Land Rover Freelander ble introdusert som kompakt premium-SUV i 2006. Konkurransen er blitt tøffere, og nå fornyes bilen både utvendig og innvendig. Foto: Land Rover
Land Rover Freelander ble introdusert som kompakt premium-SUV i 2006. Konkurransen er blitt tøffere, og nå fornyes bilen både utvendig og innvendig. Foto: Land RoverVis mer

Land Rover Freelander fornyet

Skal ta igjen konkurrentene med elementer fra suksess-bilen Evoque.

Det er nå seks år siden andre generasjon Freelander kom, og modellen er ikke på høyde med de mest aktuelle konkurrentene lenger. Vi tenker da på biler som BMW X3, Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK.

LES OGSÅ:

Da gjør Land Rover adskillig bedre figur i segmentet under, med en Range Rover Evoque som elegant takler både BMW X1 og Audi Q3.

Mellom to stoler

På sett og vis posisjonerer Freelander II seg mellom de mer folkelige kompakt-SUV-ene som VW Tiguan og premium-klassen. Så valgte vi da også vinteren 2007 å kjøre den i trippeltest mot nettopp VW Tiguan og BMW X3 (sistnevnte av forrige generasjon).

Oppgraderes

Nå kommer en fornyet utgave av Freelander på markedet. Den har fått et redesignet eksteriør, og også innvendig har Land Rover foretatt en synlig oppgradering. Målet er selvsagt å gjøre bilen til et mer troverdig premium-alternativ i 2012.

Helt ny Range Rover

Eksteriørbilder:

Land Rover Freelander ble introdusert som kompakt premium-SUV i 2006. Konkurransen er blitt tøffere, og nå fornyes bilen både utvendig og innvendig. Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover

Nye versjoner

Hovedsaklig består endringene i endring av designen på front og hekk, med introduksjonen av nye lykter med diodeteknologi. Dette skal gjøre den utseendemessig mer aktuell og mindre forskjellig fra den mer dynamiske Evoque. Oppgradering går også på felger. Dessuten introduseres to nye utførelser: HSE Lux - som det øverste premium-alternativet, og graden "Dynamic", som skal være den mer sporty varianten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor skjerm

Interiøret har også fått premium-behandling, med et fornyet dashbord og innføringen av en syvtommers berøringsskjerm. Nytt på 2013-modellen blir også et ryggekamera med hjelpefunksjon. Også instrumentpanelet er fornyet. Innstillingene av firehjulsdrift-systemet (Terrain Response) skal heretter betjenes med brytere istedet for dreiehjul.

Interiørbilder:

Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover

Bra med moment

Motorene i vårt marked er fortsatt dieselmotorene eD4, TD4, og SD4, alle med 2,2 liter slagvolum. De to førstnevnte yter 150 hestekrefter og 420 newtonmeter mens SD4 har en toppeffekt på 190 hk - men også den med et dreiemoment på 420 Nm. eD4 er økonomiversjonen som greier seg med 0,6 liter per mil og slipper ut 158 gram CO2 per kilometer.

Fornyede Freelander skal avdukes på bilutstillingen i Moskva, som åpner i dag.