La turbo-motoren gå

Turbo-ladere som jobber under hard belastning kan bli svært varme. Det lønner seg derfor å gi turbo-motoren din litt ekstra omsorg.

Turbo-laderens hovedoppgave er å komprimere luft, som deretter presses inn i motorens sylindre. Dette gir en høyere fyllingsgrad, noe som i sin tur resulterer i høyere ytelser.

Komprimering av luft skaper overskuddsvarme, noe alle som har brukt en sykkelpumpe har erfart. Men hovedårsaken til at turboladere kan komme opp i temperaturer opp mot 800-900 grader, er den varme eksosen, som brukes for å drive selve turbo-turbinen.

Varmen forsetter å stige

Alle turbomotorer er konstruert med kjølesystemer som skal takle varmeutviklingen som oppstår i turbo-laderen. Problemet oppstår når man har utsatt turboladeren for hard belastning - for eksempel kjøring med campingvogn eller banekjøring - og deretter kutter motoren.

I mange biler betyr nemlig motorkutt at kjøleviften stopper og at kjølevann og oljer slutte å sirkulere. Store varmereserver i turboladeren kan da resultere i at temperaturen fortsetter å stige til farlige nivåer. En slik varmeutvikling kan resultere i forkoksing av olje og forbrente tetningsringer, noe som i verste fall kan føre til turbo-havari.

30 til 60 sekunder

Men det finnes en relativt grei måte å forhindre dette på - la motoren gå. Hvis motoren får gå på tomgang i 30 til 60 sekunder, vil kjølesystemet som regel ha fått temperaturen ned på et ufarlig nivå.

Egen turbo-kjøler

La turbo-motoren gå

Nå skal det nevnes at mange dagens turbo-motorer er utrustet med tekniske løsninger som skal forhindre uønsket temperaturøkning. De aller fleste turbo-motorer har i dag egne kjølepumper som leder varme vekk fra turboens lagerhus.

Enkelte produsenter har gått enda lengre og har utrustet turbo-laderen med en elektrisk kjølepumpe som kan aktiveres uavhengig av motoren. Slike kjølepumper er som regel koblet til en termostat, som automatisk aktiverer pumpen hvis temperaturen skulle bli for høy, selv om føreren skulle ha kuttet motoren.

Men langt fra alle turbo-motorer er utrustet med slike systemer. De fleste eiere av turbo-biler bør derfor gjøre det til en vane å la motoren gå litt på tomgang etter hard belastning.

La turtallet synke

Vær også oppmerksom på at motoren aldri bør kuttes mens den har høyt turtall. La alltid motoren komme ned på tomgang før tenningskutt, også etter normal kjøring.

Turbodiesel-motorer

La turbo-motoren gå

I prinsippet kan man si at de samme reglene gjelder for turbodiesel-motorer. Diesel-eksosen har riktignok en litt lavere temperatur enn bensin-eksos, men til gjengjeld arbeider diesel-turboene som regel med et høyere trykk enn bensin-turboene. Også turbodieselmotorer bør derfor få lov til å gå noen sekunder på tomgang etter at de har vært utsatt for hard belastning.

Kompressor-motorer

Mercedes-Benz er blant de få motorprodusentene som har satset på kompressor i stedet for turbo. Mens turboen er eksosdrevet, drives kompressoren ved hjelp av selve bilmotoren, noe som forhindrer at temperaturen blir like høy. Kompressorer er derfor mindre utsatt for overopphetings-problematikk.

Ordinære bensin-motorer

Det er ikke bare turbo-ladere som kan bli varme. Også en ordinær suge-motor kan bli svært varm ved høy belastning over lengre tid. Ekspertene vi har snakket med anbefaler derfor å la alle motorer, uansett type, få gå en noen sekunder på tomgang etter spesielt hard belastning.

Kilder: tekniske avdelinger hos importørene av Audi/Volkswagen-, Mercedes-Benz-, Peugeot- og Subaru.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere teknikk-artikler
  • Her finner du flere tips