Kraftigere og lettere Daytona

Det er ikke bare bare å henge med i utviklingen i tusenkubikklassen. De japanske produsentene lanserer nye R-sykler i rekordfart, mens europeerne prøver å henge med i svingene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den nye versjonen av Daytona 955i ble vist på London Motorcycle Show. Daytona 955i har vært flaggskipet i modellrekken siden den første utgaven, T595 Daytona, ble lansert i 1997.

19 hestekrefter ekstra

I stedet for å sette inne en firesylindret motor, har Triumph valgt å beholde den tresylindrete motoren fra forrige modell. Denne har elektronisk bensininnsprøytning, 12 ventiler (fire per slinder), to overliggende kamaksler, væskekjøling og yter 149 hestekrefter ved 10.700 omdreininger. Dreiemomentet 100 newtonmeter ved 8.200 omdreininger.

Mer kompromissløs

Chassiset har også fått seg en omgang foran 2002-sesongen. For det første er vekten redusert med 10 kilo. Disse kiloene er i hovedsak hentet fra motoren, som er blitt 2,5 kilo lettere, svingarmen, som har blitt 3,3 kilo lettere, og kåpe og plastdetaljer, som har blitt 1,2 kilo lettere.

Akselavstanden er kortet inn med 14 millimeter, til 1.417 millimeter. I tillegg har gaffelvinkelen blitt brattere. Tidligere var gaffelvinkelen 24 grader, nå er den 22,8 grader. Forspranget er blitt fem millimeter kortere og måler nå kun 81 millimeter. Dette henger også sammen med at Daytona har blitt hevet litt bak for å få bedre bakkeklaring.

Alle som liker brede dekk kan ergre seg over at standard dimensjon bak nå er 180/55-17 i stedet for 190.

Bremser og demping

Bremsene foran er uforandret, selv om effekten har økt betraktelig. Foran sitter to 320 millimeter skiver med firestemplede kalipere. Bak er skiven den samme, men kun med én enstemplet kaliper.

Daytona har dempere fra Showa både foran og bak. Gaffelbena er 45 millimeter i diameter, og du kan justere både kompresjon, returdemping og forspenning. Bak har vandringen blitt redusert til 130 millimeter, men du har samme justeringsmulighetene her som foran.

Hva med Norge?

Hvis du trodde at du måtte vente til våren 2002 for å se denne på gatene, tar du feil. Denne sykkelen skal være på markedet i månedskiftet april/mai i år. Prisen vil stige til 194.990, blant annet på grunn av flere hestekrefter.