Elbiler i Norge i fremtiden

Langt fra bare elbiler i 2030

Det vil likevel ha liten effekt å øke drivstoffprisene, viser ny rapport.

LANGT FRA ALENE: Tesla og andre biler kommer ikke til å få norske veier alene allerede i 2030, viser ny rapport. Foto: Øystein B. Fossum
LANGT FRA ALENE: Tesla og andre biler kommer ikke til å få norske veier alene allerede i 2030, viser ny rapport. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Var du en av dem som trodde det bare skulle kjøre elbiler på norske veier om få år? Da må du tro om igjen.

«Dobling av drivstoffavgiften i 2030 vil gi 6,3 prosent mindre bilbruk». Det viser en ny rapport Transportøkonomisk Institutt (TØI) publiserte ved utgangen av januar.

På oppdrag for Statens vegvesen og Miljødirektoratet har TØI utarbeidet analyser for hvordan økte drivstoffpriser for fossile biler, fly, godsbiler og skip kan påvirke transportomfang og transportmiddelfordeling i 2030. Beregningene er gjort som en del av kunnskapsgrunnlaget til bruk i arbeidet med «Klimakur 2030».

66 % elektrisk

Ifølge Nasjonal Transportplan skal det etter planen bare selges personbiler og lette varebiler med nullutslipp fra 2025. Som et ledd i dette vil blant annet Miljøpartiet De Grønne (MDG) øke bensinprisene med fem kroner literen. I en kommentar publisert i The Guardian i august i fjor gikk også den britiske tenketanken «Light Blue», fra politisk høyreside, ut med oppfordringen om blant annet å øke drivstoffprisene for å få bukt med forurensing.

Likevel vil det ikke være mer enn 46 prosent helelektrisk i personbilparken i 2030, skal vi tro prognosene i den nye TØI-rapporten. Videre heter det at hybridandelen vil være på 20 prosent. Dermed er de resterende 34 prosentene fossildrevne personbiler.

Slik ser TØI-rapporten for seg at drivstoff-fordelingen ser ut:

  • Elbiler: 46 %
  • Hybridbiler: 20 %
  • Bensin- og dieselbiler: 34 %

Hjelper lite å sette opp prisen

En økning av drivstoffprisen som virkemiddel for å få ned klimagassutslippene vil følgelig bare påvirke en liten del av bilparken og derfor ha begrenset effekt, heter det i rapporten. Om prisen øker med 15 kroner i 2030, vil antall kjørte kilometer reduseres med 6,3 prosent og antall bilturer reduseres med 1,7 prosent.

Dette stemmer godt overens med tallene som kom fram i vår sommerundersøkelse i 2018. Den viste at nordmenn gjerne kjører fossilbil, til tross for veldig mye høyere drivstoffpriser. Likevel ble det notert en nedgang i petroleumssalget i 2019.

I modellberegningen forutsettes det en tilsvarende prisøkning for fly.

Effekten på korte reiser er dog større enn effekten på lange turer. Størst reduksjon i transportarbeid (se faktaboks) er det i region Nord, mens prisøkningen har minst effekt i region Vest. Hovedårsaken bak de regionale forskjellene er ifølge rapporten ulik andel fossile kjøretøy, der region Vest antas å ha den høyeste andelen elbiler, skriver de i rapporten.

Også godstrafikken på vei beregnes å bli redusert, med økt drivstoffpris. Økt drivstoffpris for skip betyr imidlertid ikke mye for veitransporten, men beregningene viser at godstransporten på bane øker betydelig med økt pris på drivstoff for godstransport på vei.