LANGE KØER: Skriver du kontrakt på elbilen Hyundai Kona EV i dag, må du belage deg på å vente helt til slutten av 2020 før du faktisk får den. Foto: Knut Moberg
LANGE KØER: Skriver du kontrakt på elbilen Hyundai Kona EV i dag, må du belage deg på å vente helt til slutten av 2020 før du faktisk får den. Foto: Knut MobergVis mer

Lange ventelister på Hyundai Kona EV

Kunder risikerer å ikke få elbilen før nærmere 2021

20.000 stod på venteliste for å få Hyundai Kona EV. De bakerste i køen må fint vente lenge før de får elbilen de har bestilt.

I løpet av august kommer etter planen de første leveringene av Hyundai Kona EV til Norge. Det er godt nytt for de kundene som er først i den norske elbilkøen.

- Jeg kan ikke fortelle hvor mange det er, men det kommer en god bolk med biler, forteller markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motors Norge til Dinside.

Onsdag kan Stenbo informere om at det i august kommer 150 kundebiler til Norge.

Forventningene til Hyundais elektriske SUV er store. Elbilen som parkerer konkurrentene på rekkevidde fikk i mai også en oppsiktsvekkende hyggelig prislapp.

Irriterte kunder

20.000 potensielle kunder rakk å skrive seg på interessentlisten i løpet av våren, før importøren valgte å stenge lista for flere navn.

Det er først den siste tiden - etter at om lag 7.000 kunder har skrevet kontrakter - at utfordringene til Hyundai Motors Norge har blitt synlige for publikum. For bestilles bilen i dag, kan man ikke forvente å få den før i siste halvdel av 2020!

Det vil si en estimert ventetid på to år, etter at kontrakt er skrevet. Det har skapt reaksjoner hos blant andre de 2.473 medlemmene i Facebook-gruppa «Hyundai KONA EV (Electric) Owners Group Norway».

Administrator Örjan Wessberg leser og følger de aller fleste kommentarene i gruppa og forteller til Dinside at han har opplevd en holdningsforandring blant mange av medlemmene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Tidigere var kommentarene gjennomsyret optimistiske, med aksept og forståelse for at man måtte vente lenge på bilen. Men på grunn av utydelighet angående leveranse og pris på bestilt bil er flere nå blitt oppgitt og irritert, forklarer Wessberg.

Medlemmer i Facebook-gruppa mener importøren gjør de samme feilene som da de lanserte elbil-lillebror Hyundai Ioniq tidligere: Dårlig kommunikasjon og usikre leveringsdatoer.

Ioniq ble forøvrig kåret til Årets Bil i 2017 - en konkurranse også Kona EV er med i kampen om å vinne for 2019.

- Mange av kommentarene handler også om at det overveies å kansellere bestillingen, mens andre funderer på å velge en Kia Niro EV istedenfor.

Kia Niro EV er Hyundai-konsernets søster-versjon av Kona EV.

- Konservative datoer

Hyundais taktikk i Norge er å oppgi så lang leveringstid, at bilene heller kommer før enn seinere. Importøren sier dessuten de forventer å kunne påvirke produksjon av de ettertraktede elbilene «i positiv retning».

- Vi tror det går hurtigere enn det som er angitt, men vil være forsiktige og konservative. Samtidig er det ingen som sitter med produksjonsplanen til Hyundai to år fram tid, forklarer Christian Stenbo.

- Hvor sikre er dere på at dere er på riktig side når det kommer til leveringsdato?

- Det er vi ganske trygge på. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal føle oss trygge på det.

Dårlig start

Bilene som nå kommer i august, skulle imidlertid ha vært levert allerede denne måneden. Dermed vet ikke Hyundai Motors Norge heller hvor mange som faktisk får bil i løpet av 2018.

- Vi har ikke fått endelig oversikt, men jobber med detaljer for neste leveranse. Vi opplever litt forsinkelser nå, forteller Stenbo.

- Vet dere hvor mange biler dere får levert neste år, da?

- Vi har heller ikke eksakt antall for 2019. Vi har våre estimater, og vi er i en prosess hvor vi kjemper for å få flere biler og hurtigere leveringer.

- Alle kunder med kønummer har fått oppgitt forventet dato, basert på antakelsene våre, forklarer markedsdirektøren.

Håper å kutte tiden

Men de som ikke har fått kønummer ennå, og som ønsker å bestille Kona EV i dag, kan altså ikke forvente å få elbilen før i andre halvdel av 2020.

- Vi håper å kutte ned leveringstiden, selv om det kommer løpende nye kontrakter daglig. Da må vi si noe, basert på den informasjonen vi har i dag, sier Christian Stenbo.