Stolt viser Lada frem sin nye konseptbil, XRAY Concept, på standen sin på bilutstillingen i Moskva. Det er tidligere Volvo-designer Steve Mattin som har ført den i pennen. Foto: Newspress
Stolt viser Lada frem sin nye konseptbil, XRAY Concept, på standen sin på bilutstillingen i Moskva. Det er tidligere Volvo-designer Steve Mattin som har ført den i pennen. Foto: NewspressVis mer

Lada forvandles: Se bare på XRAY Concept

Det russiske bilmerket har per i dag null image, sånn omtrent. Det kan det bli en endring på.

Bilen vi ser her er det nyeste fra russiske Lada. Det er en konseptbil ved navn XRAY, og den ble nylig vist på bilutstillingen i Moskva. Den skal vise den kommende designretningen til Lada, og "X"-en i navnet henspiller på den vagt X-formede fronten.

LES OGSÅ:

Historie i Norge

Russiske AvtoVaz, mest kjent for bilene av merket Lada, er fortsatt i full sving med å produsere biler selv om det begynner å bli lenge siden det foregikk noen import til Norge. De siste modellene av merket som fikk noe utbredelse var kompaktkombien Samara og den robuste om enn rustikke terrengbilen/SUV-en Niva.

Briten Steve Mattin har gitt form til den nyeste Lada-kreasjonen. Foto: Lada
KONTRAST: Sist kjente modell i Noorge: Lada Samara Foto: Lada
KONTRAST (II): Lada Niva. Rustikk, men ganske så brukbar offroader. Har sin tilhengerskare.
Stolt viser Lada frem sin nye konseptbil, XRAY Concept, på standen sin på bilutstillingen i Moskva. Det er tidligere Volvo-designer Steve Mattin som har ført den i pennen. Foto: Newspress
Stolt viser Lada frem sin nye konseptbil, XRAY Concept, på standen sin på bilutstillingen i Moskva. Det er tidligere Volvo-designer Steve Mattin som har ført den i pennen. Foto: Newspress
KONTRAST: Den virkelige klassikeren - Vaz 2101, her fra 1975. Solgt i Norge som Lada 1200. Foto: Wikimedia Commons

Selger i Russland og hos naboer

I dag har merket også nyere, men fortsatt temmelig uspennende modeller på markedet, ved navn Kalina, Priora, Granta og Largus (basert på Dacia Logan). Det finnes fortsatt en modell som bare er en forsiktig videreutvikling av selve "ur-Lada" basert på 60-tallets Fiat 124, Lada Classic/Riva.

Interiør:

"Tar en Kia"

I forhold til de nevnte modellene fremstår i sannhet den utstilte SUV/crossoveren som en designmessig revolusjon. Her har Lada tatt et grep som er analogt med det Kia tok da de hyret inn tidligere Audi-designer Peter Schreyer og ga ham mer eller mindre frie tøyler - hvilket ga spektakulære resultater. I Ladas tilfelle er det stjernedesigneren Steve Mattin som er blitt hentet inn. Han har vært senior-designer hos Mercedes og sjefsdesigner hos Volvo, der han blant annet var ansvarlig for formgivningen av Volvo XC60.

Han har uttalt til Car Design News at han har til hensikt å "gjenskape" Lada (AvtoVaz, for å være presis).

Renault-Nissan-kontrollert

Hva med deg?

Tror du Lada kan komme tilbake som seriøs aktør i Norge? (Avsluttet)
Aldri si aldri...(42%) 843
Definitivt(27%) 538
Tviler(19%) 383
Aldri i verden(12%) 250
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Den største russiske bilprodusenten er i dag på vei til å bli indirekte kontrollert av Renault-Nissan-alliansen via en flertalls-aksjepost de innehar gjennom en joint venture sammen med det statlige selskapet Russian Technologies. Transaksjonen ble avtalt i mai i år og skal være avsluttet sommeren 2014.

Dette er den logiske følgen av at Renault gikk inn med 25 prosent eierandel i AvtoVaz i 2008 og hjalp til å redde den russiske produsenten fra å gå til grunne gjennom en radikal restrukturering og endringsprosess.

Det ble i fjor solgt 580.000 nye Ladaer i Russland.

XRAY er som nevnt en konseptbil og skal ikke produseres akkurat slik den vises her. Imidlertid er det meningen at Lada skal få denne typen design, og det sannsynligvis fra og med 2015.

Studiobilder: