SLITER FORTSATT: Opel har kun levert 173 eksemplarer av elbilen Ampera-e til nå i 2018. Foto: Jamieson Pothecary
SLITER FORTSATT: Opel har kun levert 173 eksemplarer av elbilen Ampera-e til nå i 2018. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Opel sliter fortsatt med Ampera-e

Kundene må fortsatt vente på elbilfavoritten

Kun 173 biler har blitt levert til norske Ampera-e-kunder i år. Nissan Leaf er fremdeles bestselgeren blant elbilene.

Opel Ampera-e leverte i april sin beste måned til nå i år, da 83 biler fant sin eier i Norge. Med det har Opel levert totalt 174 eksemplarer av elbilen i 2018 – hele 3.821 færre enn elbilkonkurrent Nissan Leaf, som kom på markedet i februar i år.

Leaf var for øvrig mest solgte bilmodell i Norge, både i april og totalt de fire første månedene av året.

Til sammenlikning betyr det at totalt bare 1.295 Opel Ampera-e har blitt levert sine norske kunder, siden den kom på markedet for et drøyt år siden.

Lenger ned i saken kan du se hvilke merker, modeller og elbiler som solgte best i april og totalt i årets første tertial (januar-april).

Stoppet salget

Ifølge PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge var det i utgangspunktet forhåndssolgt over 4.000 Ampera-e. Og forventningene var store til elbilen som blant annet kunne skilte med en imponerende rekkevidde.

Alt gikk etter planen. Allerede i sin andre måned på markedet (juni 2017) ble det levert 389 biler i Norge.

Men så startet problemene.

Leveringene stoppet opp. I september ble det bare levert 28 biler. Det var så ille at Opel Norge i oktober anbefalte forhandlerne å stoppe salget av elbilen.

Så fikk kundene et nytt sjokk, da Opel Norge i november skrudde prisene kraftig opp – også for eksisterende kunder med kontrakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da var det mange som begynte å se på alternative biler.

Årets bil

Til tross for alle problemene ble Ampera-e Opels mest solgte bil i 2017. I desember samme år ble den også kåret til Årets bil i Norge. Den gangen garanterte den norske importøren at leveringsproblemene snart var over.

– Vi kan love at veldig mange kunder vil få bil i løpet av 2018, og vi tror de kommer til å bli veldig fornøyd, tross ventetid, fortalte PR-sjef Stein Pettersen.

I dag er ikke PR-sjefen like offensiv.

Elbiltoppen

# Bilmodell april jan-apr Andel 2018
1.Nissan Leaf9973.99530,2 %
2.BMW i35242.04315,4 %
3.Volkswagen Golf5391.95814,8 %
4.Tesla Mod X4161.3019,8 %
5.Tesla Mod S3001.1148,4 %
6.Renault Zoe2501.0187,7 %
7.Hyundai IONIQ1386795,1 %
8.Kia Soul1374263,2 %
9.Opel Ampera-e831741,3 %
10.Volkswagen up!251581,2 %
TOTALT3.55613.242100 %

– Ingen har gitt inntrykk av at vi skal levere 5.000 biler i år. De som har fått er imidlertid veldig fornøyde. Det blir de som får bil også. Selvfølgelig er det småting, som med alle nye biler. Men stort sett er det problemfritt, hevder Pettersen overfor Dinside.

– Dere har levert 174 biler til nå i år, og har med det bare niende mest solgte elbilmodell i Norge. Har dere fortsatt leveringsproblemer?

– Det kommer an på hva du mener med leveringsproblemer. Vi har gitt kundene våre produksjons- og leveringsdatoer. Vi skriver ikke nye kontrakter. Men vi skal levere rundt 1.000 biler i år også. Kanskje mer.

– For at dere skal klare det, må leveringsproblemene løsne snart? Når skal det skje?

– Det kan jeg ikke si noe om. Det blir ingen måned med 700 biler, de vil komme jevnt og trutt. Vi har allokeringer måned for måned, ut neste år.

Over 1.000 på liste

Ifølge Pettersen har de siste på Ampera-e-ventelista levering «en gang uti 2019». Nærmere 1.300 har fått elbilen sin. Hvor mange av de potensielt 2.300 som er igjen på venteliste vil ikke Opel Norge si noe om.

– Som du kanskje skjønner er det mer enn 1.000. En del har kansellert. En del er nok på venteliste på flere biler.

– Hvorfor kan dere ikke fortelle hvor mange som er på venteliste?

– Jeg har ikke lyst til å kommentere det.

– Når åpner dere for salg av Opel Ampera-e igjen?

– Det er ikke noe poeng å gjøre det nå, med ventetida vi har. Vi jobber kontinuerlig med å skaffe nye biler. På et tidspunkt er planen å åpne for salg igjen, sier Stein Pettersen.

Topp 30 - bilmodeller

# Bilmodell April Jan-Apr Andel 2018
1.Nissan Leaf9973.9958,3
2.Volkswagen Golf9183.0236,3
3.BMW i35242.0434,3
4.Volvo V902621.4133,0
5.Tesla Model X4161.3012,7
6.Toyota Yaris3601.2272,6
7.Volvo XC604371.1582,4
8.Toyota Rav43561.1532,4
9.Tesla Model S3001.1142,3
10.Mitsubishi Outlander2081.0282,1
11.Renault Zoe2501.0182,1
12.Toyota C-HR3159281,9
13.Skoda Octavia2869271,9
14.Volkswagen Passat3108811,8
15.Hyundai IONIQ2168671,8
16.Toyota Auris2698571,8
17.Mercedes-Benz GLC3147871,6
18.Mazda CX-51656151,3
19.BMW 2-serie726031,3
20.Peugeot 5008 SUV1405881,2
21.Peugeot 30081675871,2
22.Kia Niro1785821,2
23.Volkswagen T-Roc2095761,2
24.Skoda Kodiaq1215311,1
25.Ford Fiesta1455221,1
26.Volvo XC901455181,1
27.BMW X1964450,9
28.Kia Soul1374260,9
29.Volvo V601324120,9
30.Volkswagen Tiguan1504120,9
TOTALT14.05547.854100

Mest solgte bilmerker

# Bilmerke April jan-apr Andel 2018
1.Volkswagen1.9705.97812,5
2.Toyota1.4344.7109,8
3.Nissan1.1494.6139,6
4.Volvo1.3014.3039,0
5.BMW1.0504.2388,9
6.Skoda8052.4185,1
7.Tesla7162.4155,0
8.Mercedes-Benz7392.2194,6
9.Ford6552.0714,3
10.Peugeot5271.8683,9
11.Audi6011.6133,4
12.Kia4451.5303,2
13.Hyundai3011.3162,8
14.Mitsubishi2881.2632,6
15.Mazda3811.2512,6
16.Renault3081.1822,5
17.Opel2981.0002,1
18.Suzuki1968601,8
19.Citroen2066751,4
20.Subaru2675971,2
21.Honda543560,7
22.MINI903190,7
23.Lexus682470,5
24.Porsche512200,5
25.Land Rover171170,2
TOTALT14.05547.854100

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)