Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Land Rover Range Rover (1998)

Få biler har mer særpreg enn Range Rover. De kraftfulle linjene er fortsatt moderne, selv etter flere tiår.

Range Rover ble lansert i 1970 som et luksuriøst alternativ til Land Rover. I kjent engelsk stil ble det flikket og flikket på den opp gjennom årene. Dette er andre generasjon som kom i 1994. Den ble erstattet av den mer moderne BMW-utviklede modellen i 2002. Range Rover har alltid hatt en spesiell klang. I mange år uten reelle konkurrenter, det er først de senere årene at også andre statusmerker har satset på luksusbiler med terrengegenskaper.

LES OGSÅ:

Men Range Rover er fortsatt ”the daddy” når veien slutter og naturen begynner. Det har en tendens til å gå ut over egenskapene på vei. Men med denne generasjonen ble bilen også en bra motorvei-cruiser. Luftfjæringen gir høy komfort. Men den er myk, full-fart kjøring på svingete landevei egner den seg ikke til. Styringen er dvask og kommuniserer ikke mye til deg om hva forhjulene foretar seg. Godkjent støydemping, men ikke så mye mer.

Offroad er det som sagt en helt annen historie. Luftfjæringen gjør at du kan få meget bra bakkeklaring, og lavgir er så klart på plass. Har du råd (eller kjører veldig lite) er V8-bensin det beste valget. Men dieselen på 2,5 liter gjør en tilstrekkelig jobb. Den er sterk og ganske kjapp på lave turtall. I motorvei-hastigheter er det imidlertid ikke mye trøkk. Forbikjøringer må planlegges.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Range Rover-kupeen er et bra sted å være. Du sitter høyt i elegante skinnseter. Dashbordet er gedigent og solid. Akkurat passe med treverk, dette føles som en eksklusiv bil. God plass også i baksetet. Den lave vinduslinja gir svært god oversikt alle veier. Du må løfte litt for å få inn bagasjen, men plassen er god.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Det er ikke mange som matcher utstrålingen til denne bilen. Stor, velproposjonert og tidløs. Samtidig signaliserer du at du våger å velge litt utradisjonelt, og at du har råd til noen ekstra verkstedregninger. 2,5-literen fra BMW bør ikke by på store problemer. Det er verre med resten av bilen. Range Rover har vært plaget med veldig mye feil og du må påregne større driftsutgifter enn på de fleste andre konkurrenter.

Dette frynsete kvalitetsryktet har også gitt Range Rovere et til dels voldsomt verditap. På bruktmarkedet har derimot de fleste bilene unnagjort de verste prisfallene, noe som gjør brukt Range Rover langt mer attraktiv enn ny. Her kan du få mye bil for pengene, så lenge du budsjetterer litt driftsutgifter.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Range Rover 2,5 DSE (1998)

Image, interiør og gode terrengegenskaper

Myk og litt vinglete, snau motor og kvalitetstrøbbel