Land Rover Defender Project SVX: Fremtidsrettet tradisjonalisme

I 1948 ble den første Land Rover produsert, en bil som Land Rover Defender bygger sitt fundament på den dag i dag - og det er akkurat Defender som har stått modell for "Project SVX".


I bunn og grunn er "Project SVX" fra Land Rover en helt vanlig Land Rover Defender 90. Motoren er den nylig introduserte TD5, som i standardutførelsen yter 122 hestekrefter og har et dreiemoment på 300 Nm, og karosseriet det samme så nær som fronten og hjulbuene. Fronten har nemlig blitt ny og er laget av aluminium, mens hjulbuene har blitt "utvidet" for å få plass til de 20 toms hjulene som er montert i "Project SVX" - og så er taket erstattet av et gigantisk veltebur.

Med trekk på alle fire

Målet med "Project SVX" har vært å vise en bil som skal tilfredsstille den urbane eventyreren som liker å reise ut i naturens mørkeste avkroker. Derfor er da også firehjulsdriftsystemet kraftig modifisert, med tre låsbare differensialer som aktiveres ved hjelp av luft. Samtidig har Land Rover økt motorens dreiemoment med 25 prosent til 375 Nm ved omlag 2.000 omdreininger. Grunnen er selvfølgelig at bilen skal kunne karre seg frem over det mest uveisomme av terreng.

Heller ikke understellet på bilen har fått være i fred. Ikke bare har Land Rover benyttet et understell som tilfredsstiller militære standarder, de har også montert skliplater for å beskytte mekanikken. Hjulopphenget er modifisert med dobbel fjæring, og støtdempere med separate gassflasker. Målet har vært å øke bakkeklaringen, og kjørekomforten.

Alle de kjente forkortelsene

Land Rover "Project SVX" er naturligvis utstyrt med blokkeringsfrie bremser (ABS), anti-spinn (ETC) - som kobles ut når man låser differensialene - og Hill Descent Control (HDC).

Interiøret er oppfrisket med vantette seter, med integrerte håndtak, fire-punkts sikkerhetsbelte, og et dashbord hentet i fra Land Rovers militære kjøretøyer. I velteburet sitter dessuten motorens luftinntak, slik at bilen kan vade dypere enn en normal Land Rover.