Aldri vært billigere

Kraftig priskutt på nye elbiler

Nissan kutter prisen på elektriske Leaf til 239.900 kroner. En VW e-Golf får du nå til 284.900 kroner. Peugeot e-208 er nå i butikken til 264.000 kroner.

GLEDER OSS: - Økt konkurranse i elbilmarkedet gjør at vi kutter prisen med 48.000 kroner på Leaf. Vi er glad for å kunne gi kundene et godt tilbud, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Markussen i Nissan Norge. Foto: Nissan.
GLEDER OSS: - Økt konkurranse i elbilmarkedet gjør at vi kutter prisen med 48.000 kroner på Leaf. Vi er glad for å kunne gi kundene et godt tilbud, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Markussen i Nissan Norge. Foto: Nissan. Vis mer

Det har aldri vært billigere å kjøpe elektrisk bil enn nå. Mange spennende, nye modeller med god rekkevidde er på vei inn i butikkene og prisene på eksisterende modeller kuttes.

- Vi følger hele tiden nøye med på det som skjer i markedet. Nå er konkurranse-situasjonen slik at vi har valgt å kjøre en kampanje på Leaf som gir kundene en fordel på 48.000 kroner sammenliknet med prisene vi har hatt tidligere, sier informasjonssjef Knut Arne Markussen i Nissan Norge til Dinside.

For Nissan er utviklingen i elbilmarkedet i Norge spesielt viktig, siden 80 prosent av alle bilene de solgte i 2019 var elektriske.

NY NISSAN-SUV: I mai viser Nissan sin nye, elektriske SUV. Til Norge kommer den neppe før ved årsskiftet. Foto: Rune Korsvoll
NY NISSAN-SUV: I mai viser Nissan sin nye, elektriske SUV. Til Norge kommer den neppe før ved årsskiftet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Priskrigen på nye elbiler startet allerede i fjor sommer, da Tesla introduserte sin nye Model 3. Med en rekkevidde på 560 kilometer og en pris fra 399.000 kroner, gikk den rett til topps på salgsstatistikken i Norge.

Tøffere konkurranse

Resultatet var at BMW så at det ble vanskelig å selge en BMW i3 med rekkevidde på 310 kilometer til 430.000 kroner. De lanserte kampanjer på 375.000 og 299.900 kroner på modeller med litt forskjellig utstyr.

Det igjen førte til at VW i høst kuttet prisene på e-Golf med 40.000 kroner, til rett under 300.000 kroner. Nå kuttes prisen igjen på en godt utstyrt e-Golf til 284.900 kroner. Og Nissan velger å følge etter med priskutt på Leaf, som i flere år har vært en av Norges mest populær elbiler:

ALDRI VÆRT BILLIGERE: Mange nye, rimelige modeller med god rekkevidde som Peugeot e-2008 til under 300.000 kroner, er rett rundt hjørnet. Foto: Rune Korsvoll
ALDRI VÆRT BILLIGERE: Mange nye, rimelige modeller med god rekkevidde som Peugeot e-2008 til under 300.000 kroner, er rett rundt hjørnet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Vi har jobbet hardt for å få til et godt tilbud på elbil til kundene våre. Ikke bare er prisene gunstige nå, men de fleste forhandlerne våre har biler på lager som kan leveres på noen dager, sier Markussen.

Han understreker at dette er en del av en strategi som Nissan la for flere år siden, der vi de neste to årene vil se flere nye elbiler på veien. I mai viser Nissan en ny, elektrisk SUV som kan bli en storselger på linje med Leaf.

Den nye Norges-bilen

Noe av det som gjør at mange importører nå kutter prisen på eksisterende elbiler, er at en rekke nye, rimelige elbiler med bra rekkevidde kommer til Norge i løpet av våren og sommeren. Ikke minst er salget av VWs nye elbil ID.3 i full gang.

Den kommer til sommeren, får en rekkevidde 420 kilometerer, pris fra 340.000 kroner og har betydelig mer plass innvendig enn Golf. Forklaringen er enkel; den har verken vanlig motor, girkasse, eksosanlegg eller bensintank, men en flat batteripakke som ligger under bilen uten å oppta plass.

NORGES-BILEN: - Vi har stor tro på at nye ID.3 blir den nye Norges-bilen når den kommer til sommeren, sier VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak. Foto: Rune Korsvoll
NORGES-BILEN: - Vi har stor tro på at nye ID.3 blir den nye Norges-bilen når den kommer til sommeren, sier VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Nøyaktig hvor mange nordmenn som har reservert denne bilen, ønsker vi ikke å gå ut med, men det er flere tusen. Vårt mål er at ID.3 skal bli den mest solgte bilen i Norge, sier VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak, som tar sikte på at 74 prosent av alle bilene VW selger neste år er elektriske. Han får nemlig også en ny, billig e-UP i disse dager og en større SUV mot slutten av året, som skal hjelpe til med å nå dette målet.

Nye, spennende elbiler

Peugeot e-208, Opel e-Corsa, Peugeot e-2008, e-Mini og SUV-ene Tesla Model Y og Skoda iV, er andre eksempler på nye spennende elbiler som vi vil se på norske veier i år.

Førstnevnte kommer i butikken nå i februar og starter på 264.000 kroner. Den litt større SUV-en e-2008 kommer i mai og koster fra 296.000 kroner. Alle disse har en rekkevidde på mellom 320 og 350 kilometer. Skoda og Tesla kommer med firehjulstrekk, kan trekke henger og har lang rekkevidde, men en del høyere pris.

Allerede to-tre dager etter at Volvo åpnet for reservasjon av fabrikkens første elbil, XC40 Recharge, sto 5.000 nordmenn i kø. Det er kanskje ikke så rart at de eksisterende elbil-forhandlerne kjenner på den økte konkurransen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!