DS7 Crossback e-Tense snart i Norge

Ladbar og rimelig premium-SUV

570.000 kroner, godt utstyrt, med firehjulsdrift og masse krefter - det lar seg høre. Den elektrifiserte versjonen av premium-SUV-en DS7 kommer til Norge senere i år.

LADBAR FERSKING: DS7 Crossback testkjørte vi for litt over et år siden og satte pris på dens særegne karakter. Nå kommer den i en mer norgesvennlig, ladbar utgave. Foto: William Crozes
LADBAR FERSKING: DS7 Crossback testkjørte vi for litt over et år siden og satte pris på dens særegne karakter. Nå kommer den i en mer norgesvennlig, ladbar utgave. Foto: William Crozes Vis mer

DS er et relativt ferskt bilmerke i Norge og er kort fortalt premium-avleggeren fra PSA-konsernet, som opprinnelig ble lansert som påkostede Citroën-modeller. Nå er de imidlertid på markedet med helt egne modeller, og bortsett fra elbilen DS3 Crossback e-Tense er den større DS7 Crossback den som er best tilpasset det norske markedet.

Elektrisk offensiv

Det er tydelig at DS skal være en spydspiss for elektrifisering for PSA og det er allerede en god stund siden vi testkjørte den helelektriske, kompakte DS3 Crossback e-Tense.

Batteribilen, som skal ha en rekkevidde på 32 mil og koster fra 312.000 kroner, kommer også i salg i Norge i år.

DS-STILEN: DS har utviklet en helt egen interiørdesign, som de (relativt få), som har kjørt biler av merket før, vil kjenne igjen umiddelbart. Det er forseggjort og gir utvilsomt en viss premium-følelse. Foto William Crozes
DS-STILEN: DS har utviklet en helt egen interiørdesign, som de (relativt få), som har kjørt biler av merket før, vil kjenne igjen umiddelbart. Det er forseggjort og gir utvilsomt en viss premium-følelse. Foto William Crozes Vis mer

300 hestekrefter

Men her er altså storebror, DS7 Crossback e-Tense 4x4, en ladbar hybrid utstyrt med en bensinmotor som yter 200 hestekrefter, en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en tilsvarende elektrisk motor bak.

Til sammen utgjør dette en samlet systemeffekt på 300 hestekrefter, siden bensin- og elmotorene ikke når maks effekt på samme turtall (sterkt forenklet).

Bilen er utstyrt med en ny 8-trinns automatgirkasse og firehjulsdrift, takket være elmotoren bak. Men produsenten presiserer at drift på alle fire hjul alltid er tilgjengelig, uansett batteristatus.

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 skal klare 0 til 100-sprinten på 6,5 sekunder og den ladbare hybriden har et oppgitt forbruk på 0,22 liter per mil og 49 g CO2 per kilometer.

MELLOMSTOR SUV: Med sine 457 centimeter i lengden og akselavstand på 274 centimeter er DS7 Crossback sammenlignbar i størrelse med Toyota RAV4 og Mazda CX-5. Foto: William Crozes
MELLOMSTOR SUV: Med sine 457 centimeter i lengden og akselavstand på 274 centimeter er DS7 Crossback sammenlignbar i størrelse med Toyota RAV4 og Mazda CX-5. Foto: William Crozes Vis mer

Mye standardutstyr

Prisen blir 570.000 kroner for en godt utstyrt bil. DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kommer nemlig kun til Norge med høyeste utstyrsnivå. Det vil si Grand Chic, noe som betyr at behovet for tilvalg blir minimalt.

Standardutstyret innbefatter blant annet navigasjon, skinninteriør med elektrisk justerbare seter (interiøret «inspirasjon Rivoli»), full LED hovedlys, DS Scan Suspension (demperne justerer seg etter forholdene, ved hjelp av et kamera som «leser» veien foran bilen), 19-tommers felger, siste generasjon safety brake, adaptiv cruise control med selvkjøring nivå 2 og ladekabler - én til lading i vanlig kontakt og én type 2, for lading fra ladeboks.

Bagasjerommet har samme volum som i den konvensjonelle varianten, 555 liter. DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kan utstyres med hengerfeste, presiserer importøren.

SPORTY LOOK: Linjene forekommer oss harmoniske og frontdesignen er karakteristisk for DS-merkeidentiteten. Foto: William Crozes
SPORTY LOOK: Linjene forekommer oss harmoniske og frontdesignen er karakteristisk for DS-merkeidentiteten. Foto: William Crozes Vis mer

Fem mil på strøm (WLTP)

Den elektriske rekkevidden er offisielt 58 kilometer målt etter den nye og strengere WLTP-normen. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt.

Ladetidene er oppgitt til følgende:

  • 8 timer med standard kontakt (1,7 kW, 8A)
  • 1 time og 45 minutter med veggboks (6.6 kW, 32A)

Hos Bertel O. Steen, den norske importøren av DS, ser de frem til å få den nye ladbare SUV-en på plass. I en pressemelding uttaler Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles Norge:

- Vi gleder oss til å starte salget av DS 7 Crossback E-Tense 4x4, en spennende bil i premiumsegmentet. Vi har fått til en konkurransedyktig pris, og vi mener at en ladbar SUV med firehjulsdrift er en interessant bil for det norske markedet.

De første bilene ankommer Norge i løpet av fjerde kvartal i år.