Kubang fra Maserati

Etter M-klasse, X5 og nå Cayenne er bilverden satt litt på hodet. Også Ferrari-eide Maserati har funnet ut at de vil surfe på den sportslige SUV-bølgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Kubang fra Maserati

Kubang fra Maserati

  1. Store bilder!


Tre seterader i en Maserati ville de fleste nektet å tro var mulig bare for noen år siden, men nå viser Maserati frem en konseptbil i Detroit som ikke virker veldig langt fra produksjon.

Kvikkere enn Cayenne Turbo

Porsche Cayenne Turbo gjør 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Maserati Kubang skal gjøre øvelsen på 5,5 sekunder, men det virker litt rart med den motorkraften som er oppgitt. En V8 på 4,2 liter sørger for 390 hestekrefter ved 7.000 o/min, og et dreiemoment på 390 Newtonmeter (Nm) ved 4.500 o/min.

Cayenne Turbo henter kreftene ut av en 4,5-liters V8. Den har en toppeffekt på 450 hestekrefter, og et dreiemoment på 620 Nm allerede fra 2.250 o/min. Kubang er både lengre og bredere en Cayenne, men er ikke i samme grad bygget for å takle utfordringer i terrenget. Terrengegenskapene til Cayenne koster flere hundre kilo, og vektforskjellen kan være forklaringen til at Kubang er kvikkere enn Cayenne Turbo. Maserati har ikke oppgitt vekt på konseptbilen.

Ny virkelighet

image: Kubang fra Maserati


De store sports-SUVene har gjort at vi skriver 20-tommers felger mye oftere enn tidligere. Avhengig av utgave dukker Kubang opp med 19- eller 20-tommers felger. Firehjulsdriften er satt opp med 48 prosent av kreftene til hjulparet i front, resten er reservert bakhjulene.

En elektro-hydraulisk sekstrinns girkasse skal være tilpasset for bruk i automatmodus. Spesielt for Kubang er tyngdepunktet som skal ligge 10 centimeter lavere enn tilsvarende SUVer. Også sitteposisjonen i førersetet skal være en god del lavere enn i resten av klassen.

Det er sannsynlig at Kubang blir satt i produksjon, og allerede nå kan du begynne å varme opp husbonden med gode argumenter.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Maserati-nyheter
  • Her finner du våre Maserati-tester