Lamborghini Diablo: Djevelen selv

Litt råere, litt raskere og med evnen til å sjokkere. Lamborghine Diablo GT greier alt, og kan kjøre fra det meste - bortsett fra luftforsvarets F-16 jagerfly.

Feiden mellom Ferrari og Lamborghini er velkjent. Alltid har de kappes om de raskeste og råeste sportsbilene. Har Ferrari hatt den raskeste har Lamborghini svart, den “kalde krigen” blekner i forhold til rivaliseringen mellom disse varmblodige italienerne.
Derfor er det vel ikke så rart at Lamborghini lanserer Diablo GT nesten samtidig som Ferrari lanserer sin nye sportsbil, F360 Modena.

Bestem utveksling selv

At Italienerne fra Sant ´Agata Bolognese smilte litt ekstra lurt i barten når de samtidig lanserer verdens raskeste serieporduserte sportsbil er vel ikke noen usannhet. For den nye Diablo GT gjør alle andre sportsbiler til sinker. Akselerasjonstiden fra 0-100 kilometer er ikke oppgitt, fordi kundene selv kan bestemme hvliken utveksling gearkassen skal ha.

Toppfarten skryter de derimot uhemmet av, og med den lengste utvekslingen stopper ikke akselerasjonen i Diablo GT før ved 338 kilometer i timen. Til sammenlikning gir Ferraris versting, 550 Maranello, seg ved usle 318 kilometer i timen.

575 hester

Motoren i Lamborghini Diablo GT er en 6-liters V12 motor som yter 575 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 630 Nm ved 5.500 omdrininger i minuttet. Til sammenlikning greier ikke V12eren i Ferrarien å riste av seg mer enn 485 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 568,5 Nm.

I salg til høsten

Lamborghini Diablo: Djevelen selv

Lamborghini Diablo GT er snaue 4,5 meter lang, drøye 1 meter høy og bredden er hårfint over to meter. Men så bred må vel bilen være for å få plass til bakdekkene i dimensjonen 335/30 ZR 18.

Diablo GT introduseres på markedet i September, så løp og kjøp!