FÅR 4 AV 5 STJERNER: Opels elbilbestselger gjør det stort sett godt i Euro NCAPs krasjtest. Én viktig mangel trekker imidlertid ned poengsummen. Foto: Skjermdump testvideo
FÅR 4 AV 5 STJERNER: Opels elbilbestselger gjør det stort sett godt i Euro NCAPs krasjtest. Én viktig mangel trekker imidlertid ned poengsummen. Foto: Skjermdump testvideoVis mer

Opel Ampera-e krasjtest

Kun fire stjerner til elbilfavoritten

Opel Ampera-e med vesentlig mangel i fersk Euro NCAP-test.

Fem av fem stjerner har nærmest blitt normen for hva en ny bilmodell skal få i European New Car Assessment Programs (Euro NCAP) anerkjente krasjtester.

Sikkerheten i moderne biler har nemlig blitt så god, at det er forventet med full pott. Blant annet får Volvo stort sett bare femmere fra det Brüssel-baserte testsenteret.

Derfor er det et slag i trynet for Opel at deres mest ettertraktede modell i Norge, elbilen Ampera-e, bare oppnår fire stjerner.

Se den fascinerende krasjvideoen til Euro NCAP lenger ned i saken.

- Stort steg i feil retning for Opel

Årsaken? Jo, elbilen mangler varsel-påminnelse for sikkerhetsbelter i baksetet.

- Det er en stor skuffelse å se hvordan Opel slurver med denne enkle og relativt billige livreddende funksjonen, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP i en pressemelding.

Euro NCAP-resultater Opel Ampera-e

Sikkerhet for voksne82%
Sikkerhet for barn73%
Sikkerhet for fotgjengere75%
Sikkerhetsassistanse72%
Konklusjon4/5

- Om ikke passasjerene er sikret ordentlig, er også alle andre sikkerhetstiltak i prinsippet betydningsløse. Dette er et stort steg i feil retning for Opel.

Pr-sjef Stein Petersen i Opel Norge innrømmer at de gjerne skulle kunne tilby baksete-varsling i bilene, men at det rett og slett ikke er å oppdrive på deres mest populære bilmodell.

Likevel mener han at testen ikke betyr så mye, for elbilen som har estimert leveringstid til en gang i 2019.

- Jeg vet ikke hvor skuffende dette resultatet er. Euro NCAP-testen avspeiler bare at det er tryggere å kjøre stor bil enn liten bil. Sammenlignet med andre biler, scorer ikke Ampera-e dårlig, sier Petersen til Dinside.

OPEL AMPERA-E KRASJTEST: Opels populære elbil får bare fire av fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Her ser du hvordan den klarer seg i kollisjoner, og hvordan den unngår fotgjengere. Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

- Ampera-e er en sikker bil

Pr-sjefen viser til resten av krasjtesten, hvor Ampera-e presterer godt.

- Vi er opptatt av sikkerhet, og bilen scorer bortimot topp i den amerikanske testen. Det har litt med hvordan sikkerhetssystemene veies opp i disse testene, sier han.

Andre biler i Euro NCAP

Mazda CX-55/5
Renault Koleos5/5
Jeep Compass5/5
Ford Fiesta5/5
Opel Grandland X5/5
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet5/5
Kia Rio (standard)3/5
Kia Rio (sikkerhetspakke)5/5
Kia Picanto (standard)3/5
Kia Picanto (sikkerhetspakke)4/5

- Euro NCAP er jo den mest objektive krasjtesten vi kan vise til?

- Jo, det er det helt sikkert. Det er ikke slik at vi kimser av dette. Men vi ser at vår bil er utstyrt med de sikkerhetssystemene som er tilgjengelig. Ampera-e er fortsatt en meget sikker bil, forklarer Pettersen.

- Dere skulle ikke gjerne hatt baksetevarsling?

- Ja. Og det er rart det ikke er der. Men det har nok med at setebelter er en etablert vane blant de som sitter i baksetet. I Norge er det mer uvanlig å ikke bruke belte enn å gjøre det - spesielt barn er vant til det.

PS: Opel har siden lansering levert ganske nøyaktig 1.000 Ampera-e til dags dato. Ifølge Stein Pettersen i Opel Norge vil elbilen trolig bli merkets solgte bil her til lands i 2017.