Lager billykter av kaffebønner

Det høres ut som merkelig idé, men faktum er at neste gang du kjøper en Ford, kan lyktene på bilen være lagd av skallet fra kaffebønner.

BÆREKRAFTIG: Flere tusen tonn avfall fra kaffebønner skal nå bli til billykter. Foto: Ford
BÆREKRAFTIG: Flere tusen tonn avfall fra kaffebønner skal nå bli til billykter. Foto: Ford Vis mer

Det er vel ikke alle som en gang vet at kaffebønner har skall, men det har de. Ford har nå inngått en avtale med McDonalds om å ta i bruk skallet som blir til overs når kaffebønnene blir brent. Det er snakk om tusenvis av tonn med skall som i dag blir til avfall.

Det skal brukes som materiale blant annet i huset som billyktene sitter i. Dermed er ikke McDonalds lenger bare en produsent av hamburgere, men er også blitt en del av leverandørkjeden til bilindustrien.

LETTERE OG BEDRE: Det nye materialet er 20 prosent lettere og krever mindre energi når det formes, sier Debbie Mielewski hos Ford.
LETTERE OG BEDRE: Det nye materialet er 20 prosent lettere og krever mindre energi når det formes, sier Debbie Mielewski hos Ford. Vis mer

Fra avfall til lykter

Debbie Mielewski er teknisk leder for Fords arbeid med bruk av nye materialer. Hun forklarer hvordan dette skal gjøres:

- Skallet, eller skinnet på kaffebønnene, varmes opp og blandes med en spesiell type plast. Av dette lages det pellets, som igjen kan presses til de delene vi trenger i bilen. Disse delene er ikke bare bærekraftige, men også 20 prosent lettere enn delene vi har brukt til nå. Dessuten krever de mindre energi når de formes. Dette nye materialet er bedre på alle måter, sier Mielewski.

Henrys idé

ENKELT Å BRUKE: Materialet som er laget av skallet på kaffebønner, er enkelt å forme og miljøvennlig i bruk. Foto: Ford
ENKELT Å BRUKE: Materialet som er laget av skallet på kaffebønner, er enkelt å forme og miljøvennlig i bruk. Foto: Ford Vis mer

Dette er ikke første gang Ford tar i bruk nye materialer i bildeler. Allerede i 1941 hadde Henry Ford en idé om å bygge et bilkarosseri av soyabønner. Dette ble ikke realisert, men i 2007 tok bilprodusenten i bruk skum basert på soyabønner i bilsetene og taktrekket.

Siden er det blitt tatt i bruk resirkulerte plastflasker til blant annet tepper i bilen, resirkulerte dekk til gulvmatter, kasserte pengesedler for koppholdere, tomatskinn til oppbevaringsrom, bambus i interiørdetaljer og så videre.

Bildekk av løvetann

Ford er heller ikke den eneste bilprodusenten som jobber med slike nye materialer.

Også dekkprodusentene tenker nye, bærekraftige materialer.

DEKK AV LØVETANN: Også dekkprodusentene tar i bruk miljøvennlige materialer. Continental tilsetter gummi produsert av løvetann. Foto: Continental
DEKK AV LØVETANN: Også dekkprodusentene tar i bruk miljøvennlige materialer. Continental tilsetter gummi produsert av løvetann. Foto: Continental Vis mer

Continental skal i gang med produksjon av bildekk laget av et materiale som de kaller Taraxagum, som kommer av det botaniske navnet for løvetann. Continental har i flere år forsket på industrialisering av løvetann i dekkproduksjon. I 2015 presenterte de sitt første dekk laget av Taraxagum. Et vinterdekk iblandet gummi fra løvetann er testet i Sverige.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!