Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Lancia Delta HF integrale (1989)

Lancia Delta HF Integrale har solid rallybakgrunn. Nå har den også fått skikkelig klassikerstatus, noe som kan gjøre den til en investering hvis du finner et rimelig eksemplar.

Delta Integrale kom i skuddet da de supersterke gruppe B-bilene ble bannlyst i rally på slutten av 80-tallet. Gruppe A overtok, og Lancia slo seg opp med ”lille-Delta”. Lett, turbomotor, firehjulsdrift og appetitt for å brukes hardt. Den begynte som en anonym variant i 1986 med 8-ventilers motor. Siste modell kom i 1994 og hadde 16 ventiler, 215 hk og 15 cm bredere karosseri enn den opprinnelige. Den er gammel, men det bor fortsatt mye følelser i integrale.

LES OGSÅ:

Den er lettkjørt og oversiktlig. Etter litt leking begynner man å skjønne dens kvaliteter. Den går dit du vil, og kan kjøres aggressivt med forbausende kontroll. Testbilen hadde knallharde Koni-dempere som gir superkontakt, men glem komfort. Integralen skal brukes, og desto hardere den kjøres, jo mer moro får du. En tverrstilt turbomotor på 200 hk var enormt da den var ny.

Med alle hestene skal den klare 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Vi mistenker at testbilen hadde trøbbel med turbotrykket, det manglet litt sprut. Velger du en bil fra 1989 eller nyere, er den utstyrt med vesentlig mer driving på bakhjulene. Det resulterer i kjøreegenskaper med lett logrende rumpe.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
På italiensk manér er det noe gorilla over kjørestillingen. Girspaken sitter et stykke frem, og rattet har en litt flat vinkel. Men bevares, det funker. Setene har alt fra stoff til helskinn via fargeglad alcantara. Sportsseter gir god komfort og støtte. Blinklys og vinduspussersaker minner om gammel Ferrari - tynt og pinglete.

Oppsummering
Ingen ungsau lenger, men du verden for en klassiker. Vi velger å kalle det en kjærlighetsbil, alternativt ”nummer to bil”. Det er grunn til å tro at man vil bruke den hardt, og med Lancias kvalitetsrykte vil det resultere i mekking. Så det gjelder å ha tålmodighet og lommebok som tåler eierskapet. Det som ikke ruster, lider ofte av tekniske eller elektriske problemer. Hvis du ikke er svært fingernem, bør du sikre deg et verksted som kan sine saker.

Motorene er avhengige av hyppige registerreim-skift. Import kan lønne seg, den er lett (cirka 1250 kilo) og motorvolumet på 2 liter gjør den aldrende Deltaen rimelig å importere. Slik som testbilen. Eieren hentet den i Sør-Italia. Han ønsket seg en relativt rimelig bil uten rust, helst med 16-ventileren. Hvis du velger en av de siste Evo-modellene som ble lagd i små spesialserier, kan det bli dyrt. På mobile.de finnes slike til salgs for 50 000 euro...

Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Lancia Delta HF integrale (1989)

Legendarisk bil med masse sjel. En Evo av siste årgang blir mye verdt i framtida

Litt for nykkefull for enkelte. Regn med driftskostnader