Test: BMW iX3

Kriger på pris og utstyr

Romslig el-familiebil fra BMW. Og en ting skiller den fra konkurrentene.

SOM X3: De som liker X3, vil stort sett like iX3 også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW X3 har vært på markedet siden 2018, og med nye iX3 har du valget mellom bensin, diesel, ladbar hybrid og helelektrisk drivlinje.

Det er kun et bittelite fåtall bilmodeller som har denne muligheten. Grunnen er åpenbar. Det er dyrt å ha separate bilmodeller fra grunnen av, og på verdensbasis er elbil-salget forsvinnende lite.

BLÅTT: Dersom du synes disse blå detaljene ser litt dølle ut, kan du bestille din elektriske X3 uten. Foto: Rune M. Nesheim
BLÅTT: Dersom du synes disse blå detaljene ser litt dølle ut, kan du bestille din elektriske X3 uten. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det betyr ikke at BMW tar lett på elbil-satsningen. Se bare på i3, der man tenkte nytt på alle områder og bygde en helt ny karbonnøytral fabrikk. Og allerede neste år kommer den oppsiktsvekkende SUV-en iX, som er på størrelse med BMW X5.

Som en BMW

BMW har ikke gjort et kjempestort nummer av den elektriske drivlinja. Den har fått en lukket grill og blå elementer rundt den nevnte grillen, kanalene og som en innrammet vekker på at man ikke har eksosanlegg lenger. De blå elementene er valgfrie. De norske bilene vil også få mer aerodynamiske felger som standard. Det har ikke testbilen.

SOM FØR: De som kjører BMW i dag, må lete etter forskjellene. Foto: Rune M. Nesheim
SOM FØR: De som kjører BMW i dag, må lete etter forskjellene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Innvendig er det blå startknapp og girstang som minner deg på at du aldri trenger innom en bensinstasjon igjen. Selv instrumentene er akkurat de samme, for vanlig BMW har jo også effektvisning fra 0-100 prosent om dagen, med mindre du leter frem turtelleren selv.

Det vil med andre ord si at du beholder det som er veldig bra med BMW. Nydelig komfort, flott materialvalg, lavt støynivå og praktiske løsninger.

Den har god plass til tre unger i baksetet og bagasjerommet er på ganske så akseptable 510 liter. Det er 40 liter mindre enn bensin- og dieselmodellene nesten ingen kjøper lenger og 60 liter større enn den ladbare hybriden alle vil ha.

GOD PLASS: Baksetepassasjerene får justerbare bakseterygger, gjennomlastingssystem og tre klimasoner som standard, men dessverre følger mellomakseltunnelen med fra fosilmodellen. Foto: Rune M. Nesheim
GOD PLASS: Baksetepassasjerene får justerbare bakseterygger, gjennomlastingssystem og tre klimasoner som standard, men dessverre følger mellomakseltunnelen med fra fosilmodellen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det som derimot overrasker, er at bilen totalt mangler bagasjerom foran, til tross for at den ikke har motor der lenger. Eksisterende elektronikk og kjøling dekkes av et stort plastlokk.

Elefanten i rommet

De naturlige konkurrentene er storselgeren Audi e-tron Jaguar I-Pace og Mercedes EQC og samtlige er dyrere, bruker mer strøm og går kortere.

Hovedgrunnen til det er at iX3 bare trekker på bakhjulene. Mellom bakhjulene har de plassert en 400 volts elmotor på 286 hester og 400 Nm. De kaller den 5-generasjon elmotor, etter erfaringene de har med i3. Det vil si elmotor med mindre kobolt og ellers fri for sjeldne metaller.

Batteripakka på 80 kWt brutto og 74 kW netto, ligger i gulvet. Det mest oppsiktsvekkende med det er at det har halvparten så mye kobolt som de fleste andre batterier, samtidig som BMW har kontroll på leverandører av leveransene av kobolt. Batteriene som er laget i moduler med tanke på reparasjon og gjenbruk, er satt sammen i egen karbonnøytral fabrikk.

BMW har valgt den noe uvanlige løsningen å ha to ladeluker. En til hjemmelading opp til 11 kW og en til 150 kW.

Smart el-system

BMW er selvsagt gjerrigere enn konkurrentene. Den har bare en drivende aksel og vekta er lavere. BMW oppgir et forbruk mellom 1,85 og 1,95 kWt på mila. Vi hadde bilen kun en kort dag og forbrukstallene med mye filming, foto og generell testing av bilen er ikke representative, men en liten etappe på motorvei, indikerer at tallene er lette å nå. Da skal du klare 46 mil.

SCANNER: Sensorene som scanner føreren introduseres for X3 i den elektriske versjonen først. Foto: Rune M. Nesheim
SCANNER: Sensorene som scanner føreren introduseres for X3 i den elektriske versjonen først. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

BMW har også noe de kaller aktiv recuperasjon. Det vil si at den bruker kartet, lyskryss og annen trafikk for å avgjøre hvor mye motstand drivverket skal gi. Da triller den så ofte den kan og bremser akkurat det du trenger. Systemet virker veldig bra. Du kan også velge at den ikke gir motorbrems, eller ganske kraftig motorbrems, som stort sett gir deg en-pedalskjøring.

Slik kjører den

Vi var veldig spente på hvordan elektrisk X3 ville føles. I bunn og grunn føles den som en helt vanlig X3, men hakket mer snerten. Motoren er kvikk fra start og aktiv regenerering føles helt naturlig.

DÅRLIG;: Når man har vippet ut en stor sekssylindret motor, og erstattet den med en ombordlader, burde man kunne funnet plass til et ganske så stort bagasjerom i den store fronten i iX3. Foto: Rune M. Nesheim
DÅRLIG;: Når man har vippet ut en stor sekssylindret motor, og erstattet den med en ombordlader, burde man kunne funnet plass til et ganske så stort bagasjerom i den store fronten i iX3. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den største usikkerheten er knyttet til bakhjulsdriften. Vi har kjørt den både på asfalt, grus og kliss våt bane og er positivt overrasket. ESP-systemet holder bakenden på plass og selv om vektfordelingen nå er svært uvanlige 57 prosent bak og 43 prosent foran, merker man lite til det under vanlig kjøring. Mulig det motvirkes av det sentralt plasserte batteriet, som gir lavere tyngdepunkt.

Du kan fortsatt slå av stabiliseringssystemet i to trinn. Slår du av systemet, får du frem artige og lett håndterlig kjøreglede på grus og vanlig vei, men den er utrolig giftig dersom du prøver deg på krumspring på glatta. Når den tunge hekken kommer, blir du fort statist. Selv den midterste innstillingen kan bli voldsom, erfarte vi på banen.

Bra kjøp

Du får den i tre versjoner, Charged til 572 000, Charged Plus til 628 000 og introduksjonsmodellen Charged Plus Edition til 609 000 kroner, og det er den du MÅ ha. Da får du i prinsipp toppmodellen med blank sorte detaljer utvendig, sort innertak og elektrisk tilhengerfeste. Det bør nesten ikke koste mye heller, for det trekker bare 750 kilo.

Selv den billigste har LED-lykter, adaptivt understell, alt tilgjengelig sikkerhet, den største underholdningspakka, parkeringsassistent, panoramaglasstak, 3-soners klima og elektrisk setejustering med minne, justerbare seterygger og gjennomlastingssystemer og med mye mer.

Testresultat

BMW iX3

Velutsyrt familiebil

Komfort, plass, støynivå, plass, utystyr, pris.

Bakhjulstrekk.

Charge Plus får sportsstoler i ekte skinn istedenfor kunstskinn, et langt bedre lydsystem fra Harman Kardon, Head-Up display og nødvendigheter som adaptive LED-frontlykter og nøkkelfri åpning av bilen.

Det eneste ankepunktet mot iX3 er mangelen på firehjulstrekk. For noen er den vesentlig. Men vår anbefaling er å teste en før du bestemmer deg. Det er godt mulig du ombestemmer deg. Særlig når du sammenligner pris og utstyrsnivå med konkurrentene.

BMW iX3 er en av kandidatene til Årets bil. Juryens 10 kandidater offentliggjøres tirsdag 24. november. Vinneren kåres 1. desember.

BMW iX3

Effekt/Nm:185 hk / 400 Nm
0-100 km/t:6,8 sek
Toppfart:180 km/t
Rekkevidde WLTP:46 mil
Strømforbruk WLTP kWt/100 km18,5 - 19,5 kWt
Ladekapasitet Hjemme/hurtig:11/150 kW
Batterikapasitet:74 netto kwt
L/B/H:473/189/167 cm
Akselavstand:286 cm
Dekkdimensjon:205/60R16
Bagasjerom:510/1560 liter
Egenvekt:2.185 kg
Pris fra kr.:571.720
Pris testet modell kr:609.000

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer