Kraftigste motor hittil?

ZX-12R er et fullstendig meningløst kjøretøy så sant du ikke har tilgang til avstengte områder. Hva skal du egentlig med et slikt kjøretøy i Norge, hvor fartsoverskridelser gjør deg til alvorlig kriminell?


Allerede på tomgang skjønner du at det bor mye effekt i denne motoren, og grov mumling på tomgang forandrer seg kjapt til vræl når turtallet øker. Når du for første gang setter sykkelen i gir, er det med en smule respekt for hva som er forestående. Du gir ikke full gass ved første anledning, her kreves tilvenning.

På offentlige veier

På alle veier med en eller annen form for fartsbegrensing er du i konstant fare for å bli fotgjenger. Ute blant andre trafikanter er du i stand til å foreta akselerasjon og nedbremsing som ingen andre trafikanter er i stand til å forholde seg til. Dette må du ha i bakhodet konstant. Du hadde klart deg lenge med det første giret som gir en toppfart på cirka 140 kilometer i timen, men du kan allikevel tenke deg at dette blir et problem med bilister som fikler med CD-plater, mobiltelefon, sminke, diverse mat, røyking og med en ditto oppmerksomhet.

Tyske motorveier

Det eneste sted i verden hvor ZX-12R har en viss funksjon er på tyske motorveier. Her er det fortsatt mulig å kjøre så fort du vil, men det er få dager og tidspunkter hvor trafikken er så liten at denne farkosten kan jobbe for fullt. Det er også svært farlig å kjøre i over 300 kilometer i timen når resten av trafikken holder under halve hastigheten.

På bane

På avstengte baner derimot finnes det muligheter for å ha det litt moro. Vi disponerer en nedlagt flystripe og kan bekrefte at det bor mye effekt i denne sykkelen. Tømming av første gir er en dramatisk opplevelse som har brent seg inn i minnet vårt. Maken til akselerasjon finnes knapt å kjøpe for penger. Andre gir er litt snillere. Vi slipper farten ned og gir full gass fra cirka 3.000 omdreininger. Den litt skjødesløse omgangen med effekt straffer seg med at forhjulet går i været ved 8.000 omdreininger i minuttet. Etter å ha justert sittestillingen etter effektforbruket går sakene bedre for seg. Akselerasjonen er voldsom og på vår lille rullebane klarer vi å se 270 på speedometeret. Det er lett å gjemme seg bak kåpeglasset og vindtrykket blir ikke spesielt ubehagelig. Ved en glipp titter vi opp bak glasset og hjelmen fanger litt vind. Da skjønner du fort at denne typen sykler må ha en stor kåpe om tar av for fartsvinden.