Peugeot 3008 GT Hybrid4:

Ladbar SUV med 4x4 - til folkepris

SUV. God rekkevidde. Firehjulstrekk. 300 hester. Til under 500.000 kroner!

ETTERLENGTET HYBRID: Med firehjulsdrift, et forbruk på 0,13 l/mil og en rekkevidde på hele 59 kilometer er det duket for en ny suksess for Peugeot 3008. Foto: Peugeot
ETTERLENGTET HYBRID: Med firehjulsdrift, et forbruk på 0,13 l/mil og en rekkevidde på hele 59 kilometer er det duket for en ny suksess for Peugeot 3008. Foto: Peugeot Vis mer

For tre år siden ble Peugeot 3008 kåret til Årets bil i Europa, og den er likefullt høyaktuell. Den er fortsatt Peugeots mestselgende bil her hjemme, med 911 solgte biler de første ni månedene i år.

Enda bedre blir det nå som den kommer i ladbar hybridutgave – og endelig med firehjulstrekk.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 har en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer. Det blandede CO2-utslippet er på bare 29 gram/km, i henhold til WLTP. Dette tilsvarer et forbruk per mil på 0,13 liter.

Med en total effekt på 300 hestekrefter fra tre motorer, er man også sikret kjapp fremdrift gjennom en åttetrinns girkasse. 0 til 100 km/t går unna på kvikke 5,9 sekunder.

Registreringstall Peugeot 3008

2019* 2018 2017 2016 2015
9111.6192.250412520

Tabellforklaring: Tabellen viser antall registreringer av Peugeot 3008 i Norge siden 2015. *=2019 teller til og med september. Kilde. Opplysningsrådet for veitrafikken

KRAFTPLUGG: 3008 Hybrid4 får 300 hester og kommer bare i utstyrsversjon GT. Da får du det meste. Foto: Peugeot
KRAFTPLUGG: 3008 Hybrid4 får 300 hester og kommer bare i utstyrsversjon GT. Da får du det meste. Foto: Peugeot Vis mer

Tre motorer

Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på én time og tre kvarter, via normalladeinntaket på 7,4 kW.

Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig - og den har også 4x4 i elektrisk modus. Bakakselen er dessuten en avansert multilinkenhet som sikre høy komfort og gode kjøreegenskaper.

- Vi er svært fornøyde med prisen på en av våre mest spennende modeller. Ladbar SUV med firehjulstrekk blir en viktig bil for Peugeot i Norge, sier direktør Rune Hensel for Peugeot Norge hos importøren Bertel O. Steen, i en pressemelding.

God pris

Så var det prisen. I sommer spådde Peugeot-sjefene at prisen ville ligge på rundt 520.000-530.000 kroner. Men den blir bedre enn som så:

Den ladbare SUV-en er så og si fullutstyrt, og vil koste fra 492.000 kroner.

For:

3008 GT Hybrid4 kommer bare i utstyrsnivået GT. Det betyr seter trukket i Alcantara-skinn og pyntelister i eik. Den får også siste generasjon kjøreassistanse-systemer, i likhet med 508.

Bagasjerommet på hybridbilen vil være likt som på dagens modell – vel å merke når platen som danner gulvet står i øverste stilling inn mot lasteterskelen. Rommet under vil være fylt av batterier og drivverk.

SNASENT: Interiøret i Peugeot 3008 skiller seg ut med et lite ratt og førerinformasjon på oversiden. Det er ytterligere forfinet i den ladbare utgaven – blant annet med med informasjon om hvordan drivlinja virker. Foto: Peugeot
SNASENT: Interiøret i Peugeot 3008 skiller seg ut med et lite ratt og førerinformasjon på oversiden. Det er ytterligere forfinet i den ladbare utgaven – blant annet med med informasjon om hvordan drivlinja virker. Foto: Peugeot Vis mer

Andre biler i PSA-familien (Peugeot, Citroën og Opel) vil også få tilsvarende drivlinje som 3008 Hybrid4. Først ut er DS7 og senere kommer også SUVen Opel Grandland X som ladbar hybrid med 4x4.

4X4: Hybridlinja gir tre hundre hester og 4x4 selv i el-modus. Foto: Peugeot
4X4: Hybridlinja gir tre hundre hester og 4x4 selv i el-modus. Foto: Peugeot Vis mer

Konkurrenter i kø

Mitsubishi Outlander PHEV, som vi nylig testet etter sin fjerde oppgradering, har lenge vært markedsleder innenfor dette segmentet. Men flere konkurrenter har nå varslet om at de kommer med ladbare hybrid-SUV-er.

Sist ut er Seat Tarraco. Den får Volkswagens 1.4-liters TSI-motor, som sammen med en 85 kW elmotor vil tilby 245 hestekrefter. Det gir en toppfart på 217 km/t, mens 0-100 km/t tar 7,4 sekunder.

Plug in-hybriden skal kunne kjøres helelektrisk i mer enn 50 km og CO2-utslippet vil også være under 50 g/km.