Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / AutofilVis mer

Lamborghini Countach (1979)

Skal du ha så oppsiktsvekkende sportsbil som overhodet mulig, da er det bare ett alternativ: Lamborghini Countach.

Countach er tidenes mest berømte supersportsbil. Fra 1973 (prototypen ble vist i 1971) til 1990, var den kongen over alle sportsbiler. Har du sett begynnelsen av ”The Cannonball Run”, skjønner du hvorfor. Bilen holdt liv i Lamborghini gjennom mange vanskelige år. Countach LP400 ble lansert med en 3,9-liters V12 på 375 hk. Dette gikk ned til 350 hk på LP400S, men så økte motorvolumet og hestene på LP500S og LP500S QV.

LES OGSÅ:

Draget er enormt uansett versjon, og den ultralave sitteposisjonen gjør fartsopplevelsen enda mer intens. Kjappest er QV-utgaven med 455 hk, 0-100 km/t på 4,8 sekunder og toppfart på 298 km/t. Jeg har kjørt to Countach’er og opplevelsen er som intet annet. Kjøreegenskapene er fremragende og racerbilaktig. Å rygge er et kapittel for seg, sikten bak er lik null. Og stikker du hodet ut av døra, ser du bare inn i et gedigent luftinntak.

Interiør

Å komme seg inn i Countach krever en smidig kropp. Men når du først er på plass, sitter du som støpt i perfekte stoler. Er du over 1,85 høy bør du derimot finne deg en annen drømmebil. Countach er bare 107 cm høy og takhøyden er mindre enn i små ubåter. Instrumentene er lekre og funksjonelle og girstangen har herlige utfreste spor.

Foto: Jamieson Pothecary / Autofil Vis mer

Oppsummering

Countach vekker mer oppmerksomhet enn noen annen bil. Punktum. Hvor du enn stopper, fungerer bilen som et fluepapir på autofile i alle aldre. Navnet Countach betyr da også noe sånt som ”dæven steike” på lokal dialekt, sagt av en mekaniker da han så prototypen for første gang. Kikker du etter Countach her gjemme varierer prisen veldig, alt fra 650 000 til 1,2 millioner.

Importerer du selv får du et helt greit eksemplar for en halv million. Men å eie en slik bil kan bli astronomisk dyrt hvis noe går galt. En motoroverhaling vil fort nærme seg 200 000 kroner. V12-motoren til Lamborghini er kjent for å være solid, det samme gjelder girkassen. Countach har ingen spesielle svakheter, men problemet er at når eventuelle feil først dukker opp, rammer de økonomien din hardere enn byllepesten rammet Norge i 1349.

Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil

Testresultat

Lamborghini Countach

Den ultimate superbilen. Råest på absolutt alt.

For ekstrem og upraktisk for de fleste.