Lang Mercedes-Benz A-klasse

LISBOA (DinSide Motor): Den lille Mercedesen har blitt mer praktisk og familievennlig. Etter en dårlig start for tre og halvt år siden har A-klasse opparbeidet seg et godt navn.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes A-klasse har fått 17 centimeter lengre akselavstand, ekstra plass som kommer baksetepassasjerene til gode.

Så mye større

I tillegg er A-klasse blitt 1,4 centimeter høyere. Den innvendige takhøyden har dermed også blitt bedre, 1,1 centimeter foran og 0,8 centimeter bak. I den korte A-klassen er maksimalt volum på bagasjeromet 1.740 liter, mens den lange varianten har 1.980 liter. Det tradisjonelle bagasjerommet er 390 liter i begge modellene.

Fordi hele den ekstra lengden er tilegnet baksetepassasjerene har den lange A-klassen bedre plass bak enn en Mercedes E-klasse.

Fire motorer

Lang A-klasse kommer til Norge med fire motoralternativer, tre bensinmotorer og en dieselmotor. A 140 får en 1,4-liters motor med 82 hester, A 160 får en 1,6-liters motor med 102 hester og toppmodellen, A 190, får en 1,9-liters motor med 125 hestekrefter. På dieselsiden finnes det en dieselmotor med Common-rail innsprøytningssystem. A 170 CDI får 95 hestekrefter og dreiemomentet er 180 newtonmeter, det samme som i A 190 med 125 hestekreter.

Her finner du en oversikt over faceliften på A-klasse.

De første inntrykkene

A-klasse finnes med vanlig manuell girkasse, manuell girkasse med automatisk kløtsj og med automatgir. Vi endte opp med en 170 CDI med automatgir. Dette er en god kombinasjon som vi ble svært fornøyd med. Ytelsene er ikke formidable, men de holder. Langturskomforten er bra, mye takket være god retningsstabilitet. Gjennom svingene noterer vi lett understyring, men allikevel et svært godt veigrep. Styringen er presis, men tilbakemeldinger fra dekk og understell er ikke de beste.

CDI-motoren trekker bra og med automatgir klarer du greit og komme deg gjennom de fleste utfordringer som trafikken her hjemme ville kunne by på.

Du sitter forholdsvis høyt i en A-klasse. Dette gjør at du får god oversikt over trafikken. Bilen er også oversiktlig og enkel å manøvrere i tett bytrafikk. Dette har jeg testet i Lisboa, og trafikken i Portugals hovedstad får trafikken på E-18 mot Oslo i morgenrushet til å ligne E6 over Finnmarksvidda.

Priser

Den lange A-klassen er på markedet i mai og vil koste fra 224.400 for en A 140. A 160 vil starte på 240.900 og toppmodellen vil starte på 288.300. På dieselsiden vil en A 170 CDI koste 252.400 kroner.

Relaterte artikler

  • Ny Mercedes: Facelift Mercedes A-klasse

  • Ny Mercedes: Større A-klasse i 2001

  • SPIONBILDE: Ny A-klasse

  • SAMMENLIKNINGSTEST: A140+ vs Audi A2

  • TEST: Mercedes A190

  • TEST: Mercedes A160

  • TEST: Mercedes A140