Kubang fra Maserati

Etter M-klasse, X5 og nå Cayenne er bilverden satt litt på hodet. Også Ferrari-eide Maserati har funnet ut at de vil surfe på den sportslige SUV-bølgen.

Kubang fra Maserati

Kubang fra Maserati

  1. Store bilder!


Tre seterader i en Maserati ville de fleste nektet å tro var mulig bare for noen år siden, men nå viser Maserati frem en konseptbil i Detroit som ikke virker veldig langt fra produksjon.

Kvikkere enn Cayenne Turbo

Porsche Cayenne Turbo gjør 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Maserati Kubang skal gjøre øvelsen på 5,5 sekunder, men det virker litt rart med den motorkraften som er oppgitt. En V8 på 4,2 liter sørger for 390 hestekrefter ved 7.000 o/min, og et dreiemoment på 390 Newtonmeter (Nm) ved 4.500 o/min.

Cayenne Turbo henter kreftene ut av en 4,5-liters V8. Den har en toppeffekt på 450 hestekrefter, og et dreiemoment på 620 Nm allerede fra 2.250 o/min. Kubang er både lengre og bredere en Cayenne, men er ikke i samme grad bygget for å takle utfordringer i terrenget. Terrengegenskapene til Cayenne koster flere hundre kilo, og vektforskjellen kan være forklaringen til at Kubang er kvikkere enn Cayenne Turbo. Maserati har ikke oppgitt vekt på konseptbilen.

Ny virkelighet

Kubang fra Maserati


De store sports-SUVene har gjort at vi skriver 20-tommers felger mye oftere enn tidligere. Avhengig av utgave dukker Kubang opp med 19- eller 20-tommers felger. Firehjulsdriften er satt opp med 48 prosent av kreftene til hjulparet i front, resten er reservert bakhjulene.

En elektro-hydraulisk sekstrinns girkasse skal være tilpasset for bruk i automatmodus. Spesielt for Kubang er tyngdepunktet som skal ligge 10 centimeter lavere enn tilsvarende SUVer. Også sitteposisjonen i førersetet skal være en god del lavere enn i resten av klassen.

Det er sannsynlig at Kubang blir satt i produksjon, og allerede nå kan du begynne å varme opp husbonden med gode argumenter.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Maserati-nyheter
  • Her finner du våre Maserati-tester