Mitsubishi Outlander PHEV: Ladbar hybrid med tre motorer som imponerer. Foto: KNUT MOBERG
Mitsubishi Outlander PHEV: Ladbar hybrid med tre motorer som imponerer. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Ladbar Mitsubishi Outlander er nesten en genistrek

Nye Outlander PHEV er et meget godt SUV-kjøp.

Boktavene PHEV står ganske enkelt for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Dette er altså en ladbar hybrid og elbil i ett. Vi har prøvekjørt den meget spesielle SUV-en og må si oss imponert over hva Mitsubishi har snekret sammen her.

LES OGSÅ:

Elektrifiseres

Outlander-hybriden er beviset på veivalget Mitsubishi tok for noen år siden, der de tok sikte på at 20 prosent av bilene fra merket skal være elbiler og hybrider om ikke lenge.

Målet var riktignok 2013, så noen forsinkelser har det vært, men nå begynner det å vise seg. Den japanske produsenten vise tre konsepter som viser veien fremover, på bilutstillingen i Tokyo.

Den gode nyheten er at Outlander PHEV er en hybrid av den mest avanserte, ladbare typen. Det vil si at den også kan brukes som elbil på grunn av sin rekkevidde på strøm som er nesten like lang som på hybrider av typen elbil med rekkeviddeforlenger, som for eksempel Opel Ampera / Chevrolet Volt. Den har i tillegg firehjulsdrift.

Mitsubishi imponerer

Siden vi allerede har testet den nye generasjonen Outlander i sin mer normale utførelse, var det derfor hybridbiten vi fokuserte på under verdensnyhet-lanseringen på Lillestrøm.

Vil du ha mer informasjonen om bilens interiør og generelle egenskaper, henviser vi altså til denne saken.

En god nyhet er for øvrig at hybriden har så å si like god innvendig plass som en standard Outlander - det vil si at den er riktig så romslig. Derimot kan den kun leveres som 5-seter - den som trenger en tredje seterad må altså vende seg mot bensin- eller dieselvariantene.

Uansett - om vi kalte Toyota Prius Plug-in Hybrid "genial" da vi testet den, kan vi trygt si tre år senere at Outlander PHEV utgjør ytterligere et klart skritt fremover.

Det spesifikke dashbordet i Outlander PHEV Foto: Mitsubishi
Det spesifikke dashbordet i Outlander PHEV Foto: Mitsubishi Vis mer

Nesten maken

Designmessig er det bare små forskjeller på "vanlig" og hybrid Outlander. De mest synlige er den noe annerledes grillen med krom-spiler, LED-lysene bak og selvfølgelig PHEV-logoene på siden og bak. Men det er selvsagt langt fra det viktigste.

Lavt forbruk

Det viktigste kan sammenfattes i to tall: 0,19 og 0,58. Det første er blandet forbruk etter EU-normene. Det andre tallet er forbruket hvis man starter med tom batteripakke.

Vi fikk prøvd bilen tilstrekkelig til å konstatere at det er mulig å kjøre bilen med meget hyggelige forbrukstall uansett.

En konsekvens av dette er at CO2-utslippet er begrenset til 44 gram per kilometer. Dette gir seg hyggelig utslag på avgiftsberegningen - rundt 120.000 kroner spares inn på den kontoen.

Godt kjøp

Selv om det selvsagt fortsatt er ganske mye penger det er snakk om får du altså en (nivå Intense) til 435.000 kroner (veiledende pris levert Drammen). Bilen er godt utstyrt, sikker og romslig, har lavt forbruk, avansert firehjulsdrift og gode ytelser (202 hestekrefter viser seg å gi den tunge bilen tilstrekkelig god fremdriftskapasitet). Med i pakken er også antikollisjonssystemene - autobrems, adaptiv fartsholder og vinglevarsler.

Plusser man på til 460.000 kroner får man navigasjonssystem med større skjerm, skinninteriør og 710 watts Rockford Fosgate-lydanlegg i tillegg. (Nivå Instyle +).

Avansert hybrid-system

Men nå til selve hjertet av bilen: Den hybride drivlinjen. Tre motorer har Outlander PHEV - to foran og én bak. Bensinmotoren er standard Mitsubishi-vare: fire sylindre i rekke, 2,0 liter, 121 hestekrefter og et dreiemoment på 190 newtonmeter. Den fremre elektromotoren yter 82 hester og har et dreiemoment på 137 newtonmeter, den bakre likeledes 82 hestekrefter, men mer trekkraft med 195 newtonmeter.

Tilstrekkelige ytelser

Husk at du ikke kan legge sammen disse tallene for å få systemets totale ytelse: Hvor mye de tre motorene yter er nemlig variabelt i forskjellige turtallsregisteret. Total systemytelse er likevel oppgitt til 202 hestekrefter.

Dreiemoment er variabelt, men vi opplevde trekkraften som jevnt sterk og god fra start. Den tross alt temmelig tunge SUV-en (1.810 kilo egenvekt), akselererer fra 0 til 100 på 11 sekunder. Toppfart er moderate 170 kilometer i timen, men hvem trenger egentlig mer?

EV, serie og parallell

Slik ser energiflyt-monitoren ut i Outlander PHEV. Her ser vi at det er parallell hybrid modus som gjelder: Bensinmotoren driver forhjulene og lader batteriet - som forsyner elmotorene med strøm for å bistå med fremdriften.
Slik ser energiflyt-monitoren ut i Outlander PHEV. Her ser vi at det er parallell hybrid modus som gjelder: Bensinmotoren driver forhjulene og lader batteriet - som forsyner elmotorene med strøm for å bistå med fremdriften. Vis mer

Under vår prøvekjøring hadde vi energiflytskjemaet fremme på informasjonsskjermen og kunne konstatere den sømløse endringen mellom de forskjellige drivkildene etter behov - i hovedsak: Elbil (EV), Seriehybrid og parallell hybrid. I EV-kjøremodus drives bilen med kun elektrisk kraft. Toppfart som ren elbil er 120 kilometer i timen.

Elbil-modus kan imidlertid ikke fremtvinges ved bruk av egen knapp, noe blant annet Toyotas alternativ kan.

Ved seriehybrid kjøring drives bilen i hovedsak fremover av de to elmotorene mens bensinmotoren tjener som generator og lader batteripakken. Den bistår imidlertid med kraft til drivhjulene ved kraftig akselerasjon eller bratt stigning. Som parallell hybrid er det bensinmotoren som hovedsaklig driver forhjulene, og lader batteriene. Den får assistanse av elmotorene ved behov.

Det er systemet selv som velger mellom de ulike innstillingene, etter kjørestil og batterinivå. Med egne knapper ved skiftespaken kan man også velge å fremtvinge lading av batteriene med bensinmotoren - da vil forbruket øke - eller å spare på batterikapasiteten for å ha EV-kapasitet til senere.

Slik er layout-en i Outlander PHEV. Både foran og bak sitter en elmotor på 82 hestekrefter. Bensinmotoren på 121 hester sørger for fravær av rekkevidde-angst. Foto: MITSUBISHI
Slik er layout-en i Outlander PHEV. Både foran og bak sitter en elmotor på 82 hestekrefter. Bensinmotoren på 121 hester sørger for fravær av rekkevidde-angst. Foto: MITSUBISHI Vis mer

Sekstrinns motorbrems

Girkasse har ikke Outlander PHEV i klassisk forstand - her snakker vi om en elektronisk styrt trinnløs kraftoverføring. Denne styres via en skiftespak av joystick-type der girspaken vanligvis sitter. Posisjonene er D for rett frem, N for nøytral og R for revers samt B for "brake". Sistnevnte posisjon styrer den regenerative bremsekraften - for øvrig et system som muliggjør svært lav slitasje på bremsene. Den har seks nivåer, som kan velges enten med spaken eller med hendler bak rattet. I og med den kraftige retardasjonen denne motorbremsen forårsaker, aktiveres bremselysene for å varsle bakenforliggende trafikk.

Se video:

Batteri

Batteripakken som forsyner de to elektromotorene med energi er på vanlig vis i ladbare biler satt sammen av moduler inneholdende litiumion-celler, altså batterier av en lignende type de man finner i mobiltelefoner og bærbare PC-er. Batteripakken er plassert i forsterket innkapsling under gulvet på bilen.Batteriene har en kapasitet på 12 kWt og kan hurtiglades med CHAdeMO-standard lader (80 prosent på 30 minutter).

Standard lading med den medfølgende ladekabelen med kontrollboks tar 5,5 timer til fulladet på 10 ampère kurs fra vanlig stikkontakt. Med fulladet batteripakke skal man teoretisk kunne tilbakelegge 52 kilometer i ren elbil-modus. Vi regner med at fire mil er mer realistisk, og mindre i kaldt vær.

Gjennomtenkt

For øvrig vil alltid bensinmotoren igangsettes når varmeapparatet benyttes, eller hvis det er lite bensin på tanken og det ikke har vært tanket på lenge - dette for å hindre skader i motoren grunnet gammelt drivstoff.

Selvsagt kan smarttelefonen benyttes som fjernkontroll for å styre lading fra avstand. App-en kan lastes ned gratis og viser også blant annet batterinivå, gjenværende ladetid og en hel del andre funksjoner.

Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Her er en såkalt cutaway-versjon av den nye ladbare hybriden. Den viser på en oversiktlig måte hvordan det mekaniske er montert. Foto: Knut Moberg
Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): Her er en såkalt cutaway-versjon av den nye ladbare hybriden. Den viser på en oversiktlig måte hvordan det mekaniske er montert. Foto: Knut Moberg Vis mer

Avansert firehjulsdrift

Mitsubishi Outlander PHEV er den første ladbare hybrid-SUV og den har firehjulsdrift som standard. Det er elmotorene foran og bak som sørger for denne og avansert elektronikk gir et system som skal være nær opp til det vi finner på kruttønnen Mitsubishi Evolution. S-AWC (Super-All Wheel Control) heter det, og regulerer kraftfordelingen kontinuerlig for best mulig stabilitet og kjøreegenskaper. Vi fikk ikke virkelig satt systemet på prøve i tørt vær og bar vei, så det får vi ta en nærmere titt på under mer vinterlige forhold.

Adskillig dyrere, men også svært imponerende, er Volvos ladbare diesel-hybrid V60 D6 AWD, som vi testet i fjor.

Konklusjon

Med denne ladbare hybriden er Mitsubishi igjen i forkant av utviklingen. Den utgjør en etappe på veien mot generell utbredelse av lav-utslippsmobilitet.

Samtidig er det en alldagsdugelig, nyttig familiebil med gode ytelser, god plass - og den kan trekke tilhenger, noe som er viktig for mange spesielt her i landet.

Nye Mitsubishi Outlander PHEV kommer i salg i Norge i januar. Importøren regner med å kunne selge 2.000 eksemplarer av den i løpet av det første året, og det tror vi de har gode sjanser til å klare.

Outlander PHEV: Tekniske spesifikasjoner
Bensinmotor 
Slagvolum:1.998 ccm
Effekt:121 hk
Dreiemoment:190 Nm
v. o/min.4.500
Elmotorer 
Effekt elmotor F:82 hk
Dreiemoment elmotor F:137 Nm
Effekt elmotor B:82 hk
Dreiemoment elmotor B:195 Nm
- Rekkevidde som elbil52 km
- Rekkevidde totalt880 km
Samlet effekt - system:202 hk
Hybridbatteri:Li-ion, 300 Volt
Kapasitet12 kWt
0-100 km/t:11 sek.
Toppfart:170 km/t
Oppgitt forbruk:0,19 l/mil
Oppgitt CO2-utslipp:44 g/km
Oppgitt NOx-utslipp:2,5 mg/km
Lengde:466 cm
Bredde:180 cm
Høyde:168 cm
Akselavstand (cm):267 cm
Vekt:1.810 kg
Bagasjeromsvolum:463 liter (VDA)
Tankvolum:45 liter
Tilhengervekt:1.500 kg
Pris fra kr.:435.000