Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Land Rover Discovery (2001)

Land Rover er selve legenden blant offroaderne. Kun Toyota Landcruiser er like mye brukt i de mest ugjestmilde strøk i Afrika. Defender er den barskeste, men Discovery er også en tøffing.

Land Rover Discovery ble utviklet som en sofistikert bil, uten hardcoreegenskapene til Defender. Dette var en luksusbil som skulle appellere til vanlige folk, samtidig som den kunne brukes til jungel-ekspedisjoner. Land Rover brukte bilene i jungelen på Borneo i Camel Trophy, og når de kan brukes der, kan de sluke alt av gjørme og skogsveier her hjemme.

LES OGSÅ:

Blant ekstrautstyret nevnes elektronisk traction control på alle fire hjul, samt active cornering enhancement – systemet som reduserer krenging. Det var et STORT (og skummelt) problem på første generasjon Discovery. På veien er den virkelig i sitt ess. Bilen er sterk og drar villig. Men Discovery besitter også glimrende kjøreegenskaper, og du sitter på plass i setet når den første krappe svingen kommer. Med suverene egenskaper både i terrenget og på motorveien snakker vi virkelig komplett pakke!

Interiør
Engelskmenn kan interiør. Lyst, pent og med innbydende skinnseter i smakfulle omgivelser. Dette er i en helt annen divisjon enn for eksempel Chevrolet Surburban eller Mercedes Geländewagen fra samme tid.

Oppsummering
Mens Defender ble kjøpt av machomenn med machete og klatretau for ekspedisjoner til K2, falt Discovery i smak hos vanlige familiefedre, alenemødre, jegere og jagerpiloter. Kort sagt: Det er vanskelig å sette disse kundene i bås. Men ok, de hadde bra med penger. Og de fleste av dem hadde også mer enn gjennomsnittlig sans for Land Rover-merket på panseret. Bilen blir fortsatt kjøpt av mennesker med høyst ulik bakgrunn. Den er stadig et statussymbol, selv med fem år på baken, og tar seg godt ut på ethvert gårdstun eller gods.

Discovery kombinerer ekstreme egenskaper i terrenget med glimrende kjøreegenskaper langs veien, også når veien blir svingete. I tillegg er komforten meget bra. Draget fra de åtte sylindrene er solid, og interiøret her herlig. 4-literen er tørst og vil sørge for at bensinutgiftene merkes i lommeboka. De andre utgiftene er derimot mer usikre. Land Rovers store problem har nemlig vært ujevn kvalitet. Du kan være heldig med en Discovery – men du kan også få en bil som sluker feriepenger og tar livet av familiens sydenferie-planer hvert eneste år. Ellers greie forsikringspriser og god holdbarhet på deler.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Land Rover Discovery (2001)

Gode kjøreegenskaper både i terreng og på vei, god komfort, sterk motor

Mange feil, mange rare feil