Fords nye SUV tiltrekker oppmerksomhet:

Kul, kompakt og sportslig Puma

I januar starter Ford salget av Puma; en liten SUV med et overraskende stort bagasjerom, mye teknologi og et utseende som vil tiltrekke seg oppmerksomhet.

ALT NYTT: Pumas design er sportslig og viser veien for Fords nye modeller framover. Også under skallet er det mye ny teknologi, inkludert et lite hybrid-system. Foto: Ford
ALT NYTT: Pumas design er sportslig og viser veien for Fords nye modeller framover. Også under skallet er det mye ny teknologi, inkludert et lite hybrid-system. Foto: Ford Vis mer

Per Gunnar Berg er sjef for Ford i Norge, og tar i bruk store superlativer om bilen:

- Dette er en ny modell som vi tror vil treffe svært bra, blant de stadig flere nordmennene som ønsker seg en SUV eller crossover. Den er ekstremt praktisk, svært romslig og fleksibel, samtidig som den har et moderne og iøynefallende design. Hybridteknologien reduserer utslippene og gjør den mer drivstoffgjerrig, sier Berg i en pressemelding.

Stort bagasjerom

Ford-sjefens uttalelser må ses sammen med at dette er en bil som bare er 4,18 meter lang. Du sitter høyere, har bedre oversikt ut enn i mange andre biler, og bagasjerommet som Ford oppgir til 456 liter, er overraskende stort til en bil i denne klassen å være.

Da regner vi med at oppbevaringsrommet under gulvet, som Ford kaller Megabox, er regnet med. I tillegg kan bakluken åpnes ved å bevege foten under støtfangeren, slik som på Fords større biler. Det er praktisk når du har hendene fulle med bager og handleposer.

Men noen «svært romslig» bil er Puma likevel ikke. Plassen i baksetet begrenser dette til en bil for et par, som fint får plass til to golfsett stående bak. Eller kanskje som bil nummer to i en barnefamilie.

GAMMEL KJENNING: Puma-navnet kjenner vi igjen fra Fords lille kupé-modell som gikk ut av produksjon i 2002. Foto: Ford
GAMMEL KJENNING: Puma-navnet kjenner vi igjen fra Fords lille kupé-modell som gikk ut av produksjon i 2002. Foto: Ford Vis mer

Mild hybrid

Hybrid-systemet i Puma er av såkalt «mild» type. Det består av et lite, 48 volts batteri som lades når du bremser, kombinert med en startmotor/generator. Strømmen brukes til bilens stopp/start system og til å gi bilen bedre dreiemoment under akselerasjon. Den skal også hjelpe til å kutte drivstofforbruket og CO2-utslippet med opptil ni prosent, ifølge Ford.

Hovedmotoren er en tre-sylindret Ecoboost bensinmotor, som leverer 125 eller 155 hester.

Den norske Ford-sjefen skulle sikkert gjerne hatt en elektrisk utgave av Puma, men det får han ikke. Elbilen må han vente på til lenger ut i 2020.

ELBIL-KONKURRENTER: Ford Puma får tøff konkurranse av elbiler som Hyundai Kona Electric og Peugeot e-2008. Foto: Ford
ELBIL-KONKURRENTER: Ford Puma får tøff konkurranse av elbiler som Hyundai Kona Electric og Peugeot e-2008. Foto: Ford Vis mer

Full av utstyr

Utseendet taler egentlig for seg selv. Det viser en helt ny designretning for Ford og er ikke minst mer sportslig. Dersom Ford har bygget like gode kjøreegenskaper inn i Puma som i sine andre biler, ser vi for oss at dette også kan bli en spennende og sportslig kjøreopplevelse.

Puma kommer i to utstyrsvarianter, som begge befinner seg på toppen av det vi kan forvente i denne klassen: En sportslig ST-line og en velutstyrt Titanium.

Det betyr 18 eller 19 tommers hjul, noe som er større enn vanlig på biler i denne klassen. Du kan få massasje i setene, et system som automatisk holder bilen midt i kjørebanen, en ny assistent som lukeparkerer bilen for deg bare ved et trykk på en knapp, varsler for kryssende trafikk bak når du rygger, en adaptiv fartsholder som følger køen og holder riktig avstand til bilen foran og så videre.

MYE UTSTYR: Puma kommer bare i to utstyrsvarianter, begge på toppen av det vi kan forvente i denne klassen. Foto: Ford
MYE UTSTYR: Puma kommer bare i to utstyrsvarianter, begge på toppen av det vi kan forvente i denne klassen. Foto: Ford Vis mer

Kan bli dyr

Ford har ennå ikke sagt noe om prisen på bilen, men med så høyt utstyrsnivå og en ekstra hybridløsning i tillegg, kan den bli noe dyrere enn konkurrentene. VW T-Cross starter på 275.000 kroner med en 115 hesters bensinmotor og en noe dårligere utstyrspakke. Dersom Ford ønsker å selge bra med biler, betyr det at Puma ikke kan koste mye over 300.000 kroner.

- Puma er en sportslig SUV som skal ta kunder fra andre premium-merker. Vi tror kundene vil sette pris på det høye utstyrsnivået og det nye hybrid-systemet som kan bidra til å kutte forbruket, sa Roelant de Waard, Fords Europeiske salgssjef, til Dinside i april, da vi fikk en sniktitt på alle Fords nyheter for 2020.