Kia Sorento lansert i Norge

Ladbar 7-seter under 700.000

Diesel og ladbar bensin med firehjulsdrift.

NORGESAKTUELL? Kia Sorento er tilbake i fjerde generasjon og du kan velge mellom ladbar hybrid og diesel. Fysiske forskjeller er minimale, men dieselen trekker mer på kroken, mens den ladbare blir vesentlig billigere. Vi viser deg plass og seteløsninger i videoen. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kia Sorento er tilbake i fjerde generasjon over nyåret og er først og fremst aktuell for de som trenger stor plass eller ønsker å kjøre stor bil.

Vi var på plass på norsk statisk visning for å ta bilen i nærmere øyesyn. Om et par uker får vi kjøre dieselmodellen, men det er den ladbare hybriden som kommer i mars det knyttes størst forventinger til.

ELEKTRIFISERER: Kia ligger bra an i løypa med elektriske og elektrifiserte modeller. Administrerende direktør i Kia bil Norge, Irene Solstad, håper på å se 300-400 Sorento på veiene og regner med de fleste vil velge ladbar hybrid. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRIFISERER: Kia ligger bra an i løypa med elektriske og elektrifiserte modeller. Administrerende direktør i Kia bil Norge, Irene Solstad, håper på å se 300-400 Sorento på veiene og regner med de fleste vil velge ladbar hybrid. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kia slår samtidig på stortromma med all time high salg i Europa, til tross for den vanskelige tiden vi står i. De, sammen med Skoda og Toyota, er minst rammet i det Europeiske markedet.

Noe av grunnen til godt salg skyldes at Kia lenge har hatt flere elektriske og hybride varianter å by på.

Nylig har de kommet med ladbare versjoner av Ceed og Xceed, og nå sværingen Sorento.

Samme størrelse

Utseendet er betraktelig frekkere, men størrelsen er omtrent identisk som tidligere. Til tross for at dette er en sjuseter, er bilen overraskende kompakt.

ROMMER MYE: Sorento ser ikke voldsom ut i virkeligheten. Foto: Rune M. Nesheim
ROMMER MYE: Sorento ser ikke voldsom ut i virkeligheten. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hekken ligner ikke rent lite på Fords store sjuseter, Explorer. Det skyldes først of fremst de stående baklyktene. Bakviskeren er skjult under takspoileren, akkurat slik som Range Rover har valgt å gjøre det. Stilig og cleant. Dieselen får 20-tommers hjul, den ladbare 19-tommere.

GOD PLASS: Setene er skyvbare og har en smart elektrisk utløsning av fjærbelastet sete for super-rask åpning til bakerste rad. Setene slås tilbake til ferdig innstilt posisjon. Foto: Rune M. Nesheim.
GOD PLASS: Setene er skyvbare og har en smart elektrisk utløsning av fjærbelastet sete for super-rask åpning til bakerste rad. Setene slås tilbake til ferdig innstilt posisjon. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Den er 1 cm bredere og lengre, men med betraktelig bedre plassutnyttelse. Baksetepassasjeren tilgodeses med hele 9 cm lengre plass i dieselen. Omtrent halvparten i den ladbare hybriden. På grunn av batteripakka som gjør gulvet i baksetet noen cm høyere og stjeler noe plass under baksetet og under gulvet i bagasjerommet.

Bagasjeromsvolumet som sjuseter er 179 liter for diesel og 175 for ladbar. Som femseter er tallene 898 og 809 liter.

HELT OK: Det er kun plassen under gulvet som er litt mindre i hybriden. Der stjeler ombordladeren 4 liter. Foto: Rune M. Nesheim.
HELT OK: Det er kun plassen under gulvet som er litt mindre i hybriden. Der stjeler ombordladeren 4 liter. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Det går faktisk fint an å fylle denne bilen med voksne. De lengste mangler naturlig nok noe plass til hodet og man kan glemme lårstøtte i de to bakerste setene.

Men de har godbiter som egne ventilasjonsdyser, egen klimasone med vifte og varme, koppholdere og USB-uttak, som det forresten er åtte av i bilen. En annen kuriositet er at den trådløse induksjonsladeren har økt kapasitet og er viftekjølt fordi mobilene ofte blir varme.

Såpass mye av dette rommet blir borte, slik at for eksempel bagasjeromstildekkeren må festes oppå gulvet i ladbar versjon. Litt kjeitete. Foto: Rune M. Nesheim.
Såpass mye av dette rommet blir borte, slik at for eksempel bagasjeromstildekkeren må festes oppå gulvet i ladbar versjon. Litt kjeitete. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Innsteget baki er faktisk også ok, og elektrisk utløsning av vippefunksjonen er kjapp i bruk og setter setet tilbake i tidligere innstilt funksjon. Noe å strebe etter for flere av konkurrentene.

På andre seterad har man potensiell svært god plass på grunn av skinnene og justerbar vinkel på seteryggene som der delt 40/60. Det er varme i de to ytterste setene, egne USB-uttak og blendegardiner.

FLATT: Som femseter har du mer enn nok bagasjerom, og gulvet blir noenlunde tett så lenge setene står i bakerste posisjon. Foto: Rune M. Nesheim.
FLATT: Som femseter har du mer enn nok bagasjerom, og gulvet blir noenlunde tett så lenge setene står i bakerste posisjon. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Baksetepassasjeren på høyre side kan faktisk stille både rygg og plassering av passasjersetet foran med to knapper på rattet. De 5 bakerste setene har Isofix. Alle setene har belyste fester for sikkerhetsbeltene, om enn ikke like sexy som Audi sine.

ELEKTRISK: Midtsetene ramler ned når du trykker på dissse. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISK: Midtsetene ramler ned når du trykker på dissse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
PÅ TREDJE RAD: Man har egen klimasone helt bakerst. Foto: Rune M. Nesheim.
PÅ TREDJE RAD: Man har egen klimasone helt bakerst. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Komforten i bilen får vi komme tilbake til når vi får kjørt den.

Ladbar hybrid

Den ladbare versjonen drives av en splitter ny 1,6-liters motor på 180 hk og 265 Nm. Den får følge av en elektrisk motor på 91 hester og 304 Nm i dreiemoment. Den er plassert bak en oppgradert 6-trinns automatgirkasse ut til alle fire hjul. Dette er altså en permanent firehjulstrekker. Samlet effekt er på 265 hk og 350 Nm.

MYE KNAPPER: Instrumenteringen er overraskende knappfull til å være anno 2020. Foto: Rune M. Nesheim
MYE KNAPPER: Instrumenteringen er overraskende knappfull til å være anno 2020. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Batteriet på 13,8 kW har separat vannkjølt temperaturkrets, og elmotoren skal være produsert med en legeringsprosess som gjør den ekstra stillegående. Bilen har ikke vært gjennom WLTP-syklusen så Co2-utslipp og elektrisk rekkevidde vet vi ikke ennå. Trolig blir offisiell rekkevidde i landskapet 53 km.

BLINDSONE-KAMERA: Når du slår på blinkersen til høyre eller venstre, fimes det bakover som du får visning av i instrumentpanelet. Vi har testet det i Nexo og det er vanedannende bra. Foto: Rune M. Nesheim
BLINDSONE-KAMERA: Når du slår på blinkersen til høyre eller venstre, fimes det bakover som du får visning av i instrumentpanelet. Vi har testet det i Nexo og det er vanedannende bra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ladekapasitet på batteriet er på 3,4 kW. Ombordladeren har en ladehastighet på 3,4 kW. Ikke best i klassen, men du lader batteriet fra 0-100 på fire timer.

Den trekker 1500 kilo på tilhengerfestet. Dersom du trenger en sterkere arbeidshest, finnes også en helt nyutviklet 2,2 liters diesel på 200 hk og 441 Nm med en nyutviklet 8-trinns dobbeltclutch girkasse. Den skal ha et WLTP-forbruk på 0,74 og et Co2-utslipp på 195 gram pr. km. Den trekker 2,5 tonn.

FULL FIREHJULSDRIFT: Man har tre kjøreprogram (4 i diesel) samt 4 firehjulsdrift-program. Alt styres med den runde knappen. Foto: Rune M. Nesheim.
FULL FIREHJULSDRIFT: Man har tre kjøreprogram (4 i diesel) samt 4 firehjulsdrift-program. Alt styres med den runde knappen. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Bilen er proppfull av sikkerhets- og komfortsystemer som nødbrems både fremover og bakover, at dørene ikke kan åpnes dersom det kommer trafikk bakfra, egen kameravisning for blindsone når du setter på blinklys, automatisk følging av fartsgrenser, og morsomheter som at du kan kjøre bilen forover og bakover, for eksempel ut og inn av trange parkeringsplasser, med nøkkelen.

300-400 i året

Nye Sorento produseres på Kias fabrikk i Hwasung i Korea og salget av hybriden starter i Europa tidlig neste år. Det er fortsatt elbilene e-Soul og E-Niro som drar lasset, men administrerende direktør i Kia bil Norge, Irene Solstad, håper på å se 300-400 Sorento på veiene og regner med de fleste vil velge ladbar hybrid.

Diesel i Exclusive-utgave koster 830.000 kroner. Hybridmodellen vet man ikke helt prisen på ennå, men Exclusive med Nappaskinn og stigtrinn med i pakka, vil koste omtrent 100.000 mindre.

En mindre utstyrt Active-variant håper importøren de vil klare å selge under 700.000 kroner. I dag er det konkurransedyktige priser på en fullverdig 7 seters SUV med drift på fire.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer