BEST NÅR DET GJELDER: Vi har testet rekkevidden på alle de viktige elbilene. Ampera-e er i særklasse best. Foto: Jamieson Pothecary
BEST NÅR DET GJELDER: Vi har testet rekkevidden på alle de viktige elbilene. Ampera-e er i særklasse best. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Kommentar: Opel Ampera-e er Årets Bil 2018

Ladet stemning

Norges mest populære bil, som det pr. i dag ikke er mulig å få tak i, stikker av med Norges gjeveste bilpris. Juryleder Espen Stensrud forklarer hvordan det er mulig.

«Litt av et mellomår, du...»

Et av jurymedlemmene er overrasket over kobbelet i årets finale. Her er det fem SUV’er, én flerbruksbil, én småbil, to sedaner (en som ladbar hybrid) og bare én ren elbil. Det stemmer dårlig med nybilmarkedet nå om dagen.

Elbil og ladbare hybridbiler er det folket helst vil ha.

Det første fordi det knapt koster noe å bruke den og fordi den tar deg fram bak bussen. Den andre fordi den har bøtter med gratis effekt og gir deg også et slags grønt stempel på ryggen.

Vårt jurymedlem har veldig rett: 2018 – og til dels 2019 - vil med få unntak være en ventetid før de virkelig store kommer med sine elbiler. Rushet kommer for fullt i 2020. Og da er 50 mils teoretisk rekkevidde og størrelsen vi nordmenn helst ønsker oss den nye standarden. Noe Tesla Model S kom med allerede i 2013.

Det tar tid å utvikle nye biler, spesielt når produsentene må starte på scratch for å bygge en bil rundt en stor batteripakke.

Årets finale-heat

Vi i Motorredaksjonen i Dagbladet, Autofil og Dinside har testet alle de nye bilene, og i snøværet på finaledagen har hele den kompetente juryen fått tatt, sett, følt og kjørt. La det være klart med en gang: Det finnes ikke noen dårlig bil her. De ti nominerte er alle biler som leverer solid på sine områder.

Men tre biler skiller seg ut. La oss starte nederst på pallen:

Finalens største overraskelse står VW Polo for. Her stemmer alt om en ønsker bil i denne klassen. Dette er småbilen du kan dra på langtur med. Komforten er på linje med en mye større bil og samtidig er den blitt såpass romslig at den fint kan fylles med to unger og bagasje.

Polo er blitt den nye Golfen. Og det sier ikke lite.

Peugeot 5008 kommer inn som et friskt pust i en ellers ganske så trøtt flerbruksklasse. Plassen og prisen er god, interiøret kunne like gjerne sittet i en sportsbil og med hele 23,6 cm bakkeklaring er den SUV-lignende sjuseteren perfekt for uvørne riksveier. Sølvet står solid.

Amper(a) stemning

Så er det bilen veldig mange ønsker seg: Opel Ampera-e. Folke-elbilen som virkelig har flyttet fjell og som har sørget for lange ventelister hos Opel. 5000 rushet inn, satte seg ned og signerte på den stiplede linja - og gikk ut med et håp om at ventelista ikke skulle være så altfor gæli. Når skjedde det sist? Før krigen?

Opel Ampera-e har fått opplevd alt fra enorm hyllest til mye tyn.

Det siste skyldes leveringsproblemer og prissjokk for kunder som har opplevd at bilen de har bestilt er blitt 45 000 kroner dyrere over natta.

For denne bilen stammer egentlig fra amerikanske GM og ikke fra Opel aus Deutschland. Den lever sitt liv som Chevrolet Bolt «over there», og Opel har vært prisgitt biler fra snille onkler i Amerika.

I et land hvor enkelte stater må selge så-så mange nullutslippsbiler for samtidig å kunne selge digre bensinslukere. I et land hvor GM heller tar et tap på 9000 dollar pr. solgte Volt fordi det lønner seg. Da sier det seg selv at det ikke blir mange biler å sende til nissene her oppe i nord.

Så blir plutselig reglene i spillet endret underveis:

For når GM velger å selge hele Opel-sjappa til franske PSA (Peugeot og Citroën), kaster naturlig nok ikke amerikanere seg rundt og hiver cowboyhatter i været for å sørge for at hatten skal passe her i lille Norge.

Opel har endelig har en bil de kan selge flust av – en bil som fint kunne blitt Norges mest solgte. Men når fløyta går, blir de fratatt poeng og må ut i ekstraomganger til krampa tar dem.

Bil-Norges svar på John Arne Riise, der altså. Et supertalent som kan ta lissepasninger og banke til knallhardt i krysset. Så oppstår det en mengde trøbbel som det må ryddes opp i. For fotballspillerens vedkommende finnes det nok lite håp, men for Opels nye elbil-magnet ligger mulighetene fortsatt åpne.

For:

Garantiene er ryddet opp i: Du skal ha igjen minst 70 prosent av batterikapasiteten etter åtte år eller 160.000 km.

Joda, leveringsproblematikken lever fortsatt. Men akkurat dette gjelder nesten alle elbiler av i dag. Og - det finnes hope in a hanging snore: Alle Ampera-kjøperne hittil har nå fått estimert leveringstidspunkt i 2018, importøren regner med å ta opp nye bestillinger i 2019 og samtidig spekuleres det i at det såkalte tax refund-systemet i USA står for fall – noe som gjør at man brått kan ha et ørlite håp om flere biler over dammen.

Derfor vinner den

Med alt dette i mente; Hvorfor i alle dager skal Opel Ampera-e vinne Norges gjeveste bil-pris?

Fordi den er passer helt perfekt inn i dagens bilmarked. Tross det siste prispåslaget på 45.000 kroner – koster den fra 349.900 kroner. Det finnes ingen alternativer som er direkte sammenlignbare. Neste bil som kan matche den, er Nissan Leaf eller Hyundai Kona med utvidede batteripakker. Men får du bestilt nå, får du ikke bil før i 2019. Det samme gjelder Tesla Model 3.

Fikk du med deg: Opel stopper salget av Ampera-e i Norge

Bilen leverer komfort på høyt nivå og plassutnyttelsen er god til tross for en nokså begrenset lengde (Den er bare 417 cm lang). I tillegg byr den på kjøreegenskaper som få biler av samme størrelse kan.

Men det viktigste:

I dag er de fleste opptatt av miljø og elektrifisering. For bil gjelder det da ett fundamentalt poeng: Pris/rekkevidde-ratio.

Da vinner den beste. Og der er Opel i dag et hestehode foran konkurrentene. Denne peker ut standarden for kompakte biler for folk flest og hva de kan faktisk kan utrette.

Ampera-e lover teoretiske 52 mils rekkevidde, og alle kan glatt kjøre den 40 mil mellom hver lading. Kjører du 20.000 kilometer i året med den, bruker du 3.000 kroner i året i strøm om du lader den hjemme.

Det betyr at du kan kjøre den for halvannen krone på mila.

Du må kanskje vente. Men den er verdt å vente på.

Og for oss er det ingen tvil: Ampera-e fortjener hederen Årets Bil.