Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Land Rover Range Rover Sport (2006)

Range Rover er SUV’enes Jaguar. Sport er hakket raskere, og Sport Supercharged er omtrent som en XJR. Faktisk i så stor grad at den deler motor med kattebilen. Nå får du den til Passat-pris!

Det var uventet da Range Rover i 2005 kom med Sport etter at de frem til da bare hadde laget vanlig Range Rover helt siden tidlig 70-tallet. Motivet virket åpenbart nok å tiltrekke seg yngre kjøpere. Uttrykket var noe dempet fra den oppsiktsvekkende, skrikende oransje 3-dørs Stormer, konseptbilen de viste i forveien.

LES OGSÅ:

Men da en lavere, nettere og mer sporty Range Rover var klar og sto framfor oss, vekket den mye begjær. Interiøret fikk seg en oppgradering i 2009 og nylig kom en liten facelift. Dessverre må det sies at selve sportsbegrepet kan virke noe misvisende for vi snakker fortsatt om en bil som veier 2550 kilo. Det skyldes hovedsakelig fordi Sport’en er basert på den enda større Discovery.

Motorutvalget kan få enhver miljøverner til å måpe, da dette langt fra er noe som redder planeten. 2,7-liters V6-diesel er den vanligste utrustningen, men de med enda litt mer cash i fôret gikk for 4,4-liters V8 bensin, eller enda bedre; 4,2-liters V8 med diger kompressor. Og nettopp den har vi omhyggelig valgt ut til vår brukttest. Motoren låter smått brutalt som en amerikansk åtter inntil du tramper fjøla i gulvet. Da hører du hylet fra kompressoren som mater helt fra bånn av. 390 hester skyver den tunge ekvipasjen til hundre på 7,6 sekunder og moroa er ikke over før metret står på 225 km/t.

Foto: Autofil Vis mer

Komforten er uovertruffen i Range Roveren, men tyngden og konstruksjonen gjør at den ikke akkurat er som en gaselle ute på veiene. Den trives ikke i svinger, selv om du fikk den med et antikrengingssystem. Under skallet har bilen en fast og tung ramme som både drar opp vekt og ikke akkurat bidrar til agilitet under kjøring. Men rett fram betyr det ikke så mye og du kan ha noen herlige lyskryss-opptredener hvor mang en jypling vil sitte slukøret tilbake og lure på hva slags motor det var i den bamsen.

For Range Rover Sport er foruten snobbepreget også veldig bamsete med sitt firkantete og robuste ytre. Robust er den faktisk også siden firehjulstrekksystemet er blant det mest avanserte som finnes. Differensialene kan låses automatisk som sikrer bedre fremkommelighet enn noen av eierne tør prøve på. Vi legger til at den tåler å kjøres i opptil 70 cm vann.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
At godseiere som daglig omgir seg med tweeddress og håndsmidde våpen også finner veien til Range Rover, skjønner vi godt. Svære skinnseter, elegant treverk og tradisjonsrik Range Rover-stil preger interiøret. Det vil ose høy sigarføring, men vi er lei det stokker seg litt. For rammeverksplasten i dashbordet er sikkert ment å se bra ut, men føles unødvendig billig når du tar på det. Vår drøyt fem år gamle testbil bærer lite preg av slitasje bortsett fra noen merker i treverket.

Foto: Autofil Vis mer

Touchscreen-systemet er en smart tanke, men det er litt tungvint i bruk. Generelt må vi legge til at interiøret er blitt noe umoderne siden bilen kom. Det store ytre til tross, plass er det stusslig med i Range Rover Sport. Både bagasjerommet og baksetet er hva som heller må kunne kalles knepent. Voksne passasjerer vil også slite litt med takhøyden i baksetet.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Med motorer fra Jaguar og et tøft og friskt utseende burde det ligge an til suksess for Range Rover Sport. Dessverre er det ikke helt slik. Nedskalert fra den store Land Rover Discovery, gjør utgangspunktet feil. Sportslig er den ikke og ei heller særlig romslig. På små markeder som Norge glir den derfor lett mellom to stoler. Den herlige motorlyden koster deg et lite lands statsbudsjett i drivstoffutgifter. 2,24 liter på mila er oppgitt forbruk ved bykjøring. Med tung gassfot bikker du fort nærmere tre liter…

Foto: Autofil Vis mer

CO2-utslippet er 374 g/km, noe som knapt noen ny bil i Norge kan vise til i dag. Samtidig slår ikke ytelsene luften ut av deg. Kjøreegenskapene blir også litt vaklende om du forsøker å ta ut kreftene gjennom svinger. Fritt er det heller ikke for at kvalitetsproblemene til Range Rover tidvis har gitt både eiere og forhandlere magesår. En grundig sjekk av all elektronikk er et must!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Range Rover Sport (2006)

Stasdoning med heftig motor

Laber kvalitet, ikke så rask som en tror