Ukens Veteran: Land Rover 70 år - del II

Land Rover: Milepæler

Å velge høydepunkter fra en historie som Land Rovers har er vanskelig, men her er en håndfull av våre favoritter!

DEN FØRSTE: 1948: Land Rover S1
Her legges selve fundamentet for 70 år med suksess. Røff, kompakt, lite overheng, relativt lav vekt, og mulighet til å koble inn- og ut firehjulsdrift. Foto: Land Rover
DEN FØRSTE: 1948: Land Rover S1 Her legges selve fundamentet for 70 år med suksess. Røff, kompakt, lite overheng, relativt lav vekt, og mulighet til å koble inn- og ut firehjulsdrift. Foto: Land Rover Vis mer

Land Rover, et av terrengbilverdenens mest legendariske merker, fylte nylig 70 år. I de anledning har vi laget to jubileumsartikler. Du leser nå del 2. For å feire den ærverdige briten har vi laget en liste over sju høydepunkter fra over 70 år utenfor allfarvei.

1: Preproduksjon Nr.1

Alt i alt ble det bygget 48 såkalte preproduksjons – eller før-produksjonsutgaver Land Rovere i Solihull-fabrikken. Bilen som fikk kallenavnet «Huey», med registreringsnummer HUE 166 er den mest kjente av dem.

KONSEPTBILEN: 48 preproduksjons modeller av Serie 1 ble laget, med navnet «Huey». Foto: Land Rover
KONSEPTBILEN: 48 preproduksjons modeller av Serie 1 ble laget, med navnet «Huey». Foto: Land Rover Vis mer

Den ble sendt til «Rover Experimental Dept». 11.mars i 1948, og var en av bilene som gjorde det mulig for fabrikken å finjustere modellen klar til produksjon. Blant annet innebar det å bore hull i rammen for å kunne se på klaringer på understell og vinkler på drivverket mens den ble testet.

Dette er den ultimate fremtidsbilen! Les om BMW iNext her:

HUE ble kjøpt tilbake av fabrikken i 1954, og står nå utstilt på «British Motor Museum i Gaydon».

MIDTSTILT: Rattet var stilt i midten for å spare produksjonskostnader ved å måtte produsere en venstre- og høyreratt utgave. Foto: Land Rover
MIDTSTILT: Rattet var stilt i midten for å spare produksjonskostnader ved å måtte produsere en venstre- og høyreratt utgave. Foto: Land Rover Vis mer

2: Midtstyring - Jeep oppfunnet på nytt

Det er ingen hemmelighet at Land-Rover ble til mye takket være Willys Jeep. Maurice Wilks ble inspirert til å produsere sin egen versjon, og monterte like godt rattet i midten av bilen.

Elektrisk kjøreglede - og den fungerer i terrenget også. Test: Jaguar i-Pace

Poenget var å slippe unna å måtte produsere både høyre – og venstrestyrte biler for de forskjellige markedene. Det finnes etterligninger i dag, men den originale bilen ble trolig demontert og brukt til normal produksjon i sin tid.

MILITÆRT BRUK: Land Rover måtte holde vekten ned for at militæret kunne frakte bilen enklest mulig. Foto: Land Rover
MILITÆRT BRUK: Land Rover måtte holde vekten ned for at militæret kunne frakte bilen enklest mulig. Foto: Land Rover Vis mer

3: «Air portable»

Land-Rover ½ tonner, kjent som «Lightweight» eller «Air Portable», ble utviklet som følge av at det Britiske millitæret hadde behov for et kjøretøy som kunne fraktes hengende under et helikopter, på et tog, eller ombord på et lastefly. Land-Rover fjernet mindre viktige komponenter fra en Serie IIA 88-tommer basemodell og utforsket måter å enkelt kunne fjerne karosserideler på. I tillegg ble den fire tommer smalere takket være akselmodifikasjoner.

LANGTUR: Denne serie 1 ble kjørt fra London til Singapore. Dermed ble bilen legendarisk. Foto: Land Rover
LANGTUR: Denne serie 1 ble kjørt fra London til Singapore. Dermed ble bilen legendarisk. Foto: Land Rover Vis mer

4: Land og strand

I 1955 bestemte seks studenter seg for å kjøre to Land-Rover 86-tommere Serie 1 Station Wagon fra London til Singapore. Tre kortfilmer ble laget om reisen, takket være den ikke helt ukjente David Attenborough og BBC. Dermed sikret Land-Rover seg god reklame, og studentene en plass i bilhistorien.

FACELIFT: 10 år etter fødselen, ble Series 1 oppdatert. Utseendet ble signaturen til Defender. Foto: Land Rover
FACELIFT: 10 år etter fødselen, ble Series 1 oppdatert. Utseendet ble signaturen til Defender. Foto: Land Rover Vis mer

5: Serie to, facelift for fremtiden

Et tiår etter sin fødsel, ble Serie 1 restylet og dermed døpt Serie 2. «Bilstylist» David Bache gjorde Serie 2 litt bredere og gav den litt mer former – noe som for øvrig ble signatur-utseendet til Defender gjennom hele dens levealder.

Serie 2 ble til Serie 2A i 1961 med mindre endringer, før den fikk større endringer som lykter flyttet fra grillen til skjermene. Denne stilen holdt de på til Serie 3 kom i 1971 som en langt mer sivilisert utgave.

(LITT) KOMFORT: Ikke før i 1983 fikk Defender tradisjonelle dempere. Foto: Land Rover
(LITT) KOMFORT: Ikke før i 1983 fikk Defender tradisjonelle dempere. Foto: Land Rover Vis mer

6: Defender

Frem til 1983 var det bladfjærer som gjaldt. Ikke bare fikk Land-Rover nå tradisjonelle dempere, men også nye navn: Ninety og One-Ten. I 1990 ble disse navnene endret til tall etterfulgt av det velkjente «Defender» navnet. En supersuksess i 25 år, helt frem til bil nummer 2.000.000 ble auksjonert bort til inntekt for et veldedig formål. For å markere Land-Rovers 70. «bursdag», skal det produseres et begrenset antall Defender Works V8 med tett på 400 hestekrefter!

IKON: Britene vant Camel Trophy for første gang i 1989 med en Land Rover Defender 110. Siden har mange kopierte stilen med sin Defender. Foto: Land Rover
IKON: Britene vant Camel Trophy for første gang i 1989 med en Land Rover Defender 110. Siden har mange kopierte stilen med sin Defender. Foto: Land Rover Vis mer

7: Camel Trophy

Rallyet «Camel Trophy» var et løp som ble avholdt i 20 år fra starten i 1980. I 1989 ble det skrevet historie da Bob og Joe Ives ble de første Britiske vinnerne i sin Defender 110 ( bilde over). Dette året var løpet spesielt tøft og vanskelig, og dermed ble bragden så mye større for vinnerne.

Camel Trophy ble avholdt siste gang i 2000, og det er mang en entusiast som har bygget replikabiler av Bob og Joe sin Defender 110