GJENNOMSIKTIG: Land Rover fjerner panseret og viser deg nøyaktig hvor hjulene er i forhold til terrenget. En genial løsning, som hadde vært fint i vanlige biler også. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

ClearSight Ground View

Land Rovers usynlige panser

Vi har testet Land Rovers usynlige panser. Sjekk om vi lot oss imponere.

Publisert

Hvor ofte har du ikke lurt på om du treffer den kantsteinen med forhjula eller fronten? Bilene i dag blir bare større og større og mer uoversiktlige å kjøre. Da er det lett å gjøre en feil og enten ødelegge støtfangere eller felger og dekk.

Usynlig panser

Nå er det nok ikke akkurat det Land Rover tenkte på da de fant opp sitt ClearSight Ground View-system på den nye Land Rover Defender.

Det er ment som god hjelp når du skal frem i terrenget. Alle bilene fra Land Rover er svære SUV-er med høye panser, og har man ikke hjelp utenfra, kan et slikt kamerasystem være gull verdt.

Systemet er egentlig enkelt. Man bruker frontkameraet til å filme med og legger inn en liten forsinkelse og legger det der hjulene befinner seg.

Det betyr at feltet under bilen er blankt når du aktiverer systemet og «fylles» med film når du har rullet over området der den først filmet.

Dette er grunnen til at det advares om at bildet ikke er i sanntid også.

<strong>RETT TIL SKOGS:</strong> Man får i det minste en indikasjon på hvor man er på vei. Man opplever litt vel mye "konstruksjon" av bildet til at man kan bruke det til nøyaktig plassering av hjulene, men er genial over bakketopper der man stort sett bare ser himmel og tretopper. Foto: Rune M. Nesheim
RETT TIL SKOGS: Man får i det minste en indikasjon på hvor man er på vei. Man opplever litt vel mye "konstruksjon" av bildet til at man kan bruke det til nøyaktig plassering av hjulene, men er genial over bakketopper der man stort sett bare ser himmel og tretopper. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da de begynte med panseret kalte de det et usynlig panser, altså at man kunne se rett ned på hjula - og fjernet motor og hele pakka.

Funker det?

Ja, delvis. Kommer du opp en bratt bakke og bare ser himmel og tretopper foran frontruta, er kameraet langt bedre enn ingenting. Man ser hva som skjer over bakketoppen og ved hjelp av hjelpelinjene kan man styre bilen i den retning det er en vei å forholde seg til.

TESTET: Mer nysgjerrig på nye Defender? Vi har testet den. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Men er det for å unngå steiner, dumper, forhøyninger og så videre, funker det dårlig.

Akkurat som med virtuelle speil, både utvendige og sladrespeil, mister man noe av tredimensjonaliteten når man går via et kamera.

Man ser mer, men man klarer ikke å beregne helt avstander og topografi på på den måten man skulle ønske.

Litt for konstruert

Og når man svinger på rattet, ser man at prosessoren gjør om bildet og bildet blir pikslete. Vi ble spesielt oppmerksomme på dette da vi skulle kjøre bilen på en bukk. Da fremstår disse som to rette linjer, og de endret karakter og en smule retning når vi svingte.

FLERE LØSNINGER: I pakka for kameraløsninger finnes også ClearSight sladrespeil. Se hva vi mener om det her. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Det blir vanskelig å stole helt på systemet og man vil gjerne ut og sjekke for sikkerhets skyld.

Men med bedre kameraer i fremtiden, med enda bedre oppløsning og enda bedre prosessorer som gjør om bildene, kan dette nesten bli som å ha med seg en hjelpemann på utsiden av bilen, eller nesten som en drone som svermer rundt bilen.

I tillegg til det usynlige panseret, har man klart å konstruere hele 12 forskjellige kameravinkler, som enten viser sikt fremover eller bakover, eller inn mot bilen.

Dette er for så vidt gammelt nytt og noe flere bilprodusenter har hatt en årrekke, men det imponerer fortsatt at man kan få det til, med kameraer som faktisk er montert tett inntil bilen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer