<strong>ALENE PÅ TOPP:</strong> Toyota Prius +7 er eneste bil som får gode skussmål for lyktene sine i IIHS´tester i mellomklassen. Foto: Knut Moberg
ALENE PÅ TOPP: Toyota Prius +7 er eneste bil som får gode skussmål for lyktene sine i IIHS´tester i mellomklassen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Dårlige resultater i test av frontlykter

Kun én av 31 biler i testen med bra kjørelys

Stor amerikansk biltest slakter frontlyktene i mellomklassen. Hele ti av bilene får strykkarakter.

Publisert
Sist oppdatert

- Dette var overraskende. Men det er bare en ting å si til dette resultatet. Det er «dårlig», sukker NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen oppgitt.

<strong>OPPGITT:</strong> Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF
OPPGITT: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Det uavhengige og anerkjente amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tester fortløpende biler på markedet, inkludert kollisjonstester og test av lykter.

Overraskende

I en oversikt publisert på selskapets nettsider tidligere i år kommer det fram at frontlyktene på moderne biler ikke er så gode som man kanskje skulle trodd. Kun én av de 31 bilmodellene i mellomklassen - Toyota Prius - får karakteren «bra» for lysene sine.

De andre karakterene det opereres med er «akseptabelt», «marginalt» og «dårlig».

Det er viktig å presisere at det kan være forskjeller på amerikanske og norske frontlykter. Resultatet overrasker likevel NAF-veteran Engebretsen.

Resultater i frontlystest:

BRA:
Toyota Prius +7

AKSEPTABELT:
Audi A3
Volvo S60
Mazda 6
VW CC
VW Jetta
Honda Accord 4 dørs
Infiniti Q50
Lexus ES
Lexus IS
Nissan Maxima
Subaru Outback (etter nov. 2015)

MARGINALT:
Audi A4 (2016)
BMW 2-serie
BMW 3-serie
Ford Mondeo
Chrysler 200
Lincoln MKZ
Subaru Legacy
Toyota Camry
Acura TLX

DÅRLIG:
Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz CLA
VW Passat (amerikansk)
Kia Optima
Hyundai Sonata
Buick Verano
Cadillac ATS
Chevrolet Malibu
Chevrolet Malibu Limited
Nissan Altima

Kilde:Institute for Highway Safety

- Ja. For det har vært stor utvikling innen lys i det siste. Fra glødelamper, halogen, xenon og led. Derfor blir jeg veldig overrasket over at det er så få som greier å oppnå god karakter.

- Hva er deres erfaring i NAF?

- Det er variabelt. Men det tør jeg ikke si noe om nå. Uansett er godt lykter viktig - også med tanke på hvem man møter på veien.

Ti modeller slaktet

20 av bilene i testen havnet i mellomsjiktet akseptabelt-marginalt, mens hele ti av bilene fikk stryk av IIHS´ testpanel - to av bilene er fra premium-merket Mercedes-Benz.

- Det skremmer meg at det ikke er mer fokus på lys. Lys skal være en stor del av sikkerheten når man kjører bil, slår bileksperten fast.

- Er det noe vi foretrekker at skal være bra på bilen er det dekk, forstilling, bremser og lys, utdyper han.

Les også hvorfor varmeapparatet i bilen kan gjøre problemet med sikten verre for sjåføren.

- Avhengig av godt lys

Jan Ivar Engebretsen mener gode kjørelys er ekstra viktig i Norge, hvor vi sliter med mørke høstkvelder, våt veibane eller nylagt asfalt uten midtstripe.

- Når det er mørkt er dårlig lys helt forferdelig. Da blir man sliten i hodet og en ukonsentrert sjåfør, forklarer han.

- Hva kan man gjøre som eier av en bil uten tilstrekkelige lykter?

- Før var det lettere å gjøre noe med det, men nå må man til merkeforhandler for å få hjelp. Konfronter leverandøren og se på mulighetene for å få bedre lys, sier Engebretsen.

Han oppfordrer samtidig om å ikke tenke at man skal fikse problemet selv, da man fort gjør mer skade enn gagn.

- Gå til optiker

David Zuby, forskningssjef ved IIHS sier ifølge Aftonbladet at mange kan bli lurt til å tro de har dårligere syn enn de har.

- Hvis du føler at du har vanskeligheter med å se bak rattet på kvelden, så det kan godt være lyktene på bilen det er noe galt med, og ikke øyne dine, forteller han til den svenske avisa.

Engebretsen oppfordrer likevel voksne sjåfører til å teste synet sitt.

- Det er uansett viktig at norske sjåfører har godt syn. Er du over 40, og aldri har vært hos optiker, så bør du bestille time tvert, sier han.

Slik er testen gjennomført:

IIHS´ amerikanske ingeniører har målt rekkevidden av bilenes frontlykter, både på rett vei og i sving. Sensorer har målt hvor langt fra kjøretøyet lyset har strekt seg, med en intensitet på minimum fem lux*.

Både nær- og fjernlys er testet i fem vinker:
Rett vei - gradvis venstre kurve (800-fots radius) - gradvis høyre kurve (800-fots radius) - skarp venstre kurve (500-fots radius) - skarp høyre kurve (500-fots radius)

Ved hver test har synligheten på høyrekant av kjørebanen blitt målt. I svingene har også synlighet i venstrekant av kjørefeltet blitt målt. Ved strak vei har den andre testen blitt foretatt ved det som tilsvarer utkanten av en tofeltsvei (på de fleste kjøretøy er det noe svakere for å ikke blende motgående trafikk).

Lyktene er testet som de har blitt levert fra forhandler. Selv om noen problemer kan løses ved å justere lampene, er ikke dette bitt gjort i
IIHS´ test.

*Én lux er mengden av lys som faller på en flate. En fullmåne på skyfri nattehimmel lyser bakken nedenfor til omlag én lux.
**Det kan være forskjeller på amerikanske og norske frontlykter.
***Testen er fra mars 2016.

LES OGSÅ:
Slik holder du bilen i toppform gjennom vinteren
Volkswagen Golf fornyet
Nå kommer laserlyset

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer