Langt flere skader enn andre biler

Forsikringsselskapenes egne tall viser at elbilene er på skadetoppen.

TOPPER SKADESTATISTIKK: Tall fra norske forsikringsselskaper viser at elbilene, og spesielt Tesla-er, topper skadestatistikken. Foto: Rune M. Nesheim
TOPPER SKADESTATISTIKK: Tall fra norske forsikringsselskaper viser at elbilene, og spesielt Tesla-er, topper skadestatistikken. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En gjennomgang blant forsikringsselskaper i Norge, utført av Teknisk Ukeblad (TU), viser at elbilene topper skadestatistikken, og verst ut kommer Tesla.

Fagbladet har snakket med en rekke forsikringsselskaper og konklusjonen er nedslående for Tesla, som stikker seg negativt ut i nesten samtlige.

– Hvis vi ser på antall kasko- og ansvarskader har elbiler, unntatt Tesla, 17 prosent høyere skadefrekvens enn fossile biler. Tesla har 64 prosent høyere skadefrekvens enn øvrige elbiler, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg forsikring i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Av Teslas bilmodeller er det Model S som kommer verst ut, etterfulgt av Model X og Model 3, ifølge Tryg.

Topper skadestatistikken

Irgens forteller at elbiler generelt topper skadestatistikken, noe som også er en gjenganger hos de andre forsikringsselskapene.

– Skadefrekvensen for elbiler er betydelig høyere – 20 prosent – enn øvrige biler. Tesla, som utgjør en stor del av elbilporteføljen hos Frende, påvirker disse tallene i stor grad, kommenterer Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende, overfor nettstedet.

Også Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan forsikring bekrefter at elbiler er involvert i flest skadesaker. Elbilene etterfølges av hybrider, diesel og bensin, i den rekkefølgen. Til TU sier Richvoldsen at svært mange av elbilskadesakene er eneulykker som utforkjøring og bulking i parkeringshus.

I Codans tilfelle er det Kia, Tesla og Hyundais elbiler som topper skadestatistikken.

Gjensidiges Christian Haraldsen kommenterer at elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler, men ønsker ikke å legge frem hvilke bilmerker som topper skadestatistikken.

Og trenden gjentar seg i forsikringsselskapet Fremtid, som også registrerer en høyere skadefrekvens på elbiler sammenliknet med hybrid, diesel og bensin.

Antall registrere skader i 2019:

  • 33 prosent av elbilene
  • 31 prosent av hybridene
  • 30 prosent av dieselbilene
  • 22 prosent av bensinbilene

Selv om elbilene topper statistikken, forklarer Fremtinds kommunikasjonssjef, Simen Rudi, at elbilistene ikke har mer skyld i skader enn andre sjåfører.

– Ser vi konkret på snitterstatning blant forsikringskundene i SpareBank 1, er den lavere for elbil enn hybrid, diesel og bensin. Én årsak er at SpareBank 1 forsikrer flere mindre elbiler, som VW Golf og Nissan Leaf. Snittskaden for disse bilene er lavere enn for eksempel Tesla og Jaguar I-Pace, som vi forsikrer forholdsmessig færre av, sier han til Teknisk Ukeblad.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Tesla kommenterer

I en kommentar til TU sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, at større biler krever tilvenning.

– Inntil ganske nylig leverte Tesla kun Model S og Model X, som er romslige familiebiler. Vi ser av vår innbyttestatistikk at kundene våre ofte kommer fra vesentlig kortere og smalere biler, og det er klart at en større bil krever en viss tilvenning for sjåføren, selv om vi har gode og brukervennlige sensorsystemer, sier han.

Tilsvarende resultat i Danmark

Bakgrunnen for Teknisk Ukeblads gjennomgang av skadestatistikken til norske forsikringsselskap, er en tilsvarende ringerunde utført av danske Politiken i Danmark.

Her kom det frem at elbilene har langt flere uhell enn andre biler – også her topper Tesla statistikken.