Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Land Rover Defender (2005)

Plass til en hel armé, ekstrem framkommelighet og tidløst design. Er dette den ultimate autofile familiebilen?

Det spiller ingen rolle hvilken type biler du liker. Hvis du kaller deg autofil, er dette en doning som bør stå på ønskelista, uansett om det bunner i rasjonell tenking eller et faktisk behov. Den ble lansert i 1983 under navnene Ninety og One Ten (med henvisning til hjulbasen), men bærer mye likhet med den opprinnelige Land Rover'en som gikk i produksjon allerede i 1948.

LES OGSÅ:

I utgangspunktet ble den kjøpt av forsvarsstyrker og bønder, som satte pris på det praktiske designet og den enkle mekanikken. Den ble raskt sett på som et stilikon, et symbol på det minimalistiske og funksjonelle, og ble trykket til puritanske bilfolks bryst verden over. Og ikke uten grunn: Selv nesten tredve år etter lansering er Defender fortsatt noe av det barskeste du kan ta med ut i terrenget. Men hvordan er den på vanlig vei?

Foto: Autofil Vis mer

Som et landbrukskjøretøy, er svaret. Men hva kan en egentlig forvente av en diger terrengbil med stive akslinger og ingen lydisolering? Når det er sagt, er det slett ikke noe utrivelig sted å være. Pedalene krever litt tilvenning siden de både er litt tunge og plassert komisk langt ut til venstre på grunn av den digre girkassen. Utover det er både gir og ratt lett å betjene. Styringen har litt slark, og du sitter omtrent med huet ut av venstre dør, men det er bare en del av sjarmen. Komforten er overraskende god selv om setene har litt plankepreg. Defender er nok ingen langturbil, med mindre du er masochist og/eller reiser vestlandet rundt og jakter på troll. Men kortere turer, og ikke minst terrengkjøring, klarer både bil og sjåfør med største letthet.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Det er ingenting som er herligere enn å hoppe inn i en bil som setter alle vante forestillinger på hodet. Her finnes det ikke noe interiør. Ikke i begrepets vanlige forstand. Det er noen knapper her og der, en cd-spiller og noen polstrede seter strategisk plassert i kjøreretningen. Bakseteplassen er av typen "benk", og har i utgangspunktet ikke nakkestøtter. (Den fikk det i 2007, etter 24 år...) Selger har riktignok ettermontert dette. Slett ikke dumt. Bak finner vi ytterligere to benker, disse står derimot langsmontert mot hverandre. Her er det plass til fire personer, noe som gjør bilen til en typegodkjent 9-seters buss, som fortsatt kan kjøres på vanlig B-sertifikat. Plass til en hel bataljon, bokstavelig talt.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Defender er bilen for deg som har hår på kassa, eller som gjerne ønsker at du hadde litt. Defender-eiere kan lett spaltes i to grupper: de som er reindyrkede entusiaster, som gjerne tar med bilen ut i terrenget og bruker de for det de er verdt. Og de som bare vil se tøffe ut. Det merkelige er at begge stort sett bor på det sentrale østland, og bruker bilen i vanlig bytrafikk - gjerne midt i Oslo sentrum. På en måte er det litt kult, og på en annen måte er det fullstendig idiotisk. Men uansett hvordan du bruker den, Defender er en helrå og reindyrket terrengbil med masse plass, for spesielt interesserte.

Foto: Autofil Vis mer

Det finnes mange varianter av Defender, både 3-, 5- og 9-setere, enten i 90-inch eller 110-inch utgave (førstnevnte har naturligvis ikke 9 seter). Med TD5-motoren (fra 1998 og utover) kan du betale alt fra 150 000 til nærmere 500 000 kroner, avhengig av alder og stand. For en grei 9-seter må du regne med å betale mellom 180 - og 250 000 kroner. Men husk, du kjøper ikke komfort her...

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Land Rover Defender (2005)

Ekstrem framkommelighet i barsk innpakning

Null støyisolering, ubehagelig over 90 km/t