KOMMER: Dn helt nye generasjonen Mazda3 har mye spennende å by på. Foto: Mazda
KOMMER: Dn helt nye generasjonen Mazda3 har mye spennende å by på. Foto: MazdaVis mer

Helt ny Mazda3 lanseres

Kutter diesel helt og senker forbruket med nesten én tredel

Mazdas nye «Norgesbil» skal kutte drivstoff-forbruket med 20 til 30 prosent.

- Den helt nye Mazda3 representerer et stort steg fremover for Mazda. Design, interiørkvalitet, sikkerhet, støyisolering og motorteknologi - alt er hevet til et nytt nivå med denne bilen, skryter Petter Chr. Grüner Brinch i Mazda Motor Norge i en pressemelding

Pr- og produktsjefen er på plass i Los Angeles, hvor Mazda i natt avduket nye Mazda3, dagen før den store internasjonale motormessa åpner i byen.

Verdenspremieren på Mazda3 er viktig for den japanske bilprodusenten, da denne samtidig markerer starten på en helt ny produktgenerasjon merket.

Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer
Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer

Sentreres rundt føreren

Mazda3 kommer i to forskjellige karosseriformer, som begge er utformet i en videreutviklet form av Mazdas såkalte KODO-design, med det som skal være røtter i japansk estetikk. Mens hatchbacken har en dynamisk og sportslig utstråling er sedanen det Mazda kaller klassisk elegant.

Interiørdesignet er preget av enkle horisontale linjer, hvor alt skal være sentrert rundt føreren. Head-up display i frontruten og et 7 tommer digitalt hovedinstrument er blant det førerorienterte standardutstyret.

MAZDA3: To forskjellige interiør (med og uten automatgir).
MAZDA3: To forskjellige interiør (med og uten automatgir).

Mazda skriver i pressemeldingen at det er lagt vekt på gjennomgående bruk av kvalitetsmaterialer og at kupeen skal ha gode ergonomiske ytelser for alle passasjerer. Opplevelsen av komfort og eksklusivitet skal ifølge selskapet styrkes av meget god støyisolering.

Sentralt i interiøret er også Mazdas connectivity system, MZD Connect, som kommer i en helt ny versjon med nytt operativsystem, med en tilhørende større høyoppløselig infotainmentskjerm (8,8 tommer). Systemet skal støtte tilkobling til smarttelefon via Apple CarPlay og Android Auto.

Mazda avduket i natt sedan- og hatchback-utgavene av sin splitter nye Mazda3. Foto: Mazda
Mazda avduket i natt sedan- og hatchback-utgavene av sin splitter nye Mazda3. Foto: Mazda Vis mer

Mye standard sikkerhet

Helt nye Mazda3 kommer med en omfattende pakke i-Activsense sikkerhets-systemer, hvor blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise control og kjørefeltassistanse er standardutstyr.

I tillegg lanseres noen helt nye systemer:

  • Cruising & Traffic Support (CTS) er ifølge Mazda en avansert køassistent, som skal være aktiv i hastigheter under 60 km/t. Systemet skal holde riktig fart og avstand til biler foran, samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.
  • Driver Monitoring er et nytt system som ifølge Mazda bruker et infrarødt kamera til å lese sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.
Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer
Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer
Kutter diesel helt og senker forbruket med nesten én tredel

Kutter diesel

Mazdas Skyactive-X mildhybrid-bensinmotor får sin premiere med denne bilen. Skyactive-X er ifølge den norske importøren verdens første kommersielt produserte bensinmotor til å benytte kompresjonstenning.

Det vil si at luft- og drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene. Oppsummert mener Mazda at dette skal gjøre bensinmotoren like effektiv som en dieselmotor, og dermed gi lavt forbruk og utslipp. Ifølge Mazda skal drivstoff-forbruket på den nye motoren kunne bli 20 til 30 prosent lavere enn på dagens Skyactive-G-bensinmotor.

Utgaven med denne motoren blir først tilgjengelig med 184 hestekrefter, til sommeren.

- I Norge lanseres bilen først med en Skyactiv-G bensinmotor i mars, også denne med M-Hybrid. Leveringer av Skyactiv-X starter først til sommeren, og det er den motoren vi vil satse på i fortsettelsen, sier Brinch og tilføyer at dieselmotoren Skyactiv-D ikke er aktuell for Norge.

Mazda3 tilhører det såkalte Golf-segmentet, hvor den får stor konkurranse.