I TRØBBEL: Hyundai Kona Electric (nærmest) sliter med leveringene i Norge, sammen med blant annet Opel Ampera-e (nummer to forfra). Nissan Leaf (nummer tre) har solgt mer enn 50 ganger så mange biler som de to andre i oktober. Foto: Jamieson Pothecary
I TRØBBEL: Hyundai Kona Electric (nærmest) sliter med leveringene i Norge, sammen med blant annet Opel Ampera-e (nummer to forfra). Nissan Leaf (nummer tre) har solgt mer enn 50 ganger så mange biler som de to andre i oktober. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Hyundai Kona Electrics leveringsproblemer

Krisetall for elbilen svært mange venter på

8.000 er på venteliste, men bare 35 har fått bil hittil i oktober. Samtidig leverer flere av Hyundai Kona Electric-konkurrentene store mengder elbiler.

Hyundai Kona Electric har lenge vært én av elbilene alle skulle ha. Den har mer eller mindre alt norske forbrukere ser etter i en elbil: Lang rekkevidde, rimelig pris, god garanti, mye utstyr - bare hengerfeste mangler.

På grunn av den gode pakken har Kona Electric også den lengste ventelista av samtlige biler i Norge. Hele 8.000 har stått i denne køen.

Krisetall

Og alt så ut til å gå bra: De gikk først bratt oppover, før de plutselig stupte - leveringstallene til Hyundai Kona Electric.

Den første reelle måneden med leveringer ble 263 biler registrert på norske kunder, men allerede måneden etter var tallet nede i 180.

Fredag 26. oktober hadde den koreanske bilprodusenten bare levert ni biler til norske kunder, ifølge tall fra Elbilstatistikk.no.

Sent på kvelden tirsdag 30. oktober hadde tallet steget til 35, men det er fortsatt langt dårligere enn de to foregående månedene - og målene til Hyundai Norge. Krisetall for elbilen alle venter på, mener nok mange.

PÅ RETUR: Hyundai har ikke klart å opprettholde de gode leveringstallene til Kona Electric. Kilde: Elbilstatistikk.no
PÅ RETUR: Hyundai har ikke klart å opprettholde de gode leveringstallene til Kona Electric. Kilde: Elbilstatistikk.no Vis mer

- Suppe på spiker

Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Norge er imidlertid ikke enig i at oktober-tallene betyr så mye.

- Vi er fortsatt i en oppbyggingsfase, der produksjonen ikke er på et normalt nivå, sier han til Dinside.

Stenbo sier dessuten at det er en ny levering på vei, men at denne trolig ikke rekker å påvirke oktober-tallene.

- Jeg har imidlertid ikke de tallene i hodet, og jeg sitter ikke med dem foran meg, forklarer han.

- Dere har altså ikke leverings-problemer?

- Nei, å påstå det er å koke suppe på spiker.

- Kan man kalle det leverings-utfordringer da?

- Det kommer an på hvordan du ser det. Det er utfordrende å sitte med antatt leveringer fra midten av 2020 og utover. Vi har kommunisert forventet leveringstid på de reviderte leveringsplanene våre, som er ferskere enn tallene som mange refererer til.

- Hver enkelt kunde har nå fått avklart sin leverings-situasjon av forhandler. Det er mye bedre enn totaltall, som ikke betyr noe for den enkelte.

Registrerte elbiler i oktober

# Bilmodell Registrert
1Nissan Leaf1.444
2VW e-Golf1.041
3Bmw i3543
4Jaguar I-Pace426
5Kia Soul EV342
6Renault Zoe272
7Hyundai Ioniq Electric253
8Tesla Model X117
9Volkswagen e-Up83
10Tesla Model S81
Nissan Nissan E-NV20081
12Fiat 500 Electric80
13Citroen Berlingo Electric56
14Hyundai Kona Electric35
15Opel Ampera-e26
Peugeot Partner Electric26

Stoler på produsenten

Stenbo forsikrer norske kunder om at importøren gjør alt de kan for å få flest mulig biler til landet.

- Det er fabrikken som styrer det totale volumet. De skal ikke bare tenke på Norge, men også Europa og verden forøvrig. Vi får likevel en veldig stor andel av det totale volumet til Norge.

- Hva konkret gjør dere for å få biler til kundene?

- Vi er i dialog med regions-hovedkontor og fabrikk. Vi er ute og dokumenterer og underbygger på alle nivåer, hvorfor de skal levere mange biler til et så lite marked som Norge.

- Jeg synes norske importører gjør en formidabel innsats, med å skaffe så mange elbiler som overhodet mulig.

Jaguar uten problemer

En annen ny aktør på elbilmarkedet, Jaguar I-Pace, har i alle fall gjort en formidabel innsats.

Den mer påkostede elbil-SUV-en er nærmere dobbelt så dyr som Hyundai Kona Electric. Likevel er det solgt mer enn 3.000 eksemplarer av bilen til nordmenn, hvor de fleste venter på levering.

24 Jaguar I-Pace ble registrert i august, men pila peker bratt oppover til september og oktober, hvor engelskmennene nådde hele 426 førstegangsregistreringer, ifølge ferske tall fra Elbilstatistikk.no. Disse tallene hentes fra vegvesenets databaser og inkluderer bruktimport.

- Norge er prioritert

- Vi forsøker å levere en jevn strøm med biler til Norge, forteller PR-sjef Søren Hyltoft i Jaguar Land Rover Scandinavia til Dinside.

- Ser du for deg framtidige leverings-trøbbel for I-Pace?

- Vi opererer med sju måneders leveringstid, og det er ingenting som tyder på at den vil endre seg; Vi er allerede i gang med å øke produksjonen på fabrikken i Østerrike, samtidig som Norge fortsatt vil være et prioritert marked, sier PR-sjefen.

- Registreringstallene våre vil være stabile, og jeg forventer å levere i overkant av 1.500 biler i året.

GOD START: Jaguar har snart solgt og levert 600 I-Pace i Norge. Kilde: Elbilstatistikk.no
GOD START: Jaguar har snart solgt og levert 600 I-Pace i Norge. Kilde: Elbilstatistikk.no Vis mer

Nissan Leaf setter rekord

Et merke som virkelig har fått til elbil, er Nissan. Japanerne troner suverent øverst på alle statistikker. Bare i år har det blitt registrert 13.075 Nissan Leaf i Norge. Siden elbilen kom til Norge første gang har tallet nådd hele 48.235 registreringer - det er nær én firedel av det totale elbilsalget i Norge.

Hittil i oktober har de dessuten solgt 400 flere eksemplarer (1.444) enn nummer to på lista, Volkswagen e-Golf (1.041).

GÅR SÅ DET GRINER: Med 13.075 registreringer så langt i 2018 har Nissan Leaf snart solgt 50.000 elbiler i Norge. Kilde: Elbilstatistikk.no
GÅR SÅ DET GRINER: Med 13.075 registreringer så langt i 2018 har Nissan Leaf snart solgt 50.000 elbiler i Norge. Kilde: Elbilstatistikk.no Vis mer