Elbilmarkedet har endret seg

Lagersalg på elbiler

Før var det nesten umulig å få tak i disse elbilene. Men nå selges de plutselig med store rabatter.

PÅ LAGER: Norske bilselgere sitter nå med mange elbiler med rask levering. Både Opel Ampera-e (nærmest) og Nissan Leaf (to biler foran) kan leveres på dagen. Hyundai Kona Electric (i midten) har imidlertid fortsatt 12 måneders leveringstid. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ LAGER: Norske bilselgere sitter nå med mange elbiler med rask levering. Både Opel Ampera-e (nærmest) og Nissan Leaf (to biler foran) kan leveres på dagen. Hyundai Kona Electric (i midten) har imidlertid fortsatt 12 måneders leveringstid. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

For to år siden var Opel Ampera-e meget ettertraktet. Den ble kåret til Årets bil i Norge, men for kundene viste det seg veldig vanskelig å få tak i den populære elbilen.

Prisene gikk i været. Først med 15.000 kroner, så med ytterligere 45.000 kroner. Køene ble imidlertid ikke kortere. Opel måtte til slutt gå til skrittet å stoppe salget av Ampera-e.

Natt og dag

Nå er situasjonen en helt annen. I februar 2019 relanserte Opel Ampera-e på det norske markedet - med en kraftig prisøkning på 100.000 kroner. Men da hadde markedet endret seg - ingen ville lenger ha elbilen.

I april ble dermed Ampera-e-prisen skrudd ned 40.000 kroner, etter at Dinside i mars hadde varslet priskuttet. For tre uker siden gikk importøren ut og varslet at de hadde flere hundre biler på lager, og at interesserte kunder nå kunne få elbilen på dagen!

Ikke alene

Opel er imidlertid ikke alene om å ha biler på lager. Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no (betalingstjeneste) er det nå en endret bruktbilsituasjon for elbiler med kortere rekkevidde, mens markedet for nye elbiler også er i rask endring - faktisk ligger elbilsalget de sju første månedene 72,8 prosent foran fjoråret, skal vi tro statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Både Volkswagen, Hyundai, Renault og Jaguar er blant merkene som kan levere noen av sine elektriske modeller mer eller mindre på dagen, ifølge Bilnytt.

De siste ukene har dessuten flere importører og forhandlere satt i gang kampanjer med rabatter og tilbud på elektriske modeller, i likhet med hva Opel har gjort med sin Ampera-e.

- Det burde bli betydelig lettere å selge Ampera-e nå som den er lagervare, sier pr-sjef Stein Pettersen til bransjenettstedet.

Leveringstider elbiler

Modell Versjon Kampanje? Levering
Opel Ampera-ePå dagen
Nissan Leaf42 kWtPå dagen
62 kWt2019
Volkswagen e-GolfPå dagen
Volkswagen e-up!På dagen
Renault ZoePå dagen
BMW i3På dagen
Hyundai IoniqPå dagen
Hyundai Kona Electric12 mnd
Kia e-Niro-
Kia e-Soul2020
Tesla Model 30-2 mnd
Tesla Model S0-2 mnd
Tesla Model X0-2 mnd
Jaguar i-PacePå dagen
Audi e-tronPå dagen

TABELLFORKLARING: Noen av modellene kan ha lenger leveringstid hos noen forhandlere, da ikke absolutt alle har biler på lager. Noen modeller har som f.eks Audis e-tron en «Fast Track»-utgave med kort leveringstid, mens spesialbestillinger naturligvis tar lenger tid å få levert.

Flere modeller kommer

Volkswagen ID.3 kommer snart på det norske markedet, en bil importøren ser for seg å bli Norges mestselgende i 2020. For å greie det må tyskerne greie å levere.

Ellers kommer Audi e-tron, Jaguar I-Pace- og Tesla Model X-konkurrent Mercedes Benz EQC til Norge i løpet av siste kvartal i år. Her står 2.300 nordmenn på venteliste.

Elbilen Porsche Taycan (2.800 på venteliste) vises både på bilmessa i Frankfurt og på Rudskogen her hjemme (14. september) i neste uke.

Ventetiden man må påvente på disse bilene er fortsatt ikke bekreftet.