledlig praktisk og fleksibel Den består av tre like brede, individuelle seter og de kan skyves frem eller tilbake hver for seg, seteryggene kan legges ned og sitteputene foldes opp hvis man vil frakte høye gjenstander, for eksempel. De kan selvsagt også felles ned og gi plass til et stort lasterom med flatt gulv – bilen blir forvandlet til varebil.

For vår del hadde vi ikke nytte av tredje seterad, men de to plassene bakerst kan tjene som nødseter ved behov – denne typen bil er nyttig for folk som kjører flere barn til og fra trening, for eksempel. Med tredje seterad i bruk er det svært lite bagasjeplass igjen, men nok til en bag eller to – eller til handleposene.

Perfekt til sightseeing

Som nevnt innledningsvis er det godt utsyn takket være store glassflater. Enkelte liker ikke frontruta som er dratt langt opp i taket - den kritikken er vi dypt uenig i. Under vår kjøretur i Paris kunne 12-åringen, takket være utsynet oppover, i kombinasjon med panoramataket, virkelig få med seg monumenter og storslått arkitektur i fullt monn.

Om solen blir sjenerende, kan man for øvrig dra solskyggene like langt frem som på en hvilken som helst annen bil.

LYST OG LUFTIG: Det er lett å trives i et slikt interiør - barna har det fint og utsynet er suverent. Foto: KNUT MOBERG
LYST OG LUFTIG: Det er lett å trives i et slikt interiør - barna har det fint og utsynet er suverent. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Et smykke av en bil: Citroën DS5 prøvekjørt

Bagasjerommet har i forhold til forrige generasjon økt med 69 liter, noe som til sammen gir et volum på hele 645 liter (VDA) ifølge produsenten. Dette øker til mer enn 700 liter når seterad to er skjøvet helt frem, noe som er mer enn samtlige familiestasjonsvogner med unntak av Mercedes E-klasse.

Det høres bra ut i teorien, men det beste er at det funker i praksis også. All familiebagasjen for tre ukers ferie fikk plass - og på tilbaketuren fikk alt det pluss handleposer fra franske supermarkeder også plass. Bagasjerom mer enn godkjent, altså...

Digitale instrumenter

ORIGINAL INSTRUMENTERING: 12-tommers panoramaskjerm med tre konfigurerbare deler (øverst), og 7-tommers berøringsskjerm (nederst), Foto: Knut Moberg
ORIGINAL INSTRUMENTERING: 12-tommers panoramaskjerm med tre konfigurerbare deler (øverst), og 7-tommers berøringsskjerm (nederst), Foto: Knut Moberg Vis mer

Førermiljøet domineres av to skjermer som viser det vesentligste av informasjon. Den største skjermen er et panoramadisplay som måler 12 tommer og befinner seg øverst på dashbordet. Her finner du blant annet de digitale instrumentene. Det er en løsning ikke alle er begeistret for, men på nye C4 Picasso finnes det flere valgmuligheter når det gjelder måten dataene presenteres på.

Det er ellers i denne bilklassen det er mest tradisjon for midtplasserte skjermer som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Skjermen i selve midtkonsollen er en trykkfølsom 7-tommer.

Vi har beskrevet denne innovative instrumenteringen tidligere - du kan lese mer om den her.

Interiørbilder:

Foto: KNUT MOBERG
LYST OG LUFTIG: Det er lett å trives i et slikt interiør - barna har det fint og utsynet er suverent. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG

Kraftpakke som takler det meste

Så var det drivlinjen, altså motoren og girkassen - for å forenkle litt. Det er noe mange som handler i denne bilkateorien synes er noe teknisk og litt mystisk, men som faktisk er helt vesentlig også i denne typen bil. Og for å si det rett ut: Erfaringsmessig vil de fleste klare seg med en mindre kraftig motor enn denne (i praksis 1,6-literen på 115 hester), men du verden så effektiv 2.0-literen på 150 hestekrefter viste seg å være.

Og kjører man på kontinentet setter man pris på mer kraftreserver enn det vi strengt tatt trenger her hjemme. Når Citroën i tillegg har tatt steget helt ut og innført muligheten til å velge en god automat med seks trinn fra Aisin, som samarbeider svært godt med motoren, da blir fremdriften så kraftfull, behagelig og effektiv at både motor og transmisjon helt lar seg glemme under kjøreturen.

Og i denne kategorien bil er det i høyeste grad et kompliment.

God automat

Effekten på 150 hester hentes fra en anselig trekkraft på 340 newtonmeter, som oppstår ved 2.000 omdreininger, men momentkurven er fyldig, noe som betyr at mye krefter er tilgjengelig over et ganske bredt arbeidsregister. Automatgirkassen fungerte veldig bra under alle forhold - den tilhører den nyere generasjonen som er kjappere i «avtrekket» og ikke nøler særlig lenge før du kommer i fart. Under kjøringen lar den seg som nevnt glemme, og det er veldig behagelig, særlig under de uunngåelige sommeretappene med kø på motorvei der det er veiarbeider eller rett og slett stor utfartstrafikk.

LEGGES MERKE TIL: Designen er ikke konvensjonell og skaper debatt, men vi synes bilen er pen. Og innpakkingen er svært effektiv. Foto: KNUT MOBERG
LEGGES MERKE TIL: Designen er ikke konvensjonell og skaper debatt, men vi synes bilen er pen. Og innpakkingen er svært effektiv. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Mye renere

Dieselmotorene har de siste årene fått mye kritikk for utslipp av avgasser og partikler som spesielt forurenser i bymiljøet. Nitrogenoksidene er spesielt ansvalige for å forringe luftkvaliteten i byene. For å bøte på dette er nå 2-liters dieselmotoren til Citroën utstyrt med NOx-katalysator. Denne reduserer NOx-utslippene med hele 90 prosent og motoren slipper samtidig bare ut 110 gram CO2.

Vimsete antikollisjon

Citroën har, som stadig fler av de «folkelige» bilprodusentene, innført nye assistanse- og sikkerhetssystemer som skal redusere risikoen for alvorlige ulykker, eventuelt redusere konsekvensene av disse dersom de inntrer. Dette i henhold til anbefalingene fra Euro NCAP. Testbilen var utstyrt med aktiv fartsholder med avstandsvarsling og automatisk nødbrems.

Vi opplevde dessverre denne som litt halvferdig. Den skal måle hvor lang tid det vil ta å bremse ned hvis bilen foran bremser, og holde en gitt sikkerhetsavstand. Den bremser også automatisk når avstanden blir kortere enn den som er nødvendig for å bremse tidsnok.

Denne funksjonen var imidlertid noe «vimsete» på testbilen, i den forstand at den av og til grep inn for sent, og dermed koblet ut med varselsignal - så vi måtte bremse selv - og av og til «skjønte ikke» systemet at det kunne gjenoppta akselerasjonen med påfølgende heft i trafikken. Særlig på travle motorveier med gjennomgående høy fart er dette sjenerende, og vi overstyrte som oftest systemet selv i slike situasjoner.

Dette systemet må altså forbedres.

KLARE FOR OPPBRUDD: Ferien nærmer seg slutten og etter tre uker i franske Bretagne bærer det hjemover igjen. Bagasje opp til karmhøyde - inklusive handleposene fra Intermarché. Foto: KNUT MOBERG
KLARE FOR OPPBRUDD: Ferien nærmer seg slutten og etter tre uker i franske Bretagne bærer det hjemover igjen. Bagasje opp til karmhøyde - inklusive handleposene fra Intermarché. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Blant de beste familiebilene

Vår konklusjon? Det vil ha gått frem at Citroën har satt alle kluter til for å få til det best mulige produktet i klassen familiefraktere. De har utvilsomt lykkes på de aller fleste punktene. Bilen kjører så å si som en god personbil, motor og girkasse jobber bra sammen og gir kraftfull og effektiv fremdrift og forbruket er høyst akseptabelt.

Og ikke minst: I en bil som, med sine 459 centimeter, er vesentlig kortere enn en Passat eller en Mondeo, er det mer plass til familien, og god plass til bagasjen. Nye Citroën Grand C4 Picasso kan dessuten slå i bordet med hyggelige priser.

Det kan ikke bli annet enn en sterk femmer på langtest-terningen.

Testresultat

Citroën Grand C4 Picasso

Romslig og komfortabel familiefrakter, sterk og god motor med god automatkasse, fine kjøreegenskaper

Plundrete klimaanlegg, antikollisjonssystem ikke helt modent, en viss følsomhet for sidevind

Se alle våre tester

Flere bilder:

IKKE BARE OSS: Tankstopp i Danmark - og der sto sannelig en tvilling! riktignok utstyrt med takboks og sykler. Åpenbart "early adopters". Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
IKKE ALLFARVEI: Ploguerneau ligger nesten ytterst på Bretagnes vestspiss, 60 mil fra Paris. Her fikk "vår" Grand C4 Picasso prøvd seg på små og til tider nesten ufremkommelige landeveier. Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
KLARE FOR OPPBRUDD: Ferien nærmer seg slutten og etter tre uker i franske Bretagne bærer det hjemover igjen. Bagasje opp til karmhøyde - inklusive handleposene fra Intermarché. Foto: KNUT MOBERG
I OPPHAVSLANDET: Citroën trivdes visst med besøket i "hjemlandet" (her i Roscoff i Bretagne), og det gjorde passasjerene også. Foto: KNUT MOBERG
LEGGES MERKE TIL: Designen er ikke konvensjonell og skaper debatt, men vi synes bilen er pen. Og innpakkingen er svært effektiv. Foto: KNUT MOBERG
RETUR: Tilbake i Norge igjen, til like fint vær... Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG