TESTVINNER: Kia Soul (til høyre) er elbilen som holder mest av hva den lover hva gjelder rekkevidde, ifølge en stor europeisk test av elbiler. BMW i3 og VW e-Golf (nr to og tre fra høyre) holder også ord. Nye Nissan Leaf (forrige generasjon til venstre) innfrir imidlertid ikke. Foto: Jamieson Pothecary
TESTVINNER: Kia Soul (til høyre) er elbilen som holder mest av hva den lover hva gjelder rekkevidde, ifølge en stor europeisk test av elbiler. BMW i3 og VW e-Golf (nr to og tre fra høyre) holder også ord. Nye Nissan Leaf (forrige generasjon til venstre) innfrir imidlertid ikke. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Stor test: Reell rekkevidde på elbiler

Kun fire av ti elbiler holder det de lover

Ifølge en stor europeisk test går kun fire elbiler lenger enn tallene lover. Hyundai har den mest effektive elbilen.

Hyundai Ioniq EV er den mest effektive elbilen. Det viser en stor test gjennomført av motornettstedet Autobest.

Elbilvarianten av Årets bil i Norge 2017 bruker ifølge testen bare 12.2 kWh per 100 kilometer. Det er under halvparten av hva for eksempel Jaguars nye el-SUV, I-Pace, oppnår.

Samtidig er Hyundai Ioniq EV den av de ti bilene i testen som har kortest rekkevidde. Heldig for Hyundai er det at norske elbilister ikke lenger lider av rekkeviddeangst, men heller en annen form for elbilangst.

Søstermodell Hyundai Kona er ikke med i testen.

«Beste elbil» skuffer

Nevnte I-Pace er den beste elbilen Dinside har testet. SUV-en fikk terningkast seks av vår anmelder for tre måneder siden. Men i Autobest-testen leverer den dårligst på det meste. Jaguaren registrerte et forbruk på 27,5 kWh100 km. Det gjør at I-Pace kun oppnår en rekkevidde på 67 prosent av de lovede 470 kilometerne.

Det er imidlertid verdt å merke seg at Jaguar stilte med prototyp-utgaven av I-Pace - en bil som ikke har siste software-oppdatering og som har blitt kjørt hardt av motorjournalister på presselanseringer. Dermed må man kanskje kunne regne med at Jaguar I-Pace egentlig kunne klart en bedre score, med «riktig bil».

Kun fire når målet

Fra og med 1. september skal alle nye biler oppgi såkalte WLTP-tall, istedenfor utgående NDCP, når det kommer til utslipp og forbruk. WLTP er en strengere og mer korrekt målenorm, men Autobest-testen viser at det bare er fire elbiler som matcher utslippet som blir oppgitt i WLTP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia Soul har kun et antatt WLTP-tall, da dette ikke er offisielt ennå. Den knuser imidlertid dette tallet i testen, da bilen faktisk kjørte 33 kilometer lenger enn de oppgitte 185 kilometerne.

Det gir en måloppnåelse på 118 prosent. Nest best ut er VW e-Golf, som kjører seks prosent lenger enn hva som er oppgitt WLTP.

Foruten Soul og e-Golf greide også omtalte Hyundai Ioniq og BMW i3 å slå WLTP-tallet sitt. Samtidig var Opel Ampera-e bare ett prosent unna å nå målet. I testen kjørte den 377 kilometer istedenfor de lovede 380 kilometerne.

TESTBILENE: Her er alle bilene fra testen linet opp. Foto: Autobest
TESTBILENE: Her er alle bilene fra testen linet opp. Foto: Autobest Vis mer

Tesla fortsatt lengst

Tesla Model S og Model X har, som Kia Soul, fortsatt ingen offisielle WLTP-tall. De som ble brukt i testen er kun forventet WLTP. Logisk nok har de store Tesla-elbilene et stort forbrukstall, men de de er likevel de to bilene i testen som rakk lengst - faktisk de eneste som nådde 400 kilometer eller lenger.

Da er det kanskje ikke så rart at Tesla bare utvikler én elbiler om gangen.

Norges mest solgte bil i år, Nissan Leaf, skuffer imidlertid. Foruten Jaguar I-Pace har Leaf-en dårligst oppnådd rekkevidde, sammenlignet med WLTP-tallet. Og foruten de mye større bilene, I-Pace, Model S og Model X, fikk Nissan Leaf også det dårligste forbruket i testen.

Resultat Autobest-testen

# Bilmodell Testet (snitt) WLTP Test/WLTP Forbruk
1Kia Soul218 km185 km*118%13,6 kWh
2VW e-Golf232 km219 km106%12,4 kWh
3Hyundai Ioniq212 km204 km104%12,2 kWh
4BMW i3232 km225 km103%14,8 kWh
5Opel Ampera-e377 km380 km99%16,1 kWh
6Renault Zoe284 km300 km95%14,6 kWh
7Tesla Model X400 km430 km*93%23,4 kWh
8Tesla Model S423 km461 km*92%20,6 kWh
9Nissan Leaf228 km285 km80%16,3 kWh
10Jaguar I-Pace314 km470 km67%27,5 kWh