«Vinterveiens helter» mener utenlandske sjåfører bør testes

Kritisk til utlendinger

- La dem ta en test på grensa eller gi dem kjøreforbud.

TØFFINGER: Kjendisene fra «Vinterveiens helter» må ut i all slags vær for å redde deg. Jo tyngre og større bilen er, jo mer utfordrende er jobben. Nå har de også laget 15 spørsmål, sammen med redningsselskapene Falch og Viking, som du bør vite svaret på før du tar turen over fjellet. Foto: Jamieson Pothecary
TØFFINGER: Kjendisene fra «Vinterveiens helter» må ut i all slags vær for å redde deg. Jo tyngre og større bilen er, jo mer utfordrende er jobben. Nå har de også laget 15 spørsmål, sammen med redningsselskapene Falch og Viking, som du bør vite svaret på før du tar turen over fjellet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I forbindelse med sesong fire av TV-serien «Vinterveiens helter» har National Geographic laget «Vinterveiprøven». Testen er utarbeidet i samarbeid med heltene selv, redningsselskapene Falck og Viking.

Denne tar for seg en rekke problemstillinger på vinterføre. Målet er å gjøre oss til bedre bedre sjåfører, slik at gutta på TV-en får mindre å gjøre, og ikke minst for å få ned antallet ulykker krevende norske vinterveier.

«Vinterveiprøven» (ekstern lenke) tar deg gjennom 15 spørsmål og gir deg klar bane til vinterveiene - eller ikke. Vi har prøvd, men synes imidlertid ikke spørreskjemaet er optimalt. Man får blant annet ikke se fasiten når man er ferdig. Dermed vet man ikke hva man har svart feil på, og lærdommen blir følgelig noe begrenset.

AU: Mange er totalt ukjente med speiglatt føre. Foto: National Geographic
AU: Mange er totalt ukjente med speiglatt føre. Foto: National Geographic Vis mer

Kritiske helter

I fjerde sesong av «Vinterveiens helter», som hadde premiere torsdag 3. oktober, følger vi bilbergerne Thord Paulsen fra Odda og Bjørn Legreid fra Eidfjord, som dekker riksveg 7 over Hardangervidda, samt Ole Henrik Blengsli og Jo Roger Blengsli fra Overhalla, som redder biler i trøbbel på E6 i Trøndelag.

TV-serien vises i 172 land på 43 ulike språk, med over 150 millioner seere som nedslagsfelt, og har blitt en kjempesuksess i en rekke land. Den er selvfølgelig godt sett i Norden. Da er det kanskje noe overraskende at den ligger på topp også i Kenya.

V følger gutta når de berger store kjøretøy i de travle vintermånedene, men arbeidsoppgavene omfatter alle type assistanser.

REDDET: Vegetasjonen hindret denne ekvipasjen fra å havne i elva. Foto: National Geographic
REDDET: Vegetasjonen hindret denne ekvipasjen fra å havne i elva. Foto: National Geographic Vis mer
SJANSELØS: Redningsoppdragene er mange og varierte. Foto: National Geographic
SJANSELØS: Redningsoppdragene er mange og varierte. Foto: National Geographic Vis mer

Farlige lastebiler

Det er vintermånedene mellom oktober og mars som er høysesong for assistanser, selv om variasjonene ikke er like store på personbil som på lastebil. Der er juli også en travel måned, på grunn av sommerferien.

Det er store forskjeller på hva som er grunnen til utrykning for lastebiler og personbiler, ifølge statistikken til Falck. Topp 5-lista for lastebiler ser slik ut:

  1. Utforkjøring
  2. Fastkjøring i sand og gjørme
  3. Motorhavari
  4. Nøytralisert bil på glatta
  5. Punktering

For personbiler ser topp 3-lista følgelig slik ut:

  1. Motortrøbbel i forskjellige former
  2. Punkteringer
  3. Flatt batteri

Menn farligst

Det er kanskje ikke overraskende at menn skiller seg stadig tydeligere ut som den store risikogruppen - særlig godt voksne menn. Av omkomne i trafikken i 2017 var 76 prosent menn. Nærmere 57 prosent av disse var over 45 år.

Det er dog stort fokus på utenlandske sjåfører på vinterveiene, med rette, skal vi tro de fire heltene.

- De er i overtall, og mange har ikke peiling, sier Bjørn Legreid til Dinside.

- Det største problemet er farten. De skal rekke oppdrag på fastsatt tid, og kjører for fort etter forholdene. Så er det utstyret. Lastebilene er ikke bygget for norske forhold og ofte har man ikke kjettinger eller riktig type kjettinger med seg, fortsetter han.

Dessuten mangler de fleste erfaring med veistrekningen de kjører på, og når det skal settes på kjettinger - og hvis de ikke har dem på når de trenger dem - mister de kontrollen over bil både og henger.

Det er når man da setter seg fast, og kanskje begynner å skli bakover, de farligste og vanligste tilfellene skjer. Og når 58,5 prosent av all godstrafikk i Norge er utenlandske lastebiler, er det all grunn til å ta problemet på alvor, mener TV-heltene.

Heldigvis har det blitt en markant bedring de siste årene. Enkelte har til og med bedre utstyr enn nordmennene, men det etterlyses likevel tiltak fra bilbergerne.

- La dem ta en test på grensa før de kommer inn i landet. Uten en slik test, bør de få kjøreforbud, mener Legreid.