Opel Ampera-e krasjtest

Kun fire stjerner til elbilfavoritten

Opel Ampera-e med vesentlig mangel i fersk Euro NCAP-test.

FÅR 4 AV 5 STJERNER: Opels elbilbestselger gjør det stort sett godt i Euro NCAPs krasjtest. Én viktig mangel trekker imidlertid ned poengsummen. Foto: Skjermdump testvideo
FÅR 4 AV 5 STJERNER: Opels elbilbestselger gjør det stort sett godt i Euro NCAPs krasjtest. Én viktig mangel trekker imidlertid ned poengsummen. Foto: Skjermdump testvideo Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fem av fem stjerner har nærmest blitt normen for hva en ny bilmodell skal få i European New Car Assessment Programs (Euro NCAP) anerkjente krasjtester.

Sikkerheten i moderne biler har nemlig blitt så god, at det er forventet med full pott. Blant annet får Volvo stort sett bare femmere fra det Brüssel-baserte testsenteret.

Derfor er det et slag i trynet for Opel at deres mest ettertraktede modell i Norge, elbilen Ampera-e, bare oppnår fire stjerner.

Se den fascinerende krasjvideoen til Euro NCAP lenger ned i saken.

- Stort steg i feil retning for Opel

Årsaken? Jo, elbilen mangler varsel-påminnelse for sikkerhetsbelter i baksetet.

- Det er en stor skuffelse å se hvordan Opel slurver med denne enkle og relativt billige livreddende funksjonen, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP i en pressemelding.

Euro NCAP-resultater Opel Ampera-e

Sikkerhet for voksne82%
Sikkerhet for barn73%
Sikkerhet for fotgjengere75%
Sikkerhetsassistanse72%
Konklusjon4/5

- Om ikke passasjerene er sikret ordentlig, er også alle andre sikkerhetstiltak i prinsippet betydningsløse. Dette er et stort steg i feil retning for Opel.

Pr-sjef Stein Petersen i Opel Norge innrømmer at de gjerne skulle kunne tilby baksete-varsling i bilene, men at det rett og slett ikke er å oppdrive på deres mest populære bilmodell.

Likevel mener han at testen ikke betyr så mye, for elbilen som har estimert leveringstid til en gang i 2019.

- Jeg vet ikke hvor skuffende dette resultatet er. Euro NCAP-testen avspeiler bare at det er tryggere å kjøre stor bil enn liten bil. Sammenlignet med andre biler, scorer ikke Ampera-e dårlig, sier Petersen til Dinside.

OPEL AMPERA-E KRASJTEST: Opels populære elbil får bare fire av fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Her ser du hvordan den klarer seg i kollisjoner, og hvordan den unngår fotgjengere. Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

- Ampera-e er en sikker bil

Pr-sjefen viser til resten av krasjtesten, hvor Ampera-e presterer godt.

- Vi er opptatt av sikkerhet, og bilen scorer bortimot topp i den amerikanske testen. Det har litt med hvordan sikkerhetssystemene veies opp i disse testene, sier han.

Andre biler i Euro NCAP

Mazda CX-55/5
Renault Koleos5/5
Jeep Compass5/5
Ford Fiesta5/5
Opel Grandland X5/5
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet5/5
Kia Rio (standard)3/5
Kia Rio (sikkerhetspakke)5/5
Kia Picanto (standard)3/5
Kia Picanto (sikkerhetspakke)4/5

- Euro NCAP er jo den mest objektive krasjtesten vi kan vise til?

- Jo, det er det helt sikkert. Det er ikke slik at vi kimser av dette. Men vi ser at vår bil er utstyrt med de sikkerhetssystemene som er tilgjengelig. Ampera-e er fortsatt en meget sikker bil, forklarer Pettersen.

- Dere skulle ikke gjerne hatt baksetevarsling?

- Ja. Og det er rart det ikke er der. Men det har nok med at setebelter er en etablert vane blant de som sitter i baksetet. I Norge er det mer uvanlig å ikke bruke belte enn å gjøre det - spesielt barn er vant til det.

PS: Opel har siden lansering levert ganske nøyaktig 1.000 Ampera-e til dags dato. Ifølge Stein Pettersen i Opel Norge vil elbilen trolig bli merkets solgte bil her til lands i 2017.